-
-
Svar på tråden bjuder ni alltid par?
-
Vi bjuder med respektive. Jag ar alltid blivit medbjuden till min sambos vänners bröllop även några få som jag knappt kände....
-
Vi bjöd inte med respektive, om det fanns några dvs. Vissa ja, men det är par som vi känner och vet vilka de är men annars nej. Som vi och andra resonerar hade vi ingen lust att ha främmande människor på vår stora dag. Det fanns varken tid eller lust att hälsa och lära känna :)
-
Vi kommer bjuda några som officiellt är singlar men om de dejtar någon eller annars önskar ta med sig sällskap så är de välkomna att göra det. Så ja, jag tycker man bjuder par även om man inte känner den andra. Hur kul är det för gästen och inte få ta med sin respektive när man ska fira någon annans kärlek.
Skulle du själv vilja gå på ett bröllop utan att få ta med dig din sambo/man?
-
De flesta par bjuder vi men killen spelar fotboll och det är flera grabbar från laget och deras tjejer känner vi inte... men det är svårt :7... Även några kusiner som vi inte träffat respektive. en det blir väl att vi bjuder alla tror ja.. Bara att vi har liten budget plus att jag inte känner jätte mycket för att bjuda grabbarnas respektive.. De kan ju faktiskt tacka nej fall de inte känner för att gå själva. Hmmm, svårt som sagt..
Tack för era svar :D
-
Ja, absolut. Genom Bröllopstorget har jag förstått att det finns kompiskretsar där det tydligen är ok att inte bjuda respektive, och att vissa inte bryr sig om ifall de blir bjudna utan sin partner, men jag säger nog som jag brukar i liknande frågor:
Det är bra att känna till vad etiketten säger. Inte för att det är "några mossiga regler från förra sekelskiftet", som en del tror, utan för att det alltid finns mer eller mindre uttalade sociala kontrakt som medför förväntningar människor emellan. De allra flesta känner till "regeln" att etablerade par bjuds tillsammans. (Exakt var gränsen för "etablerat" går är dock en knivigare fråga som kan ge vissa svårigheter.) Därför kan det uppfattas som en markering om man bjuder en person som är gift eller sambo utan sin partner, det kan framstå som att man verkligen vill göra en poäng av att man inte tycker om partnern.
När man då känner till att den här regeln finns, så kan man välja om man vill följa den eller inte, vara beredd på eventuella reaktioner, och kanske göra något för att förebygga såna reaktioner. Jag vet t.ex. att en del, just när det gäller kollegor eller varför inte ett fotbollslag, där man inte normalt sett umgås parvis, har pratat med personerna i fråga och sagt att vi skulle gärna vilja bjuda er, men vi har begränsat med plats och kan inte bjuda så många som det blir med alla era respektive. Skulle det vara ok för er att bli bjudna utan era partners?
Då visar man att man förstår att man begår ett etikettsbrott, men att man inte gör det av illvilja eller tanklöshet utan att man försöker ett dilemma som bottnar i att man gärna vill ha personerna med. Och det brukar de flesta ha lättare att acceptera. -
Om ni inte känner deras respektive, hur nära står ni de gästerna? Behöver ni bjuda kollegor och mer avlägsna vänner om ni vill ha ett litet bröllop? Jag skulle själv inte förvänta mig någon bröllopsinbjudan från t.ex. kollegor, särskilt om jag visste att kollegan planerade ett mindre bröllop. Men om jag fick en inbjudan skulle jag tycka att det vore mer trevligt om även min sambo var bjuden. Om ni vill ha ett litet bröllop tycker jag att ni bara ska bjuda de som ni verkligen vill ha där, och som ni känner väl.
Det är ju kutym att man bjuder alla etablerade par (och vad ett etablerat par innebär kan man ju diskutera i evighet - det hör väl inte till tråden kanske)... Jag tänker att det kan bli lite konstig stämning om man bjuder vissa respektive men inte andra. Enda situationen som det skulle kunna fungera som jag ser det är om man har en sammanhållen grupp man vill bjuda: arbetskamrater, lagkamrater, körvänner, bokcirkelvänner etc. Det ska i sådana fall vara en grupp man bara träffar på egen hand och inte umgås med i par. Den sammanhållna gruppen har ju i sådana fall varandra att umgås med på festen också. Obs att jag nu talar utifrån mig själv: det skulle kännas jättekonstigt att inte bli medbjuden som respektive på ett bröllop om jag träffat paret i fråga, men om någon som min kille umgås med utan mig (som lagkamrater om man spelar fotboll t.ex.) gifter sig och lagkamraterna blir inbjudna allihopa utan respektive skulle det kännas mer okej. Då sitter ju vi alla respektive i samma båt - dvs ingen är bjuden - och jag behöver inte känna att brudparet valt bort just mig.
Men sen gör man såklart som man själv vill, men en del kan nog knorra lite om ni inte bjuder respektive. Handlar det om arbetskamrater ni inte umgås med på fritiden och man vill ha ett litet bröllop kan man fundera på om man ska bjuda dem alls tycker jag.
Lycka till! Det är fasen det knepigaste att fundera ut vilka man vill bjuda - och samtidigt ta hänsyn till budget och plats i lokalen. -
Hihi, vi skrev nästan samma sak samtidigt! Bra lösning också att prata med lagkamraterna/kollegorna/etc i förväg också.Aniara4 skrev 2013-02-08 23:38:58 följande:När man då känner till att den här regeln finns, så kan man välja om man vill följa den eller inte, vara beredd på eventuella reaktioner, och kanske göra något för att förebygga såna reaktioner. Jag vet t.ex. att en del, just när det gäller kollegor eller varför inte ett fotbollslag, där man inte normalt sett umgås parvis, har pratat med personerna i fråga och sagt att vi skulle gärna vilja bjuda er, men vi har begränsat med plats och kan inte bjuda så många som det blir med alla era respektive. Skulle det vara ok för er att bli bjudna utan era partners?
Då visar man att man förstår att man begår ett etikettsbrott, men att man inte gör det av illvilja eller tanklöshet utan att man försöker ett dilemma som bottnar i att man gärna vill ha personerna med. Och det brukar de flesta ha lättare att acceptera. -
Vi bjöd i princip alla respektive.
Det var en kusin till maken som vi i efterhand fick veta hade en flickvän. Om vi vetat det så hade hon givetvis varit medbjuden.
Annars var det bara typ fotograferna som inte hade sina respektive med men dom var ju där för att göra ett jobb i första hand. Om någon av dom hade frågat om det var ok om deras respektive följde med så hade det gått bra, vi hade ju plats över -
Vi kommer att bjuda de respektive om de har någon INNAN inbjudningarna skickas ut (vilket är planerat att de ska göras om ca 3 veckor).
=)
-
Ja, vi bjöd alla par. Alla som vi visste hade en stadig pojk- eller flickvän, sambo, make eller maka. Givetvis. Som tur var, så tillkom det inte några partners i efterhand, efter inbjudningarna gick ut, så vi slapp att ens fundera på den biten.