• linda 86

Vad ska ni ha för mat??

Igår var vi och träffade catering firman och bestämde meny till bröllopet! Förrätt Laxknyte fyllt med en mouse med avocado och räkor Varmrätt Hängmörad oxfilé från dalagård med potatisbakelse jordärtskockspure och rödvinsås Efterrätt jordgubbs cheescake Tårta

• Svar på tråden Vad ska ni ha för mat??
  • lurigmumin

Vi ska ha två rätter och sedan tårta
    Förrätt: Oxcarpaccio med jordärtskockssoppa och örtsallad
    Huvudrätt: Kalvinnerfilé med smördegsinbakad med gräddkokta kantareller

Tårtan har vi inte bestämt helt ännu... 

• Fia1985
    Pixilina skrev 2013-02-08 16:23:06 följande:
    Gud så gott det lät! Vi ska ha bufé som vi fixar själva, för att komma ner i kostanderna. Dock har vi inte bestämt alls när vi ska gifta oss än ;)
    Hej. Vad tänkte ni att ni skulle ha på eran buffe? Jag själv äter bara fisk och vegetarisk och vill inte ha kött, men vet inte om man ska anpassa sig? Jätte tacksam för tips!!
  • linda 86

Låter jätte gott alltihop :) vi ska ha snittar och champagne först innan middagen. Medan vi fotograferas! Någon som har något gott recept på snittar?.

• Yousofin

Det är mycket så låter jättegott. Vore intressant att veta vad ni betalar för maten. Vi vill ha tre rätters men har ingen aning om vad man får betala per person, vi vill anlita en restaurang, vad ska vi räkna med tror ni? 300-500/per?

• MH2014
    Yousofin skrev 2013-02-09 17:51:32 följande:
    Det är mycket så låter jättegott. Vore intressant att veta vad ni betalar för maten. Vi vill ha tre rätters men har ingen aning om vad man får betala per person, vi vill anlita en restaurang, vad ska vi räkna med tror ni? 300-500/per?
    är ju olika,,men tror snarare ni får räkna 600-1500:- /pers UTAN dryck (beror ju helt på vilken slags mat ni är svaga för,,men trerätters från restaurang ligger runt det priset, tar ni däremot ifrån ett catering företag som inte har egen restaurang kan ni få ner priserna)
  • linda 86

Vi fick ett jätte bra pris ca 300 kr per person och då ingår allt porslin i varje kuvert som vi även hyr från cateringen :)

• Pixilina
    Fia1985 skrev 2013-02-09 12:03:31 följande:
    Hej. Vad tänkte ni att ni skulle ha på eran buffe? Jag själv äter bara fisk och vegetarisk och vill inte ha kött, men vet inte om man ska anpassa sig? Jätte tacksam för tips!!
    Har suttit och letat recept och tips förfullt och sparat ängder i en mapp :) Mycket kalla saker kommer det bli.
    Förslag till dig som inte vill ha kött, är kanske en skaldjursbufé? :) Eller blanda skaldjur och fisk. Jag tycker att du enbart ska köra på sådant som du och din blivande gillar, och inte ha kött bara att andra gillar det. 
  • tiger
    Du ska inte anpassa dig, folk kan gott äta vegetariskt och fisk en kväll, det finns ju massa av olika rökta fiskar, sen är varmrökt lax en klassiker som mättar många magar.
    Fina sallader, bönor av olika slag i marinader, sen finns ju alltid grönsaksbiffar och haloumi. Jag tror du kan få en väldigt fräsch och snygg buffe. Fördelen med inget kött  är att folk inte blir lika trötta (kött kräver mer energi av kroppen att förbränna).
    Hör av dig om du vill ha mer tips och recept. 
  • tiger
    linda 86 skrev 2013-02-09 13:55:42 följande:
    Låter jätte gott alltihop :) vi ska ha snittar och champagne först innan middagen. Medan vi fotograferas! Någon som har något gott recept på snittar?.
    Vi kommer ha västenbottenostskorpor, super goda till champagne.
    Annars är ju klassiker, tunnbröd med pepparrot och renstek eller lax och sen kanske ett ärtskott eller två.
  • mirreth
    Emmalinnea skrev 2013-02-09 11:05:39 följande:
    Bröllopstårta:
    Chokladbottnar
    mörkchokladmousse fyllning
    passionsfruktfyllning
    spacklat med marängsmörkräm
    och täckt med vitchoklad sugerpaste

Hur gör du vitchoklad SP?

Vi ska ha stor Medelhavsbuffé, betalar 150:- pers till cateringfirman, hyr även två personal av dom. Tårtan åker jag nog på att göra själv. Tänkte göra lite trevliga klämmor till bubblet.

• Cathelica

Vi skal ha ett italiensk tema :)

Forrett: Italiensk "Kex", Parmaskinke, färskost,babyspinat
    Hovedrätt: Lyxig lassange, med brød och sallad
    Dessert: Pannacotta och hallon

Vi ska även ha tiramisumousse i bröllopstårtan :)

Kommer göra allt sj. til nästan 60pers räknat på at det kommer på ungefär 3000kr för maten.. Tårtan kommer utanom. 

• Emmalinnea
    mirreth skrev 2013-02-10 21:03:46 följande:

Hur gör du vitchoklad SP?

Vi ska ha stor Medelhavsbuffé, betalar 150:- pers till cateringfirman, hyr även två personal av dom. Tårtan åker jag nog på att göra själv. Tänkte göra lite trevliga klämmor till bubblet.

jag köper den på dreamcakes,se   
  • suewy

Vi kommer endast ha en varmrätt sen bjuds det på två olika bakverk där dom får välja vid tillfället.
    Mat dom får välja mellan, Fläskfilé eller kycklingfilé :) Potatisrätt som blivit framröstad är gratäng.

• JuliaNilsson
    Jag tycker du inte ska anpassa dig, särskilt inte om din fästman också är med på noterna och vill köra fisk och vegetariskt. Det är ju faktiskt ER dag.

**

På vår buffé blir det följande:
    Vinmarinerade champinjoner
    Kall pestomarinerad biff
    Pastasallad med soltorkade tomater och pesto
    Bönsallad med parmesan och parmachips
    Tomat och mozzarellasallad
    Basilikamarinerad kyckling
    Gorgonzola med frukt och kex
    Olivpaj
    Ciabatta och färskost 

175 kr/person.

Och så champagne och småplock till förskålen och förminglet, men sedan lättöl och vatten till övrig föda. Vi har en liten mottagning och två alkoholister i närmaste släkten, så det blir snudd på alkoholfritt. Bra för budgeten :I 
  • johannaochdennis

Här blir det

Förrätt; Ankbröst med honungskokta päron och sommarsallad.

Huvudrätt: Lätt grillad Entricote med potatiskaka och rödvinsås, sallad och kall beasås placerade ute på borden.

Till efterrätt blir det tårtan. Sen har vi tänkt kex och ost senare. Även godis och snax såklart =)

Pappa, som e kock, kommer göra maten. Sen har jag hyrt in en annan kock som kommer lägga upp och grilla köttet =)

• Jessica B

Vi kör buffé:

Pastasallad med handskalade räkor, lime och färsk chili Basilikamarinerad kallskuren fläskytterfilé Fransk potatissallad med sticklök, rädisa Salladskapris Mild dijonsenapscréme Rostad paprikadressing Grönsallad med primörer  Parmesanbakad kyckling

Vi kör tårtan som efterrätt och den fixar svärmor, och sedan kommer vi ha lite norska bakverk som min mors barndomskamrat fixar!

• Jessica B

Priset blir 143 kr/pp för vår buffé, känns helt ok!

Svar på tråden Vad ska ni ha för mat??