Inlägg från: Principisessan |Visa alla inlägg
  • Principisessan

Svartsjuk på hans ex

Jag förmodar att du inte har barn själv ännu ?
    Det behöver såklart inte vara så för alla men det känns som ett hyfsat vanligt förekommande problem innan man själv fått barn. Både förståelsen för att barnen kommer först och att det funnits ett liv innan är inte alla som kan hantera.

Ibland verkar det som att det går över när folk varit ihop ett tag och är ett mer etablerat par, andra kanske kommer över sin svartsjuka om de får gemensamma barn. Oavsett vad så är det nog bra om du jobbar på att inte vara svartsjuk. Det måste ju vara jobbigt för din sambo om han märker att du blir sur/sotis osv så fort det handlar om barnen. 

Sen behöver man ju inte hämta och lämna grejer mitt i veckorna heller bara för att man har barnen varannan vecka. Visst, glömmer de något jätteviktigt så självklart men att ha egna garderober och saker så man slipper slussa grejer emellan är ju bra. Är det så att barnet alltid har med sig en hel uppsjö av saker som sedan ska kommas ihåg att packas med när det är dags att byta vecka igen, ja då kanske ni ska komma överens med mamman om att inte ha lika mycket saker med mellan veckobytena.

En väldigt bra bok som handlar om nya familjekonstellationer och hur folk upplever det hela är Tilde de Paulas bok, plastpappor och gummimammor. Det är inget recept på hur det ska vara, men kan hjälpa att ändra ditt tankesätt kring det hela. 

• Principisessan

Anonym: det är väl klart att jag inte menar att de ska skaffa barn för att reparera relationen, du misstolkar nog det jag skriver.

Svar på tråden Svartsjuk på hans ex