Inlägg från: Anonym (snart dags) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snart dags)

Föräldrar som betalar, eller inte

Det är alltid känsligt när det gäller pengar, så därför är jag anonym.

En av våra syskon gifte sig för ett tag sen, med the big white wedding. Ni vet över  hundra gäster,  4 rätters och lite dittan som dattan. Alla vi som planerar vet att en sån tillställning inte är gratis.

Nåväl, båda parternas föräldra par sponsorerade delar av kalaset. Vad jag förstår på helt eget initiativ(?), samt gav hyffsade gåvor i present på själva dagen.

Nu var det vår tur och vi avstod den stora festen, men satsade på kvalite på det vi hade. Det vill säga resturang för de närmaste på kvällen, utan färgkordinerande, program och annat lulllull Vi bad inte om sponsorhjälp till vår dag och ingen erbjöd sig heller för den delen.

Vi fick även en helt hygglig bröllopspresent.

Nu i efterhand har det lämnat att gnaga lite i mitt undermedvetena, "att vi fick mindre". Vilket jag vet låter fåningt för egentligen handlar det ju inte om pengarna utan om att syson skall behandlas lika.

Ångrar inte vårt val att gifta oss smått, och vi gjorde det inte för att vi inte hade råd att bjuda in moster, faster och 30 kusiner.

Men varför sponsorerar föräldrar egentligen bröllop? Sådär i princip tyccker jag att det inte vore skillnad på antalet gäster på festen? Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Föräldrar som betalar, eller inte
  • Anonym (snart dags)

Jag har inte frågat varför de inte sponsorerade oss och tänker inte heller göra det. Vi skulle inte ha viljat ha det ekonomiska stödet heller, vi har bättre inkomst än våra bådas föräldrar. För min del skulle det ha känst konstigt att exempelvis ha köpt klänning eller ring och veta att det var föräldrarnas pengar. Men det är liksom tanken, det skulle kanske ha kännst bättre om de erbjudit sig. Denhär tråden handlar alltså helt och hållet om en känsla som lämnat och gnaga lite i efterhand. Känns lite bättre att lufta på tankarna ibland. Min man tycker jag har för lite att tänka på och tycker jag skall släppa det.

Jag vet inte heller 100% att syskonet inte bad om hjälp, men av hur diskussionen gick innan och efter bröllopet så verkade allt som föräldrar ville. Ganska starkt understykt av "oj vad roligt det ska bli bröllop så hela släkten får samlas" Men det kan iofs vara CoG sa att de kände sig tvingade att bidra eftersom syskonets partners föräldrar kanske betalade en del. Den delen är utanför min kännedom.

Sådär syskon emellan så borde vi ha det ganska lika ställt ekonomiskt. Har ju inte direkt jämfört kontoutdragen men med basis på tjänster, utbildning osv.

Det är ju även klart att vårt bröllop blev billigare, trots lite extra vagans, så hade vi ju drygt 100 gäster mindre. Men jag vet vad föräldrarna bidrog med i reda pengar, och om båda föräldraparen bidrog med lika mycket, tycker jag att syskonets egen del av notan borde ha varit mindre än vad vi lag ut. men allt är ju antaganden.

Men om våra båda föräldrapar skulle ha bidragit med den summan skulle vi snarast gått på plus med att gifta oss. Vilket ju verkligen inte är okej.

visst var avundsjuka en dödssynd? nu har jag ju iaf krypit till korset:)

• Anonym (snart dags)

Oj vad många som tagit sig tid att skriva!
    Det handlar faktiskt inte om min syrra i dethär fallet även om många verkar tro det. Helt olika kön på syskon, som om det har något med saken att göra.

Jag har lite svårt att tro att föräldrarna gaddat ihop sig med det andra föräldraparet i syskonets fall. Alla inblandade bor utspridda över halva landet, och föräldrarna hade knappt träffats innan. Och definitivt ingen sån familjär stämmning  så att nån bjudit över den andra på söndagsfika med tema bröllop.

Nå jag har gnällt av mig, bäst att försöka gå vidare och tänka till sen när det gäller egna kids.

Svar på tråden Föräldrar som betalar, eller inte