• Anonym

Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(

Det är ungefär 95% risk att min sambo förlorar jobbet. I april (två månader innan bröllopet) får vi veta hur det blir. Blir han av med jobbet kommer vi inte att kunna spara ihop så mycket pengar som behövs!!! =(

Vad gör man?

Ställa in allt?
    Låta gästerna betala? aldrig i livet, då vi redan skickat ut inbjudan och där står att vi står för allt.
    Vi vill inte heller låna pengarna som fattas.

Just nu vill jag bara rymma och gifta oss i liten skala. Men vi har ju redan bjudit in alla gäster, bokat klänning och ring osv.

Det är så jävla orättvist, ursäkta uttrycket.

Finns det någon som är med om samma eller har nåt tips eller råd?

• Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(
  • Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2013-02-05 21:47:08 följande:
    Det är ungefär 95% risk att min sambo förlorar jobbet. I april (två månader innan bröllopet) får vi veta hur det blir. Blir han av med jobbet kommer vi inte att kunna spara ihop så mycket pengar som behövs!!! =(

Vad gör man?

Ställa in allt?
    Låta gästerna betala? aldrig i livet, då vi redan skickat ut inbjudan och där står att vi står för allt.
    Vi vill inte heller låna pengarna som fattas.

Just nu vill jag bara rymma och gifta oss i liten skala. Men vi har ju redan bjudit in alla gäster, bokat klänning och ring osv.

Det är så jävla orättvist, ursäkta uttrycket.

Finns det någon som är med om samma eller har nåt tips eller råd?
    Vi har väldigt lite besparingar som räcker till ungefär handpenningen, vilket är en stor summa pengar eftersom vi har 300 gäster. Vi är två studerande och jag jobbar extra vid sidan så ekonomin är inget att skryta med.
    Eftersom vi är en stor familj och även min man har en stor familj så blev det ganska många människor vi fick bjuda in. Men istället för en massa presenter så skrev vi med hela ärligheten att vi föredrar pengar i kuvert för dem som vill ge oss en gåva. Det är absolut inget vi kräver utan viktigast är att ha gästerna där. Men de som vill ge något i present så får de gärna lägga en valfri summa i kuvert som vi får eller ett "bröllopskonto" som andra också har använt sig utav.

Vi fick även hjälp av lokalen som vi talade med. Med bröllopsgåvorna kan vi betala resternade summan på bröllopet dagarna efter bröllopet. Man skriver en form av kontrakt och får en faktura på det sen. 
    Gästerna på bröllopet är oftast nära och kära som förstår situationer som hoppar fram och hjälper gärna till.

Tycker inte ni ska ställa in allt. Om vi klarar av det så kan ni fixa det med =) Kärleken övervinner allt och det mesta brukar lösa sig.

Hoppas det här gav dig lite hopp iaf =)
  • kärlekensbrudpar

hur stort är bröllopet, går det att spara på något?

• FrökenMäkelä
    Anonym skrev 2013-02-05 21:47:08 följande:

Har han ingen uppsägningstid om han får reda på det slutgiltiga besked först i April? Eller får han gå med omedelbar verkan utan ersättning?

• Grodprinsens brud
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-05 22:02:26 följande:

Har han ingen uppsägningstid om han får reda på det slutgiltiga besked först i April? Eller får han gå med omedelbar verkan utan ersättning?

Håller med dig. Vid en ordentlig anställning är det väl 3 månader som gäller? 
  • Anonym

En månads uppsägning har han så han får lön tom april i värsta fall. Han söker förstås nya jobb men ändå.

Ska vi kunna stå där och veta vad vi betalat för EN dag, något som vi skulle kunna leva på flera månader? Det känns inte okej och det känns inte kul att planera längre... =(

Sorry för min dystra attityd men det känns jobbigt just nu. Vill inte ställa in bröllopet. Vill inte ta betalt. Vi har dock önskat oss pengar så de kan i värsta fall användas till att betala bröllopet (vi får faktura i efterhand).

Det enda vi kan snåla in på är transporten. Men det är bara en liten del i sammanhanget.

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2013-02-05 22:30:10 följande:
    En månads uppsägning har han så han får lön tom april i värsta fall. Han söker förstås nya jobb men ändå.

Ska vi kunna stå där och veta vad vi betalat för EN dag, något som vi skulle kunna leva på flera månader? Det känns inte okej och det känns inte kul att planera längre... =(

Sorry för min dystra attityd men det känns jobbigt just nu. Vill inte ställa in bröllopet. Vill inte ta betalt. Vi har dock önskat oss pengar så de kan i värsta fall användas till att betala bröllopet (vi får faktura i efterhand).

Det enda vi kan snåla in på är transporten. Men det är bara en liten del i sammanhanget.
    Hur mycket kommer bröllopet att kosta?
    Du får även tänka på att skjuter man upp kommer det kosta att sända ut korten igen osv. Jag förstår dig verkligen för jag var där, och är där fortfarande men känner att bröllopet är viktigt för oss och vi fortsatt.
    Ni kan försöka spara så mycket redan nu och kanske dra igen en del saker som t.ex. bröllopsresa om ni tänkte på det och ha en bar som de själva betalar för. De många som tar betalt för alkohol och det är ingen dum idé. 

Hoppas verkligen han får ett nytt jobb. 

kram
  • Anonym

Tack Mia!
    "Tyvärr" har vi redan snålat in på vissa saker och fått bra erbjudande på kuvertavgiften så det går inte att snåla ännu mer. Solist, dj, barnvakt, fotograf osv är redan gratis av våra vänner.

Resan ingår inte i budgeten då vi tänkt spara de pengarna efter bröllopet, så de pengarna kan vi inte "ta".
    Vi kommer att bjuda på drycken till middagen och resten får de köpa själva. Att de ska köpa allt själva känns inte helt okej då våra gäster åkt långt för att medverka på bröllopet.

Inte nog med det, så slog vi på stort och valde tredagarsbröllop så vi ska bjuda på mat på fredagkvällen också. Dock blir det billig mat, grillade hamgurgare typ.

Suck!

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2013-02-05 23:01:23 följande:
    Tack Mia!
    "Tyvärr" har vi redan snålat in på vissa saker och fått bra erbjudande på kuvertavgiften så det går inte att snåla ännu mer. Solist, dj, barnvakt, fotograf osv är redan gratis av våra vänner.

Resan ingår inte i budgeten då vi tänkt spara de pengarna efter bröllopet, så de pengarna kan vi inte "ta".
    Vi kommer att bjuda på drycken till middagen och resten får de köpa själva. Att de ska köpa allt själva känns inte helt okej då våra gäster åkt långt för att medverka på bröllopet.

Inte nog med det, så slog vi på stort och valde tredagarsbröllop så vi ska bjuda på mat på fredagkvällen också. Dock blir det billig mat, grillade hamgurgare typ.

Suck!
    Låter verkligen jätte jobbigt att må sådär.Fick mycket vi också men tycker du ska försöka slappna av. Det är den viktigaste dagen i era liv och det är värt att sätta varenda krona på. Att bjuda på dryck till maten och att de sedan köper resten är perfekt ju. Men håller med dig om att inte låta gästerna betala för sig.

Skulle ni kunna göra det till en tvådagars bröllop? att man bjuder på mat dagen efter? Vet att det inte är roligt att snåla men vi tänkte såhär att när vi väl är där på dansgolvet och dansar vår första vals så kommer vi inte att tänka på något annat. Tror inte du mår bättre av att bli ledsen för det förvärrar bara saken och bröllopet kommer inte att bli av på länge. Jag tänkte skjuta upp bröllopet men min fästman sa då att gör vi inte det här nu så kommer det aldrig bli av, för har man inte ekonomin nu så kommer man kanske inte ha det på länge, spec vi som studerar i 3 år till. 

Tala med din fästman och se vad han tycker. Man ska inte heller skämmas utan det kommer alltid uppförsbackar som lättar senare. 

Ni fixar det här, håll ihop bara och ni kan på ett ungefär räkna ihop era gäster och vad dem kan ge i gåva =) Vi räkna med ca 500 kr per pers eller par, och oftast brukar man få mer, men 500 kr är iaf det som låter mest rimligt att gissa på. Det var iaf det som fick oss att våga satsa. Med den summan fick vi iaf ihop till en del pengar som går att betala bort en stor del av bröllopet.
  • Fjärilen

Hur illa är det? Har ni pengar sparade på ert sparkonto? Jobbar du, kan ni leva på din lön? Har din blivande man blivit varslad?  Kan han inte börja söka nytt jobb redan nu? Bor ni på en liten ort med begränsade jobbmöjligheter. Är han med i A-kassan?

Nu ställer jag många frågor för att kunna de dig bättre råd.

Ett par månader innan vårt bröllop så fick jag reda på att det skulle varslas ett par personer från mitt jobb. Innan jag fick reda på om jag klarade mig eller inte så hann tankarna springa långt.

Jag funderade på om vi hade tillräckligt med pengar på vårt sparkonto för att klara oss, jag funderade på om vi hade pengar att klara oss på min mans lön. Jag funderade på om vi var tvunga att ställa in vårt bröllop. Om jag hade blivit av med mitt jobb, så hade vi nog ställt in bröllopet. Bara för att ha så stor buffert som möjligt. För en olycka kommer sällan ensam.

Som tur var så var det tjänster som inte innefattade min. Jag är säker på mitt företag och vi gifte oss, som planerat.

• Allis

Hur stor är skillnaden mellan hans nuvarande jobb och eventuell a-kassa i två månader?

Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(