• Anonym

Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(

Det är ungefär 95% risk att min sambo förlorar jobbet. I april (två månader innan bröllopet) får vi veta hur det blir. Blir han av med jobbet kommer vi inte att kunna spara ihop så mycket pengar som behövs!!! =(

Vad gör man?

Ställa in allt?
    Låta gästerna betala? aldrig i livet, då vi redan skickat ut inbjudan och där står att vi står för allt.
    Vi vill inte heller låna pengarna som fattas.

Just nu vill jag bara rymma och gifta oss i liten skala. Men vi har ju redan bjudit in alla gäster, bokat klänning och ring osv.

Det är så jävla orättvist, ursäkta uttrycket.

Finns det någon som är med om samma eller har nåt tips eller råd?

• Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(
  • Anonym

En månads uppsägning har han så han får lön tom april i värsta fall. Han söker förstås nya jobb men ändå.

Ska vi kunna stå där och veta vad vi betalat för EN dag, något som vi skulle kunna leva på flera månader? Det känns inte okej och det känns inte kul att planera längre... =(

Sorry för min dystra attityd men det känns jobbigt just nu. Vill inte ställa in bröllopet. Vill inte ta betalt. Vi har dock önskat oss pengar så de kan i värsta fall användas till att betala bröllopet (vi får faktura i efterhand).

Det enda vi kan snåla in på är transporten. Men det är bara en liten del i sammanhanget.

• Anonym

Tack Mia!
    "Tyvärr" har vi redan snålat in på vissa saker och fått bra erbjudande på kuvertavgiften så det går inte att snåla ännu mer. Solist, dj, barnvakt, fotograf osv är redan gratis av våra vänner.

Resan ingår inte i budgeten då vi tänkt spara de pengarna efter bröllopet, så de pengarna kan vi inte "ta".
    Vi kommer att bjuda på drycken till middagen och resten får de köpa själva. Att de ska köpa allt själva känns inte helt okej då våra gäster åkt långt för att medverka på bröllopet.

Inte nog med det, så slog vi på stort och valde tredagarsbröllop så vi ska bjuda på mat på fredagkvällen också. Dock blir det billig mat, grillade hamgurgare typ.

Suck!

• Anonym

Min sambo vill inte ställa in bröllopet och inte jag heller. Inte heller ta ut kuvertavgift.
    Som jag ser det har vi några alternativ.

Antingen jobba järnet för att få ihop pengarna och sedan ta smällen om han blir arbetslös
    Uföra bröllopet som det är tänkt men ha lite i åtanke de bidrag vi kommer att få. DOCK skulle jag aldrig räkna med 500kr ens per par, men några hundra. Alla kommer kanske inte heller ge, men på ett ungefär. Då kan vi använda pengarna att betala bröllopet med och spara till resan senare.

• Anonym

Tryckte iväg det lite för tidigt.

Eller göra om bröllopet. Kanske boka en annan lokal och göra egen mat tex. Dock blir det nog inte så mycket billigare då vi hittat ett väldigt bra pris på mat och dryck, och tar vi en annan lokal måste vi köpa in spriten själva, göra maten själva och dekorera lokalen.

Vad svårt det här är.....

Sedan tillkommer den psykiska delen. Min sambo kommer kanske inte må så bra att få sparken några veckor innan bröllopet =(

Tyvärr har vi inga andra sprarande.

Vi kommer att kunna få ihop pengarna även om han blir arbetslös, då han kommer att söka andra jobb i så fall och har a-kassa. Dock är jag föräldraledig så halva min inkomst är redan borta.
    Som ni hör är det inte optimalt att ha bröllop när en är arbetslös och en är föräldraledig. =(

Men frågan är:
    kommer vi kunna njuta av vårt bröllop/av att spendera så mycket pengar på en dag när vi eg inte har råd???

Tack för alla svar.

• Anonym

Barnet är 6 månader nu. Men även om min sambo skulle få sluta jobba i april och jag skulle börja jobba istället, tar det 3 månader innan man får avbryta f-ledigheten. Så då hinner det ändå bli juli och det hjälper oss inte.
    För just nu är det bättre att han jobbar, då han tjänar mer än jag.

Som det är nu har vi 2/3 av budgeten och närmaste månaderna, fram till ev uppsägning, kommer vi att kunna spara ihop nästan allt. (om han skulle få behålla jobbet eller hitta nytt så löser det sig ju) Resten får vi hoppas att vi får tillbaka på skatten, få/låna av föräldrar eller dra ner ännu mer på bröllopet.

Det stora problemet är inte att få ihop pengarna. För vill vi så löser vi det. Vi är de mest envisa som finns =)
    Utan det är att med bra samvete ha bröllop och veta (om det nu blir så) att vi kommer att få leva VÄLDIGT snålt efteråt. =( Då skulle alla de sparade pengarna komma väl till pass.

Hur skulle ni gjort om någon av er blev arbetslös nu?

• Anonym

Det är nytt nu, det är 3 månader och inte 2 som förut.
    Jaha ni menar så, att jag ska börja jobba i förtid så att säga. Jag vill helst inte jobba i "onödan" eftersom han tjänar mer och nu vet vi ju inte hur det blir. Han kan ju bli kvar, och han kan ju få ett nytt jobb, det är det vi hoppas på. Men visst är det ett bra förslag ändå, att jag börjar jobba igen.

Tack för dina tankar Daniiel.
    När jag läste ditt inlägg kände jag (ännu mer) att vi visst vill ha vårt bröllop som det var tänkt,
    även om vi kommer att få leva snålt efteråt. Jag tror inte att vi kommer att ångra oss!

Man kan ju leva på luft och kärlek (nästan) =)

• Anonym

Vi är båda arbetslösa men planerar ändå att gifta oss. Allt går bara man vill!

Självklart finns det annat att spendera pengar på (hyra etc) än ett bröllop, men det kommer det alltid att göra! För mig handlar bröllopet om kärleken till varandra och inte om pengar Glad

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-06 14:44:04 följande:

Självklart finns det annat att spendera pengar på (hyra etc) än ett bröllop, men det kommer det alltid att göra! För mig handlar bröllopet om kärleken till varandra och inte om pengar Glad
    Självklart gifter vi oss av kärlek. Men det är svårt att utföra ett bröllop på det sätt man tänkt när det inte finns pengar. Och eftersom vi har allting ordnat och bokat så går det inte att göra det ännu mer budget så att säga.

Pengarna för det vi bokat och beställd måste ju fram på något sätt. Hade vi vetat detta innan hade vi ju kunnat snåla ännu mer.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-06 14:44:04 följande:

Hur har ni löst det då, om man får fråga?
  • Anonym
    TheD skrev 2013-02-06 16:43:53 följande:
    Det är nog olika. T.ex. min make har 5 månader.
    Det beror på hur länge man jobbat på sitt jobb. Har man jobbat mer än 2 år har man 2 månader osv.
  • Anonym

Skulle min sambo gå hem nu, när han har jobb har han högre lön och högre sgi än jag.
    Det betyder att vi skulle få mindre pengar totalt. För hans lön +min f-penning blir mer än min lön+hans f-penning. Blir han dessutom arbetslös blir hans f-penning lägre.

Han ska vara ledig från augusti ändå, som vi har tänkt.

Jobba i onödan menar jag att varför ska jag jobba och han vara ledig när vi skulle förlora mer pengar på det, och därigenom krångla till det med bröllopet ännu mer.

• Anonym

Ja jag antar att SGI baseras på lönen och inte a-kassan.

Vi har i alla fall valt, för alla som vill veta, att genomföra bröllopet som vi tänkt. Vi kommer att jobba otroligt hårt om det behövs för att allt ska klaffa som vi planerat/bokat och vill ha det.

Sedan om han får sluta jobbet, får vi se hur vi gör med jobb och f-ledighet. Men från augusti kommer han vara hemma hur som helst.

Tack för alla svar. Har insett att man kan säga saker fast man inte riktigt menar (när jag tex sa att jag ville ställa in osv). Vi vill det här och då är det så det ska bli! =)

Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(