• sofiia

bjuder ni alltid par?

Bjuder ni alla som par? vi har flera vänner och kollegor som vi inte känner respektive till.. Bör man bjuda alla som par?? vi försöker hålla oss till ett relativt litet bröllop...
  • Svar på tråden bjuder ni alltid par?
  • daniiel

Vi hade dock par som bröt upp efter inbjudningar gått ut, men då var givetvis båda två fortfarande bjudna. Ena paret kom både två, då båda är goda vänner till mig och maken och dom flyttade isär ett par månader före bröllopet. Gällande det andra paret, så valde den ena att inte komma. Dom bröt dock upp samma vecka som bröllopet, så det var väldigt nytt. I det fallet var det makens ena kusin och hennes sambo som gick skilda vägar och han kände väl då att hon hade förtur. Vi hade bara träffat honom ett par gånger tidigare, i egenskap av hennes pojkvän då. Det roliga är att efter bröllopet, så är det han vi haft kontakt med och blivit goda vänner med :)

• Juni 2012

Ja. Däremot behöver respektiven ju inte tacka ja om de känner att de inte känner någon på bröllopet och inte har lust att lära känna nån heller.

• lurigmumin
    Chicita skrev 2013-02-08 23:55:49 följande:
    Vi bjöd i princip alla respektive.
    Det var en kusin till maken som vi i efterhand fick veta hade en flickvän. Om vi vetat det så hade hon givetvis varit medbjuden.
    Det där oroar mig lite. Min sambos kusiner på sin pappas sida har jag knappt träffat och han har inte heller så mycket kontakt med dem. Vi har ingen aning om vilka som har eller inte har respektive. Just nu vet jag inte hur vi ska göra. Det lutar åt att vi bjuder utan respektive men vi vet att en har stadig flickvän och jag tror de har ett litet barn ihop. Vågar man bjuda de andra utan och den kusinen med respektive?
    Vi har varit tillsammans i fyra år och jag har bara träffat den familjen en gång.
  • Aniara4
    lurigmumin skrev 2013-02-09 10:59:43 följande:
    Det där oroar mig lite. Min sambos kusiner på sin pappas sida har jag knappt träffat och han har inte heller så mycket kontakt med dem. Vi har ingen aning om vilka som har eller inte har respektive. Just nu vet jag inte hur vi ska göra. Det lutar åt att vi bjuder utan respektive men vi vet att en har stadig flickvän och jag tror de har ett litet barn ihop. Vågar man bjuda de andra utan och den kusinen med respektive?
    Vi har varit tillsammans i fyra år och jag har bara träffat den familjen en gång.
    Vi bjöd inte kusiner som vi hade så lite kontakt med, men om ni nu vill göra det, varför inte ringa deras föräldrar och fråga om kusinerna har etablerade respektive?
  • stormhelen

Vi kommer inte att bjuda kusiner vi inte har kontakt med. Det är främst då på min sida.

Min pappa har sagt upp bekantskapen med en av sina bröder, och det är dessa kusiner som jag inte har någon kontakt med. Inte för att min rellation med dem har något med min fars och hans brors despyt att göra.

Men de bor inte i samma stad som vi, så senast jag träffade/ pratade med dem var för över 10 år sedan.

Känns inte direkt motiverat att bjuda folk man inte har talat med eller sett på så lång tid.

• PimPim83

Vi bjuder alla med respektive, men vi kommer däremot inte att bjuda släktingar som vi knappt har kontakt med. Vi ska visserligen ha ett litet bröllop så det kommer bara att bli närmaste familjen och de vänner som vi känner att vi vill ha med. Egentligen är det bara en av gästerna som jag tycker att jag inte känner så bra och har kanske träffat honom 3-4 gånger eller så. Men han är förlovad med min sambos bästa tjejkompis och då är det självklart för oss att han ska bli bjuden.

• Chicita
    De vi visste skrev vi ju deras namn på inbjudan också. Annars tänkte vi att dom säkert hör av sig och säger "Marcus har en flickvän nu, är hon också bjuden?"
    Även om dom inte skulle kontakta oss så tänkte vi att våra föräldrar säkert får höra...
    Hon som inte kom med nu hade inte varit med på dom senaste släktträffarna på den sidan, därför visste varken vi eller svärmor om henne. 
    Men vi har rätt bra dialog inom den delen av släkten så vi trodde aldrig att dom skulle låta bli att fråga...

Däremot bjöd vi inte alla kusiner ens.
    Dom på makens pappas sida umgås inte han själv med (dom är inte osams, dom träffas bara inte) och kusinerna på min mammas sida har jag inte sett på ca 20 år. Och då dom inte orkade åka upp på mammas begravning ens (eller när hon var sjuk innan) så tyckte jag inte att det var värt att bjuda dom "bara för att" så att säga...

Jag skulle nog valt bort dom kusiner ni inte träffar alls och istället bjuda med respektive på några andra som ni umgås mer med. 
  • lurigmumin
    Aniara4 skrev 2013-02-09 11:15:17 följande:
    Vi bjöd inte kusiner som vi hade så lite kontakt med, men om ni nu vill göra det, varför inte ringa deras föräldrar och fråga om kusinerna har etablerade respektive?
    Jag skickade svärmor på att ta reda på det nyss :) Vi bor inte i min sambos födelsestad så det blir ju inet så många tillfällen att ses. De har haft mkt kontakt när de va små men nu har alla flyttat runt. Men vi bestämde att bjuda alla för att de kändes bäst så helt enkelt. Återstår ju att se om de kommer ;)
  • andreaojag

Vi bjuder alla med respektive (det är bara 5 st).

• Akjson

Däremot har vi två par som nyligen gått skilda vägar...och där det ryktas att två av dom har nya förhållanden....där kommer vi inte att skriva nåt om respektive i inbjudan eftersom dom själva officiellt ej har gått ut med det. Hör dom av sig när dom fått inbjudan för att fråga om dom får ha med nya partnern så är det ok....

Svar på tråden bjuder ni alltid par?