Anonym (hmm) skrev 2013-02-06 11:33:58 följande:
Tråkigt om ni ska behöva ställa in det. Jag kan inte ens föreställa mig hur tråkigt det måste kännas! Men ni får vända och vrida på det så mycket det bara går helt enkelt. Meddela alla gästerna situationen OM han nu blir av med jobbet och säg att ni hoppas på att det verkligen ska fungera men att ni kanske, gud förbjude, måste ställa in om inte pengarna tillåter.
Ni får knåpa utav bara helvete nu helt enkelt!
För att påpeka något helt annat. Anonym (Mia): ni räknar alltså iskallt med att era gäster kommer att ge er 500 kr i present / par kanske mer?
Ni tror inte att era gästers livsituationer kan förändras och dom kanske bara kan köpa en liten symbolisk gåva istället?
Jag hade blivit SÅ ARG om jag var bort bjuden och det redan var "bestämt" att jag skulle ge 500 kronor eller mer i present. Tänk om jag slår sönder en tand dagarna innan bröllopet? Ska jag då ta ett lån för att betala tanden eller ska jag struna i att laga den för att jag ska kunna ge bort pengar? Eller om man är bjuden på 2 bröllop, ett dop under samma period? Vem är värd mest? Jag tjänar inte dåligt men jag har inga 1500- 2500 kr att bara ge bort sådär i present från en lön, eller ska man då planera att man ska gå bort och därför spara 200 kr i månaden under en 5 månaders period?
Jag tycker att det är hemskt rent ut sagt att förusätta att alla har pengar att ge bort! Även de närmaste vännerna man har kanske inte sitter under middagen på lördagen och berättar om sina finasiella problem så man kan aldrig säga "Jag känner alla jag bjudit och vet att dom har råd"
Jaja, alla är vi olika men jag tycker att det är fult att räkna med att få pengar!
Hur gör ni om ni inte får pengarna då? Eftersom ni räknar med att bröllopet ska betala sig själv med hjälp av gästernas gåvor? Har ni någon plan? Eller har era gäster bekräftat att dom kommer ge er 500 kr minst i bröllopspresent?
Kan förstå att det låter märkligt för vissa... men jag kommer själv gifta mig och ha ca 350-400 pers på mitt bröllop. Det kommer vara otroligt påkostat, och vi får hjälp av våra familjer. MEN även vi räknar med att man får en hel del pengar under bröllopet. Sådan är "traditionen". Vi är på bröllop minst 3 gånger per år... och det har säkert inte hänt på de senaste 15 åren att vi gett annat än pengar i gåva. För man vet att paren har allt de vill ha redan (oftast!). Tiden för brödrost och kaffekokare är förbi (om man får skämta till det lite...
)
Tycker inte att du ska ta inlägget som att betyda att man tvingar någon att ge en pengar i gåva eller att man förutsätter att folk har miljoner på banken som de inte vet vad man ska göra med. Men även jag vet att majoritet kommer göra det. Det VET jag, sen vet jag inte vilken summa folk lägger. Och jag VET också att andra kommer ge presenter. Inget av detta är nödvändigt om jag får välja... jag vill bara att våra gäster bidrar till en fantastisk stämning och fest! Men då jag kan traditionerna så vet jag också hur folk tänker. Och ja, då brukar majoriteten räkna så som Mia la fram. 500kr/pers minst. alternativt per par.
Sen kanske jag kan tillägga också att jag har en hyfsat bra lön och min man likaså... inte så att någon av oss simmar i pengar, men att lägga en 1000 lapp eller 2 i ett kuvert på någons bröllop gör jag absolut! Speciellt då jag vet vad folk betalar för att jag ska kunna äta obegränsat med mat/sötsaker hela kvällen, sprit hela kvällen, dans till livemusik osv...
Detta är MIN åsikt och MITT sätt att fungera. Man ger och tar, och jag har ABSOLUT förståelse för att folk kan hamna i ekonomiska kriser (har själv haft det både bättre och sämre!) och GIVETVIS förväntar inte jag mig att folk då ska låna pengar eller dylikt för att lägga de i gåva på mitt bröllop!! Alla som är bjudna på mitt bröllop känner mig och VET att jag vill ha deras närvaro och kärlek där. Inte materiella eller finansiella gåvor.