Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(

Exakt hur "illa" ser det ut?

Om du har föräldrapenning och han har a-kassa, hur mycket skulle ni få in då? Hur stora är era utgifter varje månad? Och som alfonso skriver, kan du börja om att jobba och din sambo tar över föräldraledigheten? Hur mycket skulle ni få in då?

Hur mycket har ni sparat nu? Hur mycket kommer bröllopet kosta? Hur mycket kan ni spara dom två sista månaderna och hur mycket skulle ni behöva spara för att att ha råd med bröllopet?

• daniiel

Jag är arbetslös och har varit i många år. Jag har pluggat till och från och varit hemma med dottern till och från. Hon har ett medfött hjärtfel och har inte kunnat vara på dagis heltid, därför har det varit svårt för mig att plugga eller jobba.

När vi gifte oss, så var det bara maken som jobbade alltså. Vi tog visserligen en kuvertavgift, men i vår krets är det vanligt (även om båda jobbar), så det var inget konstigt med det. Vi spenderade ändå (med våra mått mätt) en rejäl summa på bröllopet. Vi hade absolut kunnat göra mkt annat för den summan pengar, men att gifta oss, att ha ett bröllop, var ju något vi ville. Vi valde därför att tillslut, efter flera års fundering, ha vårat bröllop.

Om jag ångrar det i efterhand? Nej. Vi klarar oss varje månad på en (inte så hög) lön. Då är vi ändå två vuxna, ett barn (6år), två katter och en hund. Vi kanske inte kan unna oss en hel massa hela tiden, men vi lever bra. Vi har tak över huvudet, mat i magen, sängar att sova i och varandra. Vi tycker båda två att det helt klart var värt att spendera pengarna på ett bröllop!

Hur ni kommer känna efteråt kan ni inte veta. Det går inte säga i förväg. Det enda ni kan veta just nu, är hur ni känner just nu. Vill ni gifta er och ha ert bröllop? Kan ni tänka er att vänta? När måste ni ställa in allt om ni ska göra det, alltså hur länge kan ni vänta med att göra det och ändå inte förlora en massa pengar?

• daniiel
    Grodprinsens brud skrev 2013-02-06 13:59:35 följande:
    Vad menar du med att det tar 3 månader innan man får avbryta föräldraledigheten? Praxis är väl att du ska anmäla återträde i tjänst till arbetsgivare två månader innan du vill att det ska träda i kraft dvs att om du anmäler det nu så blir det ju lagom till april.. För hans del räcker det att anmäla till försäkringskassan samma dag som han tar över föräldrapenningen... 
    Precis vad jag tänkte skriva också. Jag har aldrig hört talas om det där med 3 månader, vilket ju iofs inte betyder att det inte stämmer.. men ändå..
  • daniiel
    Anonym skrev 2013-02-06 14:15:30 följande:
    Det är nytt nu, det är 3 månader och inte 2 som förut.
    Jaha ni menar så, att jag ska börja jobba i förtid så att säga. Jag vill helst inte jobba i "onödan" eftersom han tjänar mer och nu vet vi ju inte hur det blir. Han kan ju bli kvar, och han kan ju få ett nytt jobb, det är det vi hoppas på. Men visst är det ett bra förslag ändå, att jag börjar jobba igen.

Tack för dina tankar Daniiel.
    När jag läste ditt inlägg kände jag (ännu mer) att vi visst vill ha vårt bröllop som det var tänkt,
    även om vi kommer att få leva snålt efteråt. Jag tror inte att vi kommer att ångra oss!

Man kan ju leva på luft och kärlek (nästan) =)
    Aha okej, för jag kan bara hitta att man ska anmäla en månad innan till sin arbetsgivare att man vill börja om att jobba. Det skulle betyda att du kan anmäla det i början av mars och sedan börja om att jobba i början av april. Alternativt att du anmäler det nu och börjar om att jobba redan i mars.

Två månader brukar vara när man ska anmäla att man ska vara föräldraledig, och så vitt jag vet, så har inte det förändrats. Alltså anmäla till arbetsgivaren, inte till F-kassan.

Nåja, huvudsaken är ju att ni känner att ni kan klara er, trots arbetslöshet och bröllop :) Att ni är överens om hur ni vill göra och att det känns bra för er!
Svar på tråden Arbetslöshet...Ställa in bröllopet? =(