Inlägg från: FrökenMäkelä |Visa alla inlägg
  • FrökenMäkelä

Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(

Anonym skrev 2013-02-05 21:47:08 följande:
    Det är ungefär 95% risk att min sambo förlorar jobbet. I april (två månader innan bröllopet) får vi veta hur det blir. Blir han av med jobbet kommer vi inte att kunna spara ihop så mycket pengar som behövs!!! =(

Har han ingen uppsägningstid om han får reda på det slutgiltiga besked först i April? Eller får han gå med omedelbar verkan utan ersättning?

• FrökenMäkelä
    Anonym skrev 2013-02-06 19:18:01 följande:
    Blir han dessutom arbetslös blir hans f-penning lägre.
    Detta stämmer inte. Hans SGI baseras på senaste arbete och inte på A-kassa!
  • FrökenMäkelä
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-07 19:28:19 följande:
    Om han har arbetat ett år så är det 80 % av sin anställningslön han får i föräldrapenning då SGI räknas ut på tisigare LÖN, inte på hans akassa som han får. Däremot är det så att om han går arbetslös ett år så sänks ju SGI till akassenivån istället och på så vis tjänar han på att ta ut dagarna nu kontra efter en viss tids arbetslöshet.. 
    SGI baseras aldrig på A-kassa. Så att SGI skulle sänkas till a-kasse nivå efter 1års arbetslöshet stämmer inte.
    Har själv gått arbetslös flera år efter jag fick första barnet och när andra barnet kom så räknades till och med min SGI upp med en "generell lönenivå" (minns inte vad den heter men den är lägre än om man hade jobbat).

SGI baseras bara på löneinkomst inget annat.
Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(