• Anonym (snart dags)

Föräldrar som betalar, eller inte

Det är alltid känsligt när det gäller pengar, så därför är jag anonym.

En av våra syskon gifte sig för ett tag sen, med the big white wedding. Ni vet över  hundra gäster,  4 rätters och lite dittan som dattan. Alla vi som planerar vet att en sån tillställning inte är gratis.

Nåväl, båda parternas föräldra par sponsorerade delar av kalaset. Vad jag förstår på helt eget initiativ(?), samt gav hyffsade gåvor i present på själva dagen.

Nu var det vår tur och vi avstod den stora festen, men satsade på kvalite på det vi hade. Det vill säga resturang för de närmaste på kvällen, utan färgkordinerande, program och annat lulllull Vi bad inte om sponsorhjälp till vår dag och ingen erbjöd sig heller för den delen.

Vi fick även en helt hygglig bröllopspresent.

Nu i efterhand har det lämnat att gnaga lite i mitt undermedvetena, "att vi fick mindre". Vilket jag vet låter fåningt för egentligen handlar det ju inte om pengarna utan om att syson skall behandlas lika.

Ångrar inte vårt val att gifta oss smått, och vi gjorde det inte för att vi inte hade råd att bjuda in moster, faster och 30 kusiner.

Men varför sponsorerar föräldrar egentligen bröllop? Sådär i princip tyccker jag att det inte vore skillnad på antalet gäster på festen? Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Föräldrar som betalar, eller inte
  • PiaB

Det är därför jag tycker man ska göra lika, eller åtminstånde prata om det. Och med lika menar jag inte på öret. När mina döttrar gifter sig, om de gör det, kanske jag vill köpa deras klänningar. Och om den ena vill ha en för 10000 och den andra 2000, får det vara så. Jag ger inte den andra 8000 i handen då för att de ska få samma summa. De fick sina drömklänningar, t.ex.

Eller så kanske den ena ber om ekonomisk hjälp och den andra inte. Då blir det så. Men jag vill att vi ska ha pratat om det. Jag skulle inte kunna gissa att den ena inte behöver hjälp bara för att hon inte ber om det. Samtidigt som jag hoppas att de kan vara ärliga då jag har bankat in vikten av tydlighet i dem hela deras liv. Ingen kan läsa tankar, inte ens mammor

Anonym (snart dags) skrev 2013-02-13 19:48:39 följande:
    Jag har inte frågat varför de inte sponsorerade oss och tänker inte heller göra det. Vi skulle inte ha viljat ha det ekonomiska stödet heller, vi har bättre inkomst än våra bådas föräldrar. För min del skulle det ha känst konstigt att exempelvis ha köpt klänning eller ring och veta att det var föräldrarnas pengar. Men det är liksom tanken, det skulle kanske ha kännst bättre om de erbjudit sig. Denhär tråden handlar alltså helt och hållet om en känsla som lämnat och gnaga lite i efterhand. Känns lite bättre att lufta på tankarna ibland.
  • Allis

Din pappa och hans bror var bröstarvingar och som sådana har man *alltid* rätt till minst sin laglott, även om farmor och farfar skrivit testamente till din farbrors fördel. Laglotten är hälften av arvslotten så din pappas egentliga arv är alltså 770 000.

Djupt orättvisa testamenten som kränker själva laglotten är inte ogiltiga i sig men för att få ut sin laglott måste man säga till testamentstagaren att man vill det inom sex månader.

CoG skrev 2013-02-13 18:50:53 följande:

Min pappas föräldrar har gått bort.
    Han har en bror som hela sitt vuxna liv bott i en egen lägenhet på andra våningen i min farmor och farfars hus.
    Då dom gick bort ville dom att min pappas bror skulle få huset.
    Det är iaf värt 3 000 000, min pappa fick deras fiskestuga som var värt 80 0000.

Dom tyckte att det var rättvist för att min pappa har familj och ett hus och min pappas bror inte hade lika mkt.
    Min pappas bror har levt nästan gratis i hela sitt liv och bara lagt pengar på hög och sen har han ett helt hus värt massa pengar.

Pappa har jobbat ihop pengar tillsammans med min mamma och sparat till handpenning på huset och är idag skuldfria.
    Mamma och pappa har inte alls samma stora sparpengar som min pappas bror, men dom har varandra, barn och även barnbar.

Det blev inte ett rättvist arv om man räknar slantar, väldigt långt ifrån.
    Men min farmor och farfar såg det inte på samma sätt som många andra skulle ha gjort.

• CoG

Sonen fick köpa huset billigt medan dom ännu levde och sedan betalde dom hyra till honom.

Jag kan inte alla vägar dom gick men det gick iaf.

Allis skrev 2013-02-13 21:09:30 följande:

Din pappa och hans bror var bröstarvingar och som sådana har man *alltid* rätt till minst sin laglott, även om farmor och farfar skrivit testamente till din farbrors fördel. Laglotten är hälften av arvslotten så din pappas egentliga arv är alltså 770 000.

Djupt orättvisa testamenten som kränker själva laglotten är inte ogiltiga i sig men för att få ut sin laglott måste man säga till testamentstagaren att man vill det inom sex månader.

• Allis

Då räknar man det som förskott på arv så det är egentligen inte heller möjligt. Hade dina farföräldrar varit riktigt snitsiga hade de skrivit ett gåvobrev där det tydligt framkommit att huset inte skulle räknas som förskott på arv, då hade det varit rätt kört. Fast nu hade han ju köpt det billigt och dessutom betalade de hyra (!!) till honom och då vete sjutton vilken familjejurist som inte hade varit sugen på att pilla lite mer i det.....Fulingar kommer man undan med för att övriga arvingar väljer att inte bråka och/eller inte känner till sina rättigheter.

Men ändå, om det nu skulle vara så att både din pappa och farbror lever nöjda och lyckliga som de har det så känns det ju onödigt att bråka.

• CoG

Jag vet inte hur mycket pappa tänker på det, men han har nämnt det vid några tillfällen.
    Bland annat då mina farmor och farfar slutade att ge mig en slant i julklapp, men fortsatte att ge till mina systrar (en äldre och en yngre).
    Jag hade fått jobb och flyttat hemifrån, då ansåg dom att jag ju hade pengar. Därför slutade dom att ge mig ngt till jul.
    Det var som att dom inte tänke på att jag även var den med mest utgifter om man jämförde med mina systrar som fortfarande bodde hemma.

Men om man ser till min farbrors övriga liv så tycker jag nog att pappa saknar mindre även om hans lillebror fått massa pengar.
    Pengar är inte allt ändå.

Allis skrev 2013-02-13 21:34:54 följande:

Då räknar man det som förskott på arv så det är egentligen inte heller möjligt. Hade dina farföräldrar varit riktigt snitsiga hade de skrivit ett gåvobrev där det tydligt framkommit att huset inte skulle räknas som förskott på arv, då hade det varit rätt kört. Fast nu hade han ju köpt det billigt och dessutom betalade de hyra (!!) till honom och då vete sjutton vilken familjejurist som inte hade varit sugen på att pilla lite mer i det.....Fulingar kommer man undan med för att övriga arvingar väljer att inte bråka och/eller inte känner till sina rättigheter.

Men ändå, om det nu skulle vara så att både din pappa och farbror lever nöjda och lyckliga som de har det så känns det ju onödigt att bråka.

• anne på grönkulla

Klurig fråga, verkligen. Och absolut en som kan gnaga, särskilt om man tycker sig se mönster genom livet i det. 

Min syster har alltid fått mer och dyrare presenter än jag och mer pengar av mamma. Anledningen är enkel, hon är såpass mycket yngre än jag att både tiden och föräldrarnas ekonomi hade ändrats när hon började önska saker så det fanns mer pengar att lägga på henne. Men visst sved det när jag hade fått spara till saker som mamma ansåg onödiga medan syrran sen fick samma sak i present utan tjafs... Mamma har numer riktigt god ekonomi men det har inträffat efter att jag fått en egen inkomst och kan stå för viktiga saker och sätta standarden för min konsumtion själv. Syrran har fortsatt få hjälp, men är fortfarande mindre etablerad på arbetsmarknaden t ex, jag har rätt juste inkomst själv och ber inte om hjälp till vardags. När vi gifte oss ville mamma stå för middagen (som var en rätt liten del av totalkostnaden eg pga det upplägg vi hade) - vilket å andra sidan störde makens föräldrar som då kände sig tvungna att göra motsvarande.

Idag  har vi dock lånat pengar till handpeninngen på vår lägenhet av min mamma till rätt förmånlig ränta, och hon ger även vår dotter ett generöst sparande som vi inte riktigt skulle ha råd med.

Makens föräldrar har alltid tillämpat nominellt millimeterrättvisa på öret när, till den grad att de plötsligt kan komma med pengar för att kompensera att nån av hans syskon fått hjälp med nåt dyrt (typ byta panna på villan eller nåt) - sällan relaterat till nåt vi önskar eller en tid då vi behöver hjälp med nåt. Vi har heller aldrig bett dem om hjälp. I present har vi fått dyra bestick som vi inte vill ha, byggt på att de en gång i tiden bestämt att vart och ett av barnen ska få resp ärva vissa saker. Å andra sidan förstår de inte värdet av vissa grejer, ett syskon fick köpa en lägenhet av föräldrarna till ett generöst familjepris och kunde sen sälja den till marknadspris med saftig vinst.

Ingen av modellerna är utan potentiella problem, men i vardagen får det ju vara viktigast som gör att vi har det vi behöver och kan få hjälp om det verkligen krävs. Ett problem blir det väl först när/om  man känner att en fördel ges systematiskt till en och blir talande/avgörande för relationen.

• yavanna81

Det kan ju också vara aå att om den ena partens föräldrar ger en massa pengar så gör den andra partens föräldrar det också för att inte behöva känna sig snåla. Det kan tom vara så att det inte är ditt syskon som tagit upp det utan de andra svärföräldrarna. Förstår att det känns konstigt dock. Om du inte vill fråga är det nog bara att försöka strunta i det. Du vet ju faktiskt inte hur det gått till och det finns kanske nån förklaring du inte vet om.

I vårt fall bidrog alla (tre) föräldrarparen frivilligt men med väldigt olika summor. Några sa det innan och några gav oss det som gåva på dagen, någon valde att betala en speciell grej och några gav en summa. Min mamma gjorde också väldigt klart att min syster skulle få exakt samma summa när det begav sig för henne och om hon inte gifte sig skulle hon få det ändå vid lämpligt tillfälle).

Själv blev jag rätt överraskad när de tog upp det, hade inte funderat en sekund på att våra föräldrar skulle bidra.

• Burre

Vi får våran mat betald av min mormor och morfar! Jag skäms och tycker det är lite jobbigt, MEN de har verkligen insisterat och vill ge de till oss som en gåva. Känns oförskämt att säga nej bara för att allt ska vara betalt av oss själva!
    De vill att vi ska vara glada och nöjda över våran dag, och då vi gjort klart och tydligt att vi ville lägga mest fokus på middagen/festen så ville dom väl göra oss glada om ni förstår hur jag menar! :)

• FruForsmark
    Burre skrev 2013-02-14 12:04:40 följande:
    Vi får våran mat betald av min mormor och morfar! Jag skäms och tycker det är lite jobbigt, MEN de har verkligen insisterat och vill ge de till oss som en gåva. Känns oförskämt att säga nej bara för att allt ska vara betalt av oss själva!
    De vill att vi ska vara glada och nöjda över våran dag, och då vi gjort klart och tydligt att vi ville lägga mest fokus på middagen/festen så ville dom väl göra oss glada om ni förstår hur jag menar! :)
    Många föräldrar samt mor/farföräldrar uppskattar att få känna sig "behövda" och få hjälpa till även om barnen nu är vuxna :) (mina föräldrar t.ex. haha) det är en jättefin gest av din mormor och morfar och du ska verkligen inte skämmas över det :)
  • Anonym (Tacksam)

Våra föräldrar går in och betalar hälften var. Vi står för våra kläder, ringar, bukett, hår&smink samt resa. De va inget vi bad om alls utan de va helt överrens om detta direkt. Känns skönt då en av oss pluggar. Vi planerar att plugga heltid båda två nästa år och då ville vi göra det innan. Vi hade säkert på någotvis fått ihop det men känns verkligen jätte skönt med deras hjälp!

Svar på tråden Föräldrar som betalar, eller inte