Föräldrar som betalar, eller inte
När min man och jag gifte oss i somras så ansåg mina föräldrar det som en självklarhet att betala en större del av bröllopet, hade de inte fått det så hade de nog gett oss samma summa till bröllopsresan. Vi begärde inte hjälp utan de ville verkligen, har den ekonomiska möjligheten att göra det, och det var således deras present till oss. Min generösa svärmor gick sedan in och betalade resten. Henne frågade vi faktiskt om hon ville efter att mina föräldrar erbjudit sig, av den enkla anledningen att vi inte ville lämna henne utanför utan ville i alla fall ge henne en möjlighet, med alla chanser att säga nej, inga som helst konstigheter. Rätt eller fel jag tror att hon uppskattade att få veta att mina föräldrar hjälpte till ekonomiskt. Vi hade ett stort 3-dagars bröllop och i det här forumet ett kostsamt sådant, det var vårt drömbröllop men vi var helt beredda på att betala allting själva även om det enda vi i slutändan betalade var resan och ringarna. Det vi önskade oss allra mest gav våra föräldrar oss, vilket jag tycker är fantastiskt. Helgen hade garanterat blivit lika fantastiskt även om vi inte fått en krona men vi är oerhört glada och tacksamma för den hjälp och det engagemang som vi fick. Den dagen våra framtida barn gifter sig, om de gör det, kommer vi att bidra med så mycket vi har möjlighet till om de vill.
Till syskonaspekten av det så var mina föräldrar helt på det klara med att den dagen min bror gifter sig så kommer han att få lika mycket hjälp, väljer han ett mindre bröllop och "billigare" så får han lägga resterande pengar på resa eller vad han nu vill. Det blir givetvis ingen mm rättvisa här i världen men när det gäller större summor så har mina föräldrar alltid varit noga med att ge oss lika mycket. Jag hade inte tagit emot så mycket pengar i samband med vårt bröllop om jag visste att de då inte kunde hjälpa min bror med lika mycket. Det är så jag är uppfostrad och så mina föräldrar alltid har behandlat oss. Vi har alltid fått lika mycket inte samtidigt kanske, men oavsett belopp som endera av oss har behövt/fått så har våra föräldrar varit väldigt noggranna med att det skall vara rättvist.