förslag på fyllning till bröllopstårta!
behöver förslag på fyllningar som är goda att kombinera i en bröllopstårta!
behöver förslag på fyllningar som är goda att kombinera i en bröllopstårta!
Vi hade tre fyllningar (varje våning var ca 15 cm hög).
Vi hade vit chokladmousse, hallonmousse med färska hallon i och mörk chokladmousse med chokladcrisp.
En bra tumregel är att kombinera sött och syrligt.
För vår del var det choklad + hallon.
Sen tycker jag att det är trevligt att ha lite säsongsbetonat också, så det beror lite på när ni ska gifta er också
Låter gott! Tack för tipset
Chokladmousse (speciellt mörk choklad) är gott att kombinera med många andra mousser också.
Bland annat citron, lime, passionsfrukt...
Om alla gäster kan äta gelatin finns det ju en himla massa mousser att välja på. Utan gelatin blir utbudet väldigt litet tyvärr §
Vit hoklad ganache mer rårördahallon och limemousse
Mörkchoklad ganache med hallonmousse
Mörkchoklad ganache med apelsinmousse och passionsfrukt röra
Älskar ganache och närman gör en tårta själv omman väljervåningstårta så blir det stabil och bra!
Men du kanske inte ska baka själv men det variallafall några kombinationer :)
Vi kommer troligtvis att ha vit choklad- och hallonmousse på browniebotten.
Det är i så fall värre med de som inte äter animaliska produkter alls eftersom de flesta mousser baseras på grädde eller ägg.
Men man använder ju även ägg till tårtbottnarna för det mesta också.
Gelatinet kan man som sagt byta ut mot antingen vegetariskt gelatin (baserat på alger) eller andra stabiliseringsmedel.
Visst finns det soyagrädde och sånt också men då behöver man prova sig fram ordentligt eftersom konsistensen kan bli annorlunda och även smaken.
Är majoriteten vegetarianer så visst skulle jag kunna tänka mig att göra en vegetarisk/ icke animalisk tårta så att säga.
Men annars skulle jag göra en tårta som jag (och maken) ville ha och så ha något annat vid sidan av till dom övriga.
Vi kommer ha lite olika, då vi kommer ha flera tårtor. Men den första är spikad än så länge, och i den ska det vara lemon curd och hemkokt blåbärssylt (med just vegegel för att stabilisera den lite mer).
Och så kommer vi förmodligen ha en med choklad också, sen får vi se.
Man kan tänka sig sötare fyllningar som fluff i en tårta med inte så sött "täcke" t.ex gräddtårta medan syrligare fyllningar passar bra i tårtor med sötare "täcke" som marsipan eller sugarpaste.. Godisfluff i en sugarpastetårta blir extremt sött.. Syrligare fyllningar upplevs inte heller som lika mastiga även om en tårta med Dumlefluff kan vara syndigt god =)
Jag tycker att man på bröllop faktiskt kan välja helt fritt bland de smaker som brudparet älskar och tycker är goda eftersom tårtan på ett sätt symboliserar deras gemensamma smaker. Då kan gästerna tycka vad de vill Hur som helst är det nästan alltid en hit att kombinera något sött med något syrligt t.ex som ovan nämnts vit chokladmousse med hallonmousse eller lakritsfluff med citronmousse!
Tack för alla tips! Ska beställa tårta med marsipannutanpå, ska ge förslag på fyllningar..sen ska vi provsmaka och se vad som blir bäst