• Anonym

Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(

Det är ungefär 95% risk att min sambo förlorar jobbet. I april (två månader innan bröllopet) får vi veta hur det blir. Blir han av med jobbet kommer vi inte att kunna spara ihop så mycket pengar som behövs!!! =(

Vad gör man?

Ställa in allt?
    Låta gästerna betala? aldrig i livet, då vi redan skickat ut inbjudan och där står att vi står för allt.
    Vi vill inte heller låna pengarna som fattas.

Just nu vill jag bara rymma och gifta oss i liten skala. Men vi har ju redan bjudit in alla gäster, bokat klänning och ring osv.

Det är så jävla orättvist, ursäkta uttrycket.

Finns det någon som är med om samma eller har nåt tips eller råd?

• Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(
  • Anonym (hmm)

Tråkigt om ni ska behöva ställa in det. Jag kan inte ens föreställa mig hur tråkigt det måste kännas! Men ni får vända och vrida på det så mycket det bara går helt enkelt. Meddela alla gästerna situationen OM han nu blir av med jobbet och säg att ni hoppas på att det verkligen ska fungera men att ni kanske, gud förbjude, måste ställa in om inte pengarna tillåter.

Ni får knåpa utav bara helvete nu helt enkelt!

För att påpeka något helt annat. Anonym (Mia): ni räknar alltså iskallt med att era gäster kommer att ge er 500 kr i present / par kanske mer?
    Ni tror inte att era gästers livsituationer kan förändras och dom kanske bara kan köpa en liten symbolisk gåva istället?
    Jag hade blivit SÅ ARG om jag var bort bjuden och det redan var "bestämt" att jag skulle ge 500 kronor eller mer i present. Tänk om jag slår sönder en tand dagarna innan bröllopet? Ska jag då ta ett lån för att betala tanden eller ska jag struna i att laga den för att jag ska kunna ge bort pengar? Eller om man är bjuden på 2 bröllop, ett dop under samma period? Vem är värd mest? Jag tjänar inte dåligt men jag har inga 1500- 2500 kr att bara ge bort sådär i present från en lön, eller ska man då planera att man ska gå bort och därför spara 200 kr i månaden under en 5 månaders period?

Jag tycker att det är hemskt rent ut sagt att förusätta att alla har pengar att ge bort! Även de närmaste vännerna man har kanske inte sitter under middagen på lördagen och berättar om sina finasiella problem så man kan aldrig säga "Jag känner alla jag bjudit och vet att dom har råd"

Jaja, alla är vi olika men jag tycker att det är fult att räkna med att få pengar!

Hur gör ni om ni inte får pengarna då? Eftersom ni räknar med att bröllopet ska betala sig själv med hjälp av gästernas gåvor? Har ni någon plan? Eller har era gäster bekräftat att dom kommer ge er 500 kr minst i bröllopspresent?

• Anonym

Min sambo vill inte ställa in bröllopet och inte jag heller. Inte heller ta ut kuvertavgift.
    Som jag ser det har vi några alternativ.

Antingen jobba järnet för att få ihop pengarna och sedan ta smällen om han blir arbetslös
    Uföra bröllopet som det är tänkt men ha lite i åtanke de bidrag vi kommer att få. DOCK skulle jag aldrig räkna med 500kr ens per par, men några hundra. Alla kommer kanske inte heller ge, men på ett ungefär. Då kan vi använda pengarna att betala bröllopet med och spara till resan senare.

• Anonym

Tryckte iväg det lite för tidigt.

Eller göra om bröllopet. Kanske boka en annan lokal och göra egen mat tex. Dock blir det nog inte så mycket billigare då vi hittat ett väldigt bra pris på mat och dryck, och tar vi en annan lokal måste vi köpa in spriten själva, göra maten själva och dekorera lokalen.

Vad svårt det här är.....

Sedan tillkommer den psykiska delen. Min sambo kommer kanske inte må så bra att få sparken några veckor innan bröllopet =(

Tyvärr har vi inga andra sprarande.

Vi kommer att kunna få ihop pengarna även om han blir arbetslös, då han kommer att söka andra jobb i så fall och har a-kassa. Dock är jag föräldraledig så halva min inkomst är redan borta.
    Som ni hör är det inte optimalt att ha bröllop när en är arbetslös och en är föräldraledig. =(

Men frågan är:
    kommer vi kunna njuta av vårt bröllop/av att spendera så mycket pengar på en dag när vi eg inte har råd???

Tack för alla svar.

• alfonso
    Anonym skrev 2013-02-06 12:51:41 följande:
    Vi kommer att kunna få ihop pengarna även om han blir arbetslös, då han kommer att söka andra jobb i så fall och har a-kassa. Dock är jag föräldraledig så halva min inkomst är redan borta.
    Som ni hör är det inte optimalt att ha bröllop när en är arbetslös och en är föräldraledig. =(
    Hur gammalt är ert barn? Kanske kan din sambo ta över föräldraledigheten så kan du jobba :)
  • daniiel

Exakt hur "illa" ser det ut?

Om du har föräldrapenning och han har a-kassa, hur mycket skulle ni få in då? Hur stora är era utgifter varje månad? Och som alfonso skriver, kan du börja om att jobba och din sambo tar över föräldraledigheten? Hur mycket skulle ni få in då?

Hur mycket har ni sparat nu? Hur mycket kommer bröllopet kosta? Hur mycket kan ni spara dom två sista månaderna och hur mycket skulle ni behöva spara för att att ha råd med bröllopet?

• Anonym

Barnet är 6 månader nu. Men även om min sambo skulle få sluta jobba i april och jag skulle börja jobba istället, tar det 3 månader innan man får avbryta f-ledigheten. Så då hinner det ändå bli juli och det hjälper oss inte.
    För just nu är det bättre att han jobbar, då han tjänar mer än jag.

Som det är nu har vi 2/3 av budgeten och närmaste månaderna, fram till ev uppsägning, kommer vi att kunna spara ihop nästan allt. (om han skulle få behålla jobbet eller hitta nytt så löser det sig ju) Resten får vi hoppas att vi får tillbaka på skatten, få/låna av föräldrar eller dra ner ännu mer på bröllopet.

Det stora problemet är inte att få ihop pengarna. För vill vi så löser vi det. Vi är de mest envisa som finns =)
    Utan det är att med bra samvete ha bröllop och veta (om det nu blir så) att vi kommer att få leva VÄLDIGT snålt efteråt. =( Då skulle alla de sparade pengarna komma väl till pass.

Hur skulle ni gjort om någon av er blev arbetslös nu?

• Grodprinsens brud
    Anonym skrev 2013-02-06 13:47:50 följande:
    Barnet är 6 månader nu. Men även om min sambo skulle få sluta jobba i april och jag skulle börja jobba istället, tar det 3 månader innan man får avbryta f-ledigheten. Så då hinner det ändå bli juli och det hjälper oss inte.
    För just nu är det bättre att han jobbar, då han tjänar mer än jag.

Som det är nu har vi 2/3 av budgeten och närmaste månaderna, fram till ev uppsägning, kommer vi att kunna spara ihop nästan allt. (om han skulle få behålla jobbet eller hitta nytt så löser det sig ju) Resten får vi hoppas att vi får tillbaka på skatten, få/låna av föräldrar eller dra ner ännu mer på bröllopet.

Det stora problemet är inte att få ihop pengarna. För vill vi så löser vi det. Vi är de mest envisa som finns =)
    Utan det är att med bra samvete ha bröllop och veta (om det nu blir så) att vi kommer att få leva VÄLDIGT snålt efteråt. =( Då skulle alla de sparade pengarna komma väl till pass.

Hur skulle ni gjort om någon av er blev arbetslös nu?
    Vad menar du med att det tar 3 månader innan man får avbryta föräldraledigheten? Praxis är väl att du ska anmäla återträde i tjänst till arbetsgivare två månader innan du vill att det ska träda i kraft dvs att om du anmäler det nu så blir det ju lagom till april.. För hans del räcker det att anmäla till försäkringskassan samma dag som han tar över föräldrapenningen... 
  • daniiel

Jag är arbetslös och har varit i många år. Jag har pluggat till och från och varit hemma med dottern till och från. Hon har ett medfött hjärtfel och har inte kunnat vara på dagis heltid, därför har det varit svårt för mig att plugga eller jobba.

När vi gifte oss, så var det bara maken som jobbade alltså. Vi tog visserligen en kuvertavgift, men i vår krets är det vanligt (även om båda jobbar), så det var inget konstigt med det. Vi spenderade ändå (med våra mått mätt) en rejäl summa på bröllopet. Vi hade absolut kunnat göra mkt annat för den summan pengar, men att gifta oss, att ha ett bröllop, var ju något vi ville. Vi valde därför att tillslut, efter flera års fundering, ha vårat bröllop.

Om jag ångrar det i efterhand? Nej. Vi klarar oss varje månad på en (inte så hög) lön. Då är vi ändå två vuxna, ett barn (6år), två katter och en hund. Vi kanske inte kan unna oss en hel massa hela tiden, men vi lever bra. Vi har tak över huvudet, mat i magen, sängar att sova i och varandra. Vi tycker båda två att det helt klart var värt att spendera pengarna på ett bröllop!

Hur ni kommer känna efteråt kan ni inte veta. Det går inte säga i förväg. Det enda ni kan veta just nu, är hur ni känner just nu. Vill ni gifta er och ha ert bröllop? Kan ni tänka er att vänta? När måste ni ställa in allt om ni ska göra det, alltså hur länge kan ni vänta med att göra det och ändå inte förlora en massa pengar?

• daniiel
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-06 13:59:35 följande:
    Vad menar du med att det tar 3 månader innan man får avbryta föräldraledigheten? Praxis är väl att du ska anmäla återträde i tjänst till arbetsgivare två månader innan du vill att det ska träda i kraft dvs att om du anmäler det nu så blir det ju lagom till april.. För hans del räcker det att anmäla till försäkringskassan samma dag som han tar över föräldrapenningen... 
    Precis vad jag tänkte skriva också. Jag har aldrig hört talas om det där med 3 månader, vilket ju iofs inte betyder att det inte stämmer.. men ändå..
  • Marjasinus

Om någon av oss hade blivit arbetslös så hade det inte påverkat så ycket för vi sparade först och började planera sen.

Ta reda på exakt vad det skulle innebära för er ekonomiskt om han blir uppsagd, hur mycket pengar ni skulle ha i månaden o s v så ni har något att förhålla er till och så får ni väl ta ställning till. Om det är så att ni inte klarar er ekonomiskt när en av er förlorar arbetet så har ni ju andra problem och borde nog snarare se över era kostnader i livet än till bröllopet.

Sen finns det ju nästan alltid arbeten bara man inte är så kräsen. 

Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(