• Aniara4

bjuder ni alltid par?

Ja, absolut. Genom Bröllopstorget har jag förstått att det finns kompiskretsar där det tydligen är ok att inte bjuda respektive, och att vissa inte bryr sig om ifall de blir bjudna utan sin partner, men jag säger nog som jag brukar i liknande frågor:

Det är bra att känna till vad etiketten säger. Inte för att det är "några mossiga regler från förra sekelskiftet", som en del tror, utan för att det alltid finns mer eller mindre uttalade sociala kontrakt som medför förväntningar människor emellan. De allra flesta känner till "regeln" att etablerade par bjuds tillsammans. (Exakt var gränsen för "etablerat" går är dock en knivigare fråga som kan ge vissa svårigheter.) Därför kan det uppfattas som en markering om man bjuder en person som är gift eller sambo utan sin partner, det kan framstå som att man verkligen vill göra en poäng av att man inte tycker om partnern.

När man då känner till att den här regeln finns, så kan man välja om man vill följa den eller inte, vara beredd på eventuella reaktioner, och kanske göra något för att förebygga såna reaktioner. Jag vet t.ex. att en del, just när det gäller kollegor eller varför inte ett fotbollslag, där man inte normalt sett umgås parvis, har pratat med personerna i fråga och sagt att vi skulle gärna vilja bjuda er, men vi har begränsat med plats och kan inte bjuda så många som det blir med alla era respektive. Skulle det vara ok för er att bli bjudna utan era partners?

Då visar man att man förstår att man begår ett etikettsbrott, men att man inte gör det av illvilja eller tanklöshet utan att man försöker ett dilemma som bottnar i att man gärna vill ha personerna med. Och det brukar de flesta ha lättare att acceptera.

• Aniara4
    lurigmumin skrev 2013-02-09 10:59:43 följande:
    Det där oroar mig lite. Min sambos kusiner på sin pappas sida har jag knappt träffat och han har inte heller så mycket kontakt med dem. Vi har ingen aning om vilka som har eller inte har respektive. Just nu vet jag inte hur vi ska göra. Det lutar åt att vi bjuder utan respektive men vi vet att en har stadig flickvän och jag tror de har ett litet barn ihop. Vågar man bjuda de andra utan och den kusinen med respektive?
    Vi har varit tillsammans i fyra år och jag har bara träffat den familjen en gång.
    Vi bjöd inte kusiner som vi hade så lite kontakt med, men om ni nu vill göra det, varför inte ringa deras föräldrar och fråga om kusinerna har etablerade respektive?
  • Aniara4
    anne på grönkulla skrev 2013-02-15 21:40:42 följande:
    Väljer man att inte bjuda respektive, så får man nog leva med att dels få frågor, dels att några tackar nej pga det. Vet man det och ändå väljer att göra så, är det ju ett val man gjort.
Svar på tråden bjuder ni alltid par?