• Linan

Vigsel Paris 2013

Hoppas på peta lite liv i tråden:)Igår fick vi bekräftat att vi ska gifta oss i Paris i december, mycket pirrigt! Vi har varit förlovade i tre år och har pratat bröllopsidéer fram och tillbaka sedan dess. Så i somras fick sambon för sig att kolla upp var i Europa man kan gifta sig och hittade till svenska ambassaden i Paris och såg att de hade ETT datum ledigt i år, så det slog vi lite spontant till på;) Vi kommer boka flyg och hotell nu i veckan och detaljerna lite längre fram.Det låter kanske klyshigt men vi funderar på att boka bröllopsmiddag i en av Eiffeltornets restauranger, den som heter 58 någonting... den ska i alla fall ha fått bra betyg, tänkte att det kunde vara kul för medföljande gäster osv. Någon som varit där?Och någon som bott på något bra hotell i närheten av ambassaden? Vi har med vår tvååring, så drömmen om ett litet franskt boutiqehotell får vänta till nästa besök, nu gäller det familjevänligt 

• Linan

Actually skrev 2013-08-20 11:41:33 följande:Vi gifter oss också på ambassaden i Paris i vår.Vi har precis fått datum bekräftat så vi har egentligen inte planerat någonting ännu. Vi har med oss våra barn som kommer vara nästan 7 och 3 år då. Det blir familjevänligt för oss också.Skriv gärna och berätta hur det går i er planering!Vad kul att ni också gifter er på ambassaden! Uppdatera gärna mer när ni bokat:)Vi har inte hunnit boka något än men har väl kommit fram till att bo och ha bröllopsmiddagen någorlunda nära varandra/samma del av Paris, främst för att underlätta för gäster som bara åker ner för en natt.

• Linan
    Camillaelisa skrev 2013-09-12 06:50:51 följande:
    Som vanligt inga meddelande om att ni skrivit i mon tråd! Nu är det tre veckor kvar och än har jag nerverna på insidan. Vi har valt ett enkelt bröllop med närmsta familjen. Vi kommer att ta mängder av bilder och filma vigseln för att sedan visa denna för vänner när vi har vår bröllopsfest. Då vi även har en snart tvååring med oss valde vi ett modernare hotel mellan ambassaden och Eiffeltornet, bekvämt före Parisromantik. Vi letar ännu restaurang men jag tar åt mig av alla tips. Vi vill hitta den ultimata restaurangen för barn men inte snabbmatkedjan jag inte nämner vid namn. Angående själva bröllopsdetaljerna så har jag har en skräddarsydd klänning från LOVA Weddings och min blivande en kostym från Suitopia. Hår och make gör jag själv (frisör i botten så det borde jag klara ;)). Blommor; det var inte så svårt att hitta blomsterbutiker i närheten av hotellet, jag kommer att vara lite wild and crazy och gå förbi dagen innan, med mottot det löser sig. Till övrig fakta: vi blev tilldelade det första lediga datumet och första lediga tiden. Passade oss utmärkt!
    Hur gick det mer er resa till Paris?? Vi kom själva hem därifrån i förgår och känner igen mig i mycket du skriver.Vi reste med föräldrar och tvååring och insåg snabbt att små romantiska hotell bor vi på när vi reser själva istället, nu blev det ett litet men mer familjeorienterat hotell. Letade också "barnvänlig" restaurang och det var inte lätt direkt... men med en Ipad laddad med appar och filmer klarade vi kvällarna på restauranger med kvällstrött unge:)
  • Linan

Lite sent inlägg här kanske men för andra som funderar på att gifta sig i Paris så kan jag dela med mig av vår weekend i Paris.

Vi åkte som sagt med våra föräldrar och vår tvååring och kom ner torsdag eftermiddag och resten hem söndag förmiddag, helt lagom tyckte vi! Eftersom vi hade barn med oss letade vi hotell och restauranger i 7:e arr. just på grund av att ambassaden ligger där, vilket var skönt, vi tog taxi ibland men det gick bra att gå ibland.

Vi bodde på Hotel Londres Eiffel bara två kvarter från Eiffeltornet, ett jättemysigt litet hotell som vi alla sa att vi gärna skulle bo på igen. Funkade bara med barn också, de hade barnsäng och barnstol.

Många har ju undrat över blommor och i de kvarteren vi bodde fanns flera blomsteraffärer så i det området var det inga problem. Jag hade faktiskt med mig en liten bukett hemifrån men hade kunnat fixa något på plats. Det fanns även massor av små restauranger där vi bodde, de vi bokat hemfrån (för bröllopsmiddag och första kvällen) hittade vi efter tips på Tripadvisor, där kan man lätt hitta bra tips. 

Vi gifta oss på fredagen (de har vigslar varannan fredag) och jag var lite rädd att känna mig överklädd, det var ju ändå borgligt och jag trodde inte alla skulle klä upp sig. Men det var så fint på ambassaden! Vi var 4-5 sällskap där och vigdes på "löpande band", låter kanske oromantiskt men det var det inte. Just vigselrummet var enkelt men fint och ceremonin var så fin, jag grät hela den korta vigseln...:) Och det var faktiskt kul att se de andra uppklädda paren/sällskapen och vi hjälptes åt med bilder och småpratade med släktingar. 

Efter vigseln tog vi bilder (en i vårt sällskap fotade, hade alltså ingen lokal fotograf) i parken kring Eiffeltornet och åt sen lunch på en restaurang något kvarter från hotellet. På kvällen blev det middag på en lite bättre restaurang, men med en övertrött tvååring blev det en ganska tidig kväll, men det gjorde inget eftersom vi ändå var rätt trötta efter en heldag! 

Vi hade det jättbra i Paris och är jättenöjda med helgen! Däremot blev det en hel del "barnpassning" både av barn och föräldrar/svärföräldrar tyckte viFlört så nästa gång åker vi nog dit själva en weekend för att kunna bo på hotell och äta på de restauranger vi valde bort den här gången så att det skulle funka med hela gruppen. 

Sorry för långt inlägg:)

Svar på tråden Vigsel Paris 2013