• November2013

Hår och smink i Stockholm

Någon som har ett bra tips på salong, frisör ect i centrala Stockholm som är bra på just brudhår och smink?

• Svar på tråden Hår och smink i Stockholm
  • stormhelen

Spontant kommer jag att tänka på Björn Axen, som är kända på att fixa med bruduppsättningar och smink. De går även kontinuerligt fortbildningskurser för att standarden ska vara hög.

Dock så får man inte någon provuppsättning utan endast en 30 min konsultation - vilket var anledningen till att jag valde bort dem.

Jag vill kunna SE hur det kommer att se ut, därför tycker jag att en provuppsättning och provsminkning är viktigt.

Jag har bokat tid för provuppsättning på Michael & Frisörerna. Bilderna på deras uppsättningar tycker jag är fina. Min m2b klipper sig där och han är nöjd.

Man kanske borde boka in en till frisör för att gardera sig så att säga. Tycker jag av någon anledning inte om frisören jag bokat provuppsättning på så har man den andra att falla tillbaka på.

Men jag har inte några faktiska rekumendationer som baseras på erfarenhet.

Jag vet att de på Björn Axen är super duktiga (har klippt mig där i många år). Vad gäller uppsättningar så har jag aldrig gjort det där. Men de brukar ju fixa håret och uppsättningar på kungafamiljen, de har vunnit en del priser, varit med på TV och fixat till hår osv. Så baserat på det så har jag bilden av att de även är duktiga på sådant.

MEN som sagt så får man inte någon provuppsättning.

Något som jag inte tycker om. Jag gillar inte att de i detta fall lever på sin "ryktbarhet." Vad är problemet med att få en provuppsättning lixom?

• November2013

Konstigt att inte få en provuppsättning, det är i alla fall för mig väldigt viktigt. Tänk om det inte alls blir som man tänkt sig när det verkligen gäller?

Själv har jag alltid klippt mig hos Ekman Hair i Stockholm men den personen som gör bruduppsättningarna där är enligt min egna frisör inte helt hundra och gör lätt väldigt tacky jobb, vet inte hur jag ska tänka kring det riktigt. Min frisör vill inte ta på sig ett sånt jobb, hon känner inte att det är hennes grej.

Jag känner att det skulle vara skönt att ha hår och smink på samma ställe, eller?
    Känns stressigt att behöva åka runt i stan...

Hur mycket betalar du för att göra provuppsättningen? Ingår den i priset för själva bröllopsdagen? 

• stormhelen

Det ingår i priset, samt konsultation. Det ingår lättare lunch samt moserande och lite snittar.

Sedan kan man göra tillval med sminkningen om man vill, lika så om man vill göra maikyr och pedikyr. Väljer man sminkningen som ett tillval så ingår provsminkning och konsulation.

Bilderna de har där på bruduppsättningarna tycker iaf jag ser bra ut, men de har inga bilder vad gäller sminknigen.

Men jag står fortfarande och velar mellan Michael & Frisörerna och Björn Axen. Björn Axen är ju riktigt duktiga med bruduppsättningar, de brukar t.o.m. hålla kurser i det för andra frisörer. =P

Men som jag sa tidigare så tycker jag inte om att det inte ingår provuppsättning. För ja, tänk om det blir helt fel på bröllopsdagen, vad gör man då?

Läste runt en del igår på internet, och hittade en gammal tråd här på BT, där det var några som diskuterade just Björn Axen och att de blivande brudarna kände sig nervösa över att det inte ingick någon provuppsättning. En tjej hade skrivit i tråden att det finns en heldel frisörer som inte vill göra provuppsättningar för att det inte blir exakt lika dant från gång till gång. Vidare så var det några stycken som hade gjort sina bruduppsättningar där och ALLA sa att de varit jätte nöjda och att man absolut inte behöver vara nervös då de är super duktiga där.

Det börjar luta mer mot Axen.

Jag ska iaf boka en tid där imorgon, sedan så får jag fundera ett tag på hur jag vill göra, sedan avbokar jag en av dem helt enkelt. =P

Tycker att det är super svårt det här med frisörer och sminköser. Hur vet man vem som är bra och vilka man ska undvika? Man vill ju inte gå till någon som är dålig så att man känner sig ful på den stora dagen.

• November2013

Jag har en gammal vän som gjorde sitt hår och smink på björn axén för flera år sedan, hon blev kanonfin, de enda var att håret inte höll toppenbra. Efter fotograferingen, innan kyrkan, fick vi brudtärnor förstärka med en massa hårnålar. Men som sagt de är ju 1,  flera år sedan, 2, extra hårnålar kanske man behöver köra in efter några timmar.

Jag kommer nog färga mitt hår hos min vanligt frisör så jag får den färg jag vill ha och sedan göra håret någon annan stans. Sminket tcker jag är svårare, är väldigt kräsen och vill ha det på ett speciellt sätt haha, vill inte vi alla? ;) Har du långt eller kort hår? Har funderat mycket på hur mycket längd osv som behövs. Har du en idé på hur ditt hår ska se ut? :)

• stormhelen
    November2013 skrev 2013-02-10 21:20:11 följande:
    Jag har en gammal vän som gjorde sitt hår och smink på björn axén för flera år sedan, hon blev kanonfin, de enda var att håret inte höll toppenbra. Efter fotograferingen, innan kyrkan, fick vi brudtärnor förstärka med en massa hårnålar. Men som sagt de är ju 1,  flera år sedan, 2, extra hårnålar kanske man behöver köra in efter några timmar.

Jag kommer nog färga mitt hår hos min vanligt frisör så jag får den färg jag vill ha och sedan göra håret någon annan stans. Sminket tcker jag är svårare, är väldigt kräsen och vill ha det på ett speciellt sätt haha, vill inte vi alla? ;) Har du långt eller kort hår? Har funderat mycket på hur mycket längd osv som behövs. Har du en idé på hur ditt hår ska se ut? :)

Jasså?! Så om man gör håret hos Axen kanske man ska be dem lägga in ett par extra hårnålar för att det garanterat ska hålla.

Ja, det där med sminket är jätte svårt tycker jag.

Jag har väll mellanlångt hår, på ett ungeför ner till skuldrorna. Jag var lite knasig senast jag var hos frisören. Klippte av det ganska så mycket, tänkte inte på att man kanske skulle ha lite längd på håret. Jag får väll skylla på att det bara var ett par veckor efter vi förlovat oss, haha.

Hade ju igentligen tänkt att jag skulle ha lite längd på håret. Men nu är det som det är.

Hur långt hår har du?

Jag har nog bestämt mig hur jag vill ha det på ett ungefär. Det blir nog en hellt uppsat frisyr. Något i denna stil.

Vet du hur du vill ha ditt hår?

• November2013

Tror man alltid får be om en extra hållbar uppsättning, haha eller speciellt jag =)

Min frisör frågade min i augusti hur jag trodde jag ville ha mitt hår på bröllopet och gav mig rådet att spara ut det tills dess för att ha mer alternativ. Jag har idag lite drygt axellångt och väldigt tjockt hår, dock är det små svårt att sätta upp för det är spikrakt och väldigt halt, det smiter gärna ur uppsättningar och lockar håller bara någon timme. Därför tycker jag att en provuppsättning blir extra viktig för mig. 

Jag har funderat mycket på håret iom att jag ska tiara och vill gärna ha en frisyr som passar med det.

Något ut dehär hållet men inte med flätor upptll utan mer slätt, om du förstår vad jag menar?

• stormhelen

Då har vi samma sorts hår tjockt och spikrakt samt att det är ahalt. =P

Om jag lockar mitt hår så måste jag ha en hel del produkter i det och det håller ändå bara i några timmar innan det blir rakt igen.

Därför så tror jag att en helt uppsat frisyr passar mig bättre än en som är halvuppsatt med lockar. Då kommer håret att vara spikrakt när vi kommer till kyrkan, då vi har fotograferingen innan (och i kyrkan och en timme efter vigseln).

Vad fint med en tiara. Har du köpt en redan eller håller du på att leta fortfarande?

• November2013

Haha precis, om jag lockar det måste jag använda en årsförbrukning hårsprej och det håller nån timme.
    Vi kommer också fotograferas innan bröllopet, vi kommer vigas hyffsat sent på dagen och vi ville inte att gästerna skulle behöva vänta på oss efter vigseln. Men detta gör ju att håret måste hålla ett tag!

Tiaran är ett arv från en god vän, otroligt fin och är väldigt glad att jag ska bära den. Sen ska slöjan sättas fast i frisyren, den kommer behöva hålla för mycket inser jag nu när jag tänker på det. Ska du ha slöja?

• stormhelen

Vi kommer också att ha vigseln sent på dagen (kl: 16), och vi vill då som ni inte att gästerna ska behöva vänta så länge på oss.

Ja, just det. Jag vill minnas att du berättade om det arvet i en annan tråd?!

Nej jag kommer nog inte att ha slöja tror jag. Men jag kommer att ha ett par - tre stycken hårnålar som ser ut som en snöflinga.

• November2013

Vi ska också vigas 16, så inte nog med att vi inte vill att gästarerna ska vänta så kommer det vara mörkt ute efter vigseln.

När ska ni gifta er, blir det mer vinter inspirerat? Snöflingorna var väldigt fina.
    ja, jag tror jag skrev det i "mulliga brudar" tråden kanske ;) 

Svar på tråden Hår och smink i Stockholm