Anonym skrev 2013-02-05 21:47:08 följande:
Det är ungefär 95% risk att min sambo förlorar jobbet. I april (två månader innan bröllopet) får vi veta hur det blir. Blir han av med jobbet kommer vi inte att kunna spara ihop så mycket pengar som behövs!!! =(
Vad gör man?
Ställa in allt?
Låta gästerna betala? aldrig i livet, då vi redan skickat ut inbjudan och där står att vi står för allt.
Vi vill inte heller låna pengarna som fattas.
Just nu vill jag bara rymma och gifta oss i liten skala. Men vi har ju redan bjudit in alla gäster, bokat klänning och ring osv.
Det är så jävla orättvist, ursäkta uttrycket.
Finns det någon som är med om samma eller har nåt tips eller råd?
Vi har väldigt lite besparingar som räcker till ungefär handpenningen, vilket är en stor summa pengar eftersom vi har 300 gäster. Vi är två studerande och jag jobbar extra vid sidan så ekonomin är inget att skryta med.
Eftersom vi är en stor familj och även min man har en stor familj så blev det ganska många människor vi fick bjuda in. Men istället för en massa presenter så skrev vi med hela ärligheten att vi föredrar pengar i kuvert för dem som vill ge oss en gåva. Det är absolut inget vi kräver utan viktigast är att ha gästerna där. Men de som vill ge något i present så får de gärna lägga en valfri summa i kuvert som vi får eller ett "bröllopskonto" som andra också har använt sig utav.
Vi fick även hjälp av lokalen som vi talade med. Med bröllopsgåvorna kan vi betala resternade summan på bröllopet dagarna efter bröllopet. Man skriver en form av kontrakt och får en faktura på det sen.
Gästerna på bröllopet är oftast nära och kära som förstår situationer som hoppar fram och hjälper gärna till.
Tycker inte ni ska ställa in allt. Om vi klarar av det så kan ni fixa det med =) Kärleken övervinner allt och det mesta brukar lösa sig.
Hoppas det här gav dig lite hopp iaf =)