Inlägg från: Grodprinsens brud |Visa alla inlägg
  • Grodprinsens brud

Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(

FrökenMäkelä skrev 2013-02-05 22:02:26 följande:

Har han ingen uppsägningstid om han får reda på det slutgiltiga besked först i April? Eller får han gå med omedelbar verkan utan ersättning?

Håller med dig. Vid en ordentlig anställning är det väl 3 månader som gäller? 
  • Grodprinsens brud
    Anonym skrev 2013-02-06 13:47:50 följande:
    Barnet är 6 månader nu. Men även om min sambo skulle få sluta jobba i april och jag skulle börja jobba istället, tar det 3 månader innan man får avbryta f-ledigheten. Så då hinner det ändå bli juli och det hjälper oss inte.
    För just nu är det bättre att han jobbar, då han tjänar mer än jag.

Som det är nu har vi 2/3 av budgeten och närmaste månaderna, fram till ev uppsägning, kommer vi att kunna spara ihop nästan allt. (om han skulle få behålla jobbet eller hitta nytt så löser det sig ju) Resten får vi hoppas att vi får tillbaka på skatten, få/låna av föräldrar eller dra ner ännu mer på bröllopet.

Det stora problemet är inte att få ihop pengarna. För vill vi så löser vi det. Vi är de mest envisa som finns =)
    Utan det är att med bra samvete ha bröllop och veta (om det nu blir så) att vi kommer att få leva VÄLDIGT snålt efteråt. =( Då skulle alla de sparade pengarna komma väl till pass.

Hur skulle ni gjort om någon av er blev arbetslös nu?
    Vad menar du med att det tar 3 månader innan man får avbryta föräldraledigheten? Praxis är väl att du ska anmäla återträde i tjänst till arbetsgivare två månader innan du vill att det ska träda i kraft dvs att om du anmäler det nu så blir det ju lagom till april.. För hans del räcker det att anmäla till försäkringskassan samma dag som han tar över föräldrapenningen... 
  • Grodprinsens brud

Om han har arbetat ett år så är det 80 % av sin anställningslön han får i föräldrapenning då SGI räknas ut på tisigare LÖN, inte på hans akassa som han får. Däremot är det så att om han går arbetslös ett år så sänks ju SGI till akassenivån istället och på så vis tjänar han på att ta ut dagarna nu kontra efter en viss tids arbetslöshet.. 

Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(