• Anonym (snart dags)

Föräldrar som betalar, eller inte

Det är alltid känsligt när det gäller pengar, så därför är jag anonym.

En av våra syskon gifte sig för ett tag sen, med the big white wedding. Ni vet över  hundra gäster,  4 rätters och lite dittan som dattan. Alla vi som planerar vet att en sån tillställning inte är gratis.

Nåväl, båda parternas föräldra par sponsorerade delar av kalaset. Vad jag förstår på helt eget initiativ(?), samt gav hyffsade gåvor i present på själva dagen.

Nu var det vår tur och vi avstod den stora festen, men satsade på kvalite på det vi hade. Det vill säga resturang för de närmaste på kvällen, utan färgkordinerande, program och annat lulllull Vi bad inte om sponsorhjälp till vår dag och ingen erbjöd sig heller för den delen.

Vi fick även en helt hygglig bröllopspresent.

Nu i efterhand har det lämnat att gnaga lite i mitt undermedvetena, "att vi fick mindre". Vilket jag vet låter fåningt för egentligen handlar det ju inte om pengarna utan om att syson skall behandlas lika.

Ångrar inte vårt val att gifta oss smått, och vi gjorde det inte för att vi inte hade råd att bjuda in moster, faster och 30 kusiner.

Men varför sponsorerar föräldrar egentligen bröllop? Sådär i princip tyccker jag att det inte vore skillnad på antalet gäster på festen? Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Föräldrar som betalar, eller inte
  • Augusti13

Hmm.. Jag tror som du TS är inne på, att de helt enkelt inte ansåg att det var nödvändigt när ni ville ha et så pass mycket mindre bröllop. Dock tycker jag det är konstigt att de aldrig ens frågade er om ni behövde lite hjälp med det ekonomiska kring dagen, eller liknande.

Vi får hälften betalt av min fästmans föräldrar. De har en jättestor släkt och vill gärna att alla ska bjudas – vi har inget emot detta, men behövde därför ekonomisk hjälp. Och svärföräldrarna tycker bara det är roligt att vara involverade, så vi ser inget problem i att ta emot detta. Måste tillägga att de har mycket gott om pengar, samt att de nog är beredda att göra det samma om flera av deras barn kommer gifta sig.

• baboo

Jag och min fästman studerar och är unga. I den fasen i livet har man inte råd med ett bröllop själv. Tror att det är vanligre att man betalar själv om man är äldre.

• Anonym (M)

När min man och jag gifte oss i somras så ansåg mina föräldrar det som en självklarhet att betala en större del av bröllopet, hade de inte fått det så hade de nog gett oss samma summa till bröllopsresan. Vi begärde inte hjälp utan de ville verkligen, har den ekonomiska möjligheten att göra det, och det var således deras present till oss. Min generösa svärmor gick sedan in och betalade resten. Henne frågade vi faktiskt om hon ville efter att mina föräldrar erbjudit sig, av den enkla anledningen att vi inte ville lämna henne utanför utan ville i alla fall ge henne en möjlighet, med alla chanser att säga nej, inga som helst konstigheter. Rätt eller fel jag tror att hon uppskattade att få veta att mina föräldrar hjälpte till ekonomiskt. Vi hade ett stort 3-dagars bröllop och i det här forumet ett kostsamt sådant, det var vårt drömbröllop men vi var helt beredda på att betala allting själva även om det enda vi i slutändan betalade var resan och ringarna. Det vi önskade oss allra mest gav våra föräldrar oss, vilket jag tycker är fantastiskt. Helgen hade garanterat blivit lika fantastiskt även om vi inte fått en krona men vi är oerhört glada och tacksamma för den hjälp och det engagemang som vi fick. Den dagen våra framtida barn gifter sig, om de gör det, kommer vi att bidra med så mycket vi har möjlighet till om de vill.

Till syskonaspekten av det så var mina föräldrar helt på det klara med att den dagen min bror gifter sig så kommer han att få lika mycket hjälp, väljer han ett mindre bröllop och "billigare" så får han lägga resterande pengar på resa eller vad han nu vill. Det blir givetvis ingen mm rättvisa här i världen men när det gäller större summor så har mina föräldrar alltid varit noga med att ge oss lika mycket. Jag hade inte tagit emot så mycket pengar i samband med vårt bröllop om jag visste att de då inte kunde hjälpa min bror med lika mycket. Det är så jag är uppfostrad och så mina föräldrar alltid har behandlat oss. Vi har alltid fått lika mycket inte samtidigt kanske, men oavsett belopp som endera av oss har behövt/fått så har våra föräldrar varit väldigt noggranna med att det skall vara rättvist. 

• Anonym (hmm)
    baboo skrev 2013-02-14 14:34:53 följande:
    Jag och min fästman studerar och är unga. I den fasen i livet har man inte råd med ett bröllop själv. Tror att det är vanligre att man betalar själv om man är äldre.

Nej, men då får man väl ha ett bröllop som är anpassat till den begränsade ekonomin man har? eller skjuta på det?

• Annamolly
    Anonym (hmm) skrev 2013-02-15 15:05:22 följande:

Nej, men då får man väl ha ett bröllop som är anpassat till den begränsade ekonomin man har? eller skjuta på det?

Varfor det? Det behover man ju inte, om man har slakt som erbjuder sig att betala. Ska man tacka nej till det, menar du?
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • sommar2014

Jag tycker inte att det ska spela någon roll vad partners föräldrar betalar eller inte betalar... De kan ju ha helt olika ekonomisk situation - det ena föräldraparet kan vara miljonärer och det andra föräldraparet arbetslösa. Jag ser ingen "orättvisa" om det ena föräldraparet erbjuder sig att betala hela eller delar av bröllopet, medan det andra föräldraparet inte kan bidra ekonomiskt alls. Var och en bidrag ju antaligen med det de kan, den som har det sämre ekonomiskt kanske har mer tid till att hjälpa brudparet med praktiska göromål, t.ex.

Som jag förstått det av tråden är det just detta att t.ex. brudens föräldrapar ska "matcha" brudgummens föräldrapars bidrag som leder till syskonorättvisor.

För mig, och tack och lov för mina föräldrar, så är det en självklarhet att den här typen av stora bidrag ska vara rättvisa. Inte mellan bruden och brudgummens föräldrar, utan mellan syskon. Det är klart att man kan ha olika behov i livet, det ena syskonet kanske bor hemma länge och på så sätt lever lite på föräldrarna, medan det andra syskonet flyttar hemifrån tidigt men kanske behöver något ekonomiskt bidrag då och då för att få pengarna att räcka till under studietiden. Den ena julen får ens syskon en dyr julklapp, nästa jul får man själv det. Sånt brukar jämna ut sig med tiden.

Men att syskon 1 VÄLJER att ha ett jättedyrt bröllop betyder inte att föräldrarna ska sponsra det barnet med mer pengar än syskon 2 som väljer att ha ett mindre bröllop. Likaså att betala dotterns klänning - vissa skulle då välja en billigare klänning för att inte belasta sina föräldras ekonomi, medan andra väljer den dyraste klänningen eftersom det ändå är någon annan som betalar... Nu drar jag det lite till sin spets här, men det blir liksom fel eftersom den som gapar efter mycket får mest. Bättre då tycker jag att föräldrarna, om de väljer att sponsra sina barns bröllop, ger samma summa till alla sina barn.

• jimsan78

Mina föräldrar hjälpte till med det ekonomiska när min syster gifte sig för ett antal år sen. De sa att de även skulle ge oss lika mycket. De har alltid varit noga att vi tre syskon ska få lika mycket. Men jag tackade vänligt men bestämt nej till det. Har aldrig varit glad för att ta emot pengar då jag känner att jag vill kunna stå på mina egna ben. De gör det i all välmening. Men jag vet att de ändå "måste" ge oss pengar för hon fick.

För oss är det viktigare att de som är bjudna kommer och att vi får en fantastisk dag tillsammans med nära och kära än en massa pengar och dyra presenter.

• storken

Mina föräldrar ger på kronan lika till oss syskon, oavsett vad det handlar om haha Trots att vi har väldigt olika ekonomisk situation

• dellelgarin

Mina föräldrar betalar all "varm mat" på vårat bröllop, det har de själva valt och var inget vi räknade med från första början, våran budget är fortfarande samma, det fick dock plötsligt rum med lite mera i den =), har ingen aning om hur de kommer göra med brorsan , men antagligen samma sak...

Viktigast för oss var iallafall att vi vet att vi kan klara att betala vårat eget bröllop, sen att de vill hjälpa till är bara en bonus :)

• Anonym (hmm)
    Annamolly skrev 2013-02-15 15:35:04 följande:
    Varfor det? Det behover man ju inte, om man har slakt som erbjuder sig att betala. Ska man tacka nej till det, menar du?
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Absolut inte, men om hela bröllopet står och faller med att någon annan finansierar så tycker jag det är fel. I det fallet så lät det som det. Fast det kanske finns föräldrar som säger <vi vill att ni gifter er och för att ni ska göra det är vi beredda att betala hela kalaset>
  • jenniferochaugust

Jag tycker att det är helt ok att ta emot pengar. Mina föräldrar och svärföräldrar har sagt att videlar kostnaden för festen på tre. Alltså betalar vi en tredjedel av mat, alkohol, lokalhyra och liveband. Men resterande kostar ju lika mycket till, alltså klänning, ringar, fotograf, transport osv.
    Anledningen till att jag tycker att det är helt ok är att det faktiskt är så otroligt mycket släkt som kommer. Om det endast hade varit mina pengar så hade jag valt att inte bjuda in kusiner, halvdöda gamlingar och kriminella sysslingar. MEN det är viktigt för mian föräldrar och för hans föräldrar att all släkt blir bjuden och då tycker jag det är väldigt passande att de hjälper till ekonomiskt.
    Jag är väldigt tacksam för den hjälp vi får och skäms inte ett dugg för det! Jag står annars helt på egna ben ekonomiskt och på alla andra sätt. Men när det gäller en sådan jättesumma som ett bröllop är så tar jag mer än gärna emot hjälp om det erbjuds. Vilket det gjorde...

• Anonym (snart dags)

Oj vad många som tagit sig tid att skriva!
    Det handlar faktiskt inte om min syrra i dethär fallet även om många verkar tro det. Helt olika kön på syskon, som om det har något med saken att göra.

Jag har lite svårt att tro att föräldrarna gaddat ihop sig med det andra föräldraparet i syskonets fall. Alla inblandade bor utspridda över halva landet, och föräldrarna hade knappt träffats innan. Och definitivt ingen sån familjär stämmning  så att nån bjudit över den andra på söndagsfika med tema bröllop.

Nå jag har gnällt av mig, bäst att försöka gå vidare och tänka till sen när det gäller egna kids.

• Vichy

Jag kommer inte vänta mig nånting... jag har många syskon (vissa bor fortfarande hemma) och mina föräldrar har inga högavlönade jobb. Min m2b har en mamma som redan vänder på slantarna själv och hans pappa har aldrig riktigt varit delaktiv i hans liv och har deffinitivt aldrig get bort pengar till honom...

Mamma har pratat med mig redan om att när det är dags så vill hon bidra med något men hon har inte så mycket att ge... men jag känner att det behöver ingen av dom eg. Jag och min m2b har bestämt oss sen länge att vi går med synen/målet att vi kommer stå för allt själva..  

• Mmmaria

Jag förstår att du funderar på varför de inte ens erbjöd sig/frågade om ni klarade er, men det handlar säkert bara om att de ville hjälpa din bror att samla släkten och de tänker att du som ska ha litet bröllop och har bra ekonomi klarar dig. Orättvist, men de har nog inte ens tänkt så. De kanske inte riktigt har råd att fråga dig i dagsläget (tänk om du tackar ja...). Njut av ditt bröllop nu : )

Svar på tråden Föräldrar som betalar, eller inte