• Anonym (vad göra?)

Nära vänner separerar.

Hej behöver lite hjälp nu...

Idag fick vi reda på att goda vänner valt att separera efter 5års äktenskap.
    Eller rättare sagt så lämnar hon honom efter att, de enligt skvallret som går just nu, han haft en affär med en kvinnlig kollega på jobbet. Dessa är MYCKET nära vänner till oss och han ska vara marsalk på bröllop och vi har många gemensamma vänner som kommer på bröllopet. Nu är allt väldigt stormigt, det ringer, skriks, skickas sms och skvallras galet mycket. Vänner börjar välja sida mm..

Problemet är att vi gifter oss nästa helg!! Vad gör vi med tex bordsplacering?

Känner mig ledsen och otroligt stressad över detta plus att jag självklart tykcer synd om mina vänner =(
    HJälp mig, hur ska jag  tänka, göra? 

• Svar på tråden Nära vänner separerar.
  • Chicita

Har du gjort bordsplaceringen redan?
    I så fall får dom väl sitta där dom sitter? Eller byt plats på en av dom och någon vän som passar in bättre där nu.

Om jag var i den situationen som dom är i så är jag inte säker på att jag skulle orka gå på bröllopet. Så det kan mycket väl hända att en av dom (antagligen hon, eftersom han är marskalk) väljer att inte komma och då känns det ju onödigt att du gör om hela bordsplaceringen.
    Samtidigt vill du ju inte ha isande kyla vid det bord dom sitter...
    Ha en "Plan B" och "Plan C" (alltså om du kan - gör mer än en bordsplacering)
    Plan A = det du redan tänkt ut.
    Plan B = Byt plats på henne och någon annan tjej som skulle trivas på den plats där den här tjejen skulle suttit.  
    Plan C = Gör en placering baserad på att hon inte dyker upp.

Och om du har möjlighet. Ring och prata med henne och kolla hur hon känner. Och din blivande kan ju prata med honom och höra hur det känns för honom.... 

• kärlekensbrudpar

inte kul hoppas det löser sig på bästa sätt! lycka till Solig

• Anonym (vad göra?)

Bordsplaceringen är gjord, hon är nämligen en av mina bättre vänner. Hon sms ikväll att hon minsan tänker komma även om han gör det men att hon helst slipper se honom (vad ska jag göra med den typen av info?).

Min blivande försöker få tag på sin vän, marsalken, man han svarar ingenstans.

Det jobbiga är nästa alla andra nära vänner som känner de båda, de pratas, skvallras och delas upp nu. Vissa tycker vi ska slänga ut honom ur bröllopet (inget är ju bekräftat dvs i vet ju inte om han gjort något ännu), folk vill inte sitta brevid honom eller henne just nu. Fullt kaos.

Är jag ego som tycker det är jobbigt att det just nu går ut över oss?

Får nog göra som du säger, ha reservplaner utfall olika utfall... 

• Tilda93
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-02-11 22:53:45 följande:
    Bordsplaceringen är gjord, hon är nämligen en av mina bättre vänner. Hon sms ikväll att hon minsan tänker komma även om han gör det men att hon helst slipper se honom (vad ska jag göra med den typen av info?).

Det jobbiga är nästa alla andra nära vänner som känner de båda, de pratas, skvallras och delas upp nu. Vissa tycker vi ska slänga ut honom ur bröllopet (inget är ju bekräftat dvs i vet ju inte om han gjort något ännu), folk vill inte sitta brevid honom eller henne just nu. Fullt kaos.

FY FAN vilken jobbig sits!!
    Du är Verkligen INTE EGO!!!

Tycker snarare dem är lite ego och dem andra verkar vara rätt elaka.. så här nära ert bröllop.

Usch hoppas allt löser sig!!

Kram{#emotions_dlg.flower}
  • Chicita
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-02-11 22:53:45 följande:

Det är inte ego över huvud taget.
    Ta inte åt dig av deras problem. Deras problem är ju just det... Deras problem. Inte era.
    Om ni sätter honom nära honnörsbordet (han är ju ändå marskalk) men precis på hörnet. Då behöver ni bara oroa er över "halva" mängden gäster mot vad ni skulle göra annars.

Och ni kan sätta "faster Agda" och "Tant Berit" bredvid + mittemot... Alltså sådana släktingar man vill ha nära honnören men kanske inte just på honnörsbordet.
    Dom lär ju inte veta så mycket om skandalen och bråket. Och dom blir säkert glada över att ha en ung kille till bordet, så han lär nog bli underhållen där och inte få allt för trist Flört 
  • Anonym (vad göra?)
    Chicita skrev 2013-02-11 23:07:04 följande:
    Det är inte ego över huvud taget.
    Ta inte åt dig av deras problem. Deras problem är ju just det... Deras problem. Inte era.
    Om ni sätter honom nära honnörsbordet (han är ju ändå marskalk) men precis på hörnet. Då behöver ni bara oroa er över "halva" mängden gäster mot vad ni skulle göra annars.

Och ni kan sätta "faster Agda" och "Tant Berit" bredvid + mittemot... Alltså sådana släktingar man vill ha nära honnören men kanske inte just på honnörsbordet.
    Dom lär ju inte veta så mycket om skandalen och bråket. Och dom blir säkert glada över att ha en ung kille till bordet, så han lär nog bli underhållen där och inte få allt för trist Flört 
    Kanske det mest konstruktiva jag hört på hela dan, tack Chicita! Du är verkligen en lugnande vind just nu! 
    Kan absolut göra så faktiskt!
  • Anonym

Det här hände på mitt bröllop.min syster berättade att hon träffat någon ny 2 veckor innan mitt bröllop, hon ville skiljas, inte han. Och det var fullt kaos.
    Dessutom ringde dig mig om bröllopet och hur det skulle bli. De har även 1 barn som inte mådde bra alls i det här.
    Dessutom kände inte mannen så många andra gäster särskilt väl så jag tänkte att han har jättetråkigt och känner sig undanskuffad om han nu helt plötsligt skulle få sitta vid ett annat bord och vart skulle jag så satt barnet.

Jag sa att jag ville verkligen inte utesluta någon och det vi ville allra helst få i present var att de kom om de ville komma, och att de då för den kvällen skulle hålla sams, för min, och för sitt barns skull. Och det gick bra.

• jimmyojennifer

Tråkigt för dina vänners skull, aldrig kul att separera oavsett anledning. Jag tycker inte att du är ego som vill ha ett harmoniskt lugnt bröllop.

Precis som Chicita skrev det är deras problem inte era. Självklart vill ni stötta och finnas där för dom, men ert bröllop är faktiskt minst lika viktigt för dom att finnas där för er som ni ska finnas för dom.
    Ibland krockar saker i livet, det gör det inte enklare men så är det.

Jag tycker att dom får behärska sig en kväll. Oavsett vad han gjort och inte är dom vuxna människor bjudna på sina nära vänners bröllop. Dom får helt enkelt bita ihop enligt mig. Ska ni behöva ha tråkig stämning på ert bröllop för att deras förhållande krisar, är det rättvist?

Vad det gäller era andra vänner tycker jag att det är JÄTTE TRAMSIGT! Vuxna människor som "väljer sida" och inte vill göra dittan och dattan.
    Det beteendet är kanske okej om man är 14 år gammal. Det finns alltid två sidor av allting och jag hade starka förhoppningar att vuxna människor hade lärt sig förstå det, lärt sig visa hänsyn för sina medmänniskor.

• Chicita
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-02-11 23:20:44 följande:
    Kanske det mest konstruktiva jag hört på hela dan, tack Chicita! Du är verkligen en lugnande vind just nu! 
    Kan absolut göra så faktiskt!
    Det är bara att ta ett djupt andetag och räkna till ti.... ähm sjuttiotvå kanske räcker? FlörtTungan ute

Såna här saker händer.
    Jag fick också göra om bordsplaceringen ett par gånger.
    Först var det ju ett dödsfall i närmaste familjen 2 månader innan bröllopet, bordsplaceringen var klar då, men jag hade inte hunnit göra klart själva tavlan så det var ju bara att sätta sig och flytta om halva gästlistan. Sen kvällen innan bröllopet så sms:ar en kompis och berättar att hon och hennes familj inte kommer. Hon var gravid i slutskedet så hon skulle inte orka (men hon orkade gå på en annan fest dagen efter Tungan ute och eftersom hon hade varnat för att hon kunde vara gravid på vårt bröllop redan 2 år innan bröllopet och hon klagat och bråkat hela vägen igenom planeringen så kändes det som att hon inte ville komma heller )

När hon hoppade av så blev jag bara sur. Jag tog fram en svart tuschpenna och strök helt enkelt över dom på bordsplaceringstavlan och sen förklarade vår toastmaster för dom som satt på den tungan att dom fick flytta upp ett hack eftersom en familj hade försvunnit i sista sekunden.  

Det kommer att påverka era vänners dag helt klart. Men det ska inte behöva påverka er dag. 
    Er dag kommer att bli jättebra ändå. Om det uppstår något problem så löser man det och bockar av det från listan av "oförutsedda saker" och sen går man vidare liksom...
    Allt som hände (som inte skulle hända och som var irriterande / jobbigt just då) har bidragit till att vi minns det som gick som det skulle som så mycket bättre...
    Om inget går fel så får man ju ingen bekräftelse på hur bra det andra funkat liksom Flört 
    Slappna av, delegera bort problemen, och ha en bra dag Solig 
  • anne på grönkulla

Bordsplacering får man nästan räkna med att pilla med in i det sista, gamla faster kan bli sjuk, folk kan hoppas av i sista sekund, etc. Det går att lösa, man funderar på plan B och flyttar om lite (ju närmre inpå ju mindre föyttar man om, typ...)

• PiaB

Fy vilken jobbig sits! Förstår att det känns tråkigt. Ni ska gifta er och vet att era nära vänner mår dåligt. Åh, vad jobbigt. Men som sagt, det är deras problem. Försök att göra det bästa av situationen. Du har fått bra råd om placeringen redan. Det jag reagerar på är att hon sagt "jag tänker minsann komma". Nu känner jag inte henne, men hoppas hon inte tänker använda ert bröllop som ett bra tillfälle att prata skit. Prata med dem båda två och säg att ni förutsätter att de kan uppföra sig. Och förresten alla kompisar som väljer sida också. Att de väljer sida är inte förvånande tyvärr. Blev själv av med vänner under min skilsmässa, även om jag och exet var ganska överens om att skiljas. Men det går tydligen inte att fortsätta vara kompis med båda :-O

• Anonym (vad göra?)

tack för allt stöd! Ni hjälper verkligen!

Jag försöker nu fokusera på att att ha få en fin dag och fira vår kärlek. Min bror har tagit på sig att lösa situationen (han är barndomsvän med "henne") och försöker prata med dem båda. Han är super och insåg att vi hamnade i mitten.

Jag hoppas våra vänner skärper sig och inser att de beter sig som 14 och inte 30 som de flesta fyllt.

Insåg dock idag att vi tryckt våra festprogram med förklaringar på alla och i de är de ju förklarade som: gift med xx och älskar att shoppa skor och spela golf med sin älskade man xx och brudgummens klättrande marsalk, gift sedan 19xx med xx... hur går vi nu? 

• Principisessan
    Anonym (vad göra?) skrev 2013-02-12 13:57:42 följande:

Jag försöker nu fokusera på att att ha få en fin dag och fira vår kärlek. Min bror har tagit på sig att lösa situationen (han är barndomsvän med "henne") och försöker prata med dem båda. Han är super och insåg att vi hamnade i mitten.

Jag hoppas våra vänner skärper sig och inser att de beter sig som 14 och inte 30 som de flesta fyllt.

Insåg dock idag att vi tryckt våra festprogram med förklaringar på alla och i de är de ju förklarade som: gift med xx och älskar att shoppa skor och spela golf med sin älskade man xx och brudgummens klättrande marsalk, gift sedan 19xx med xx... hur går vi nu? 
    om ni redan tryckt dem så är det väl bara att låta det vara. Ni kan ju inte gärna göra om alla häften. Och att stryka över gör det ju ännu mer iögonfallande. 
  • jimmyojennifer

Låt det vara. Ska ni lägga pengar på att göra om er festprogram bara några dagar innan bröllopet? Nej, det går ju inte.
    Dom är inbjudna som ett gift par och man kan väl inte räkna med att ha en backup om någon skulle separera?

• jimmyojennifer

Plus, att om dom varit gifta i 5 år och bestämt sig för att separera nu så är det ju väldigt nytt. Dom är ju fortfarande gifta.
    Det är ju inte som att dom varit skilda i 6 månader och ni har ett festprogram där dom står som gifta.

• Chicita
    Jag säger som dom andra - låt det vara.
    Om era vänner inte fattar varför det står så nu när dom är separerade så kan dom inte minnas hur det var att gifta sig med all långtidsplanering som krävs Flört 
    Man kan inte skriva ut allt i sista sekunden bara för att vara säker på att det inte blir några ändringar liksom.  
Svar på tråden Nära vänner separerar.