Föräldrar som betalar, eller inte
Det är alltid känsligt när det gäller pengar, så därför är jag anonym.
En av våra syskon gifte sig för ett tag sen, med the big white wedding. Ni vet över hundra gäster, 4 rätters och lite dittan som dattan. Alla vi som planerar vet att en sån tillställning inte är gratis.
Nåväl, båda parternas föräldra par sponsorerade delar av kalaset. Vad jag förstår på helt eget initiativ(?), samt gav hyffsade gåvor i present på själva dagen.
Nu var det vår tur och vi avstod den stora festen, men satsade på kvalite på det vi hade. Det vill säga resturang för de närmaste på kvällen, utan färgkordinerande, program och annat lulllull Vi bad inte om sponsorhjälp till vår dag och ingen erbjöd sig heller för den delen.
Vi fick även en helt hygglig bröllopspresent.
Nu i efterhand har det lämnat att gnaga lite i mitt undermedvetena, "att vi fick mindre". Vilket jag vet låter fåningt för egentligen handlar det ju inte om pengarna utan om att syson skall behandlas lika.
Ångrar inte vårt val att gifta oss smått, och vi gjorde det inte för att vi inte hade råd att bjuda in moster, faster och 30 kusiner.
Men varför sponsorerar föräldrar egentligen bröllop? Sådär i princip tyccker jag att det inte vore skillnad på antalet gäster på festen? Hur har det varit för er?