• lurigmumin

Hur lång slöja....

Jag har ett litet slöj-dilemma.... I dagsläget har jag både en kort(armbågen) och en lång(ca2,5m) slöja. Den korta är jag supernöjd med, den är verkligen superfin. Spansk modell i två lager med pärlor på spetsen. Den långa är också i spansk modell men spetsen är inet lika fin. Köpte den på blocket och blev lite besviken när jag fick hem den. Tyckte den såg fin ut på bilderna men spetsen levde liksom inte upp till förväntningarna. 

Ska man strunta i den långa slöjan helt eller försöka köpa en ny? Behöver nog lite råd från någon som inte säljer slöjor....

Lägger in några bilder. Inga av slöjorna är de jag har men jag funderar vad som passar bäst. Med eller utan spets? Ska man nöja sig med en kort eller ha en lång i kyrkan och en kort efter? Så många frågor ;D

Utan spets. Mjukt tyll, fullständigt underbar!
    Denna slöja kostade ca 4000kr.... Mjukt tyll och otroligt vacker spets.

Klänningen framifrån utan någon slöja. Släpet är långt i sig så min 2,5m långa slöja blir inte så mkt mer än släpet.

Hur lång kan man ha innan det blir löjligt?!

• Svar på tråden Hur lång slöja....
  • Chicita

Jag skulle kört på den korta du har om du tycker att den är fin.
    Många plockar av sig slöjan efter vigseln eftersom den kan vara lite bökig att ha efteråt på middag mm.

Jag tycker också att din klänning är så fin att det är synd att dölja den med en lång slöja. Om du har en du gillar så kan du lika gärna använda den och spara pengarna för en ny slöja till något annat istället Glad 

• stormhelen

Ta den slöjan du känner dig mest bekväm med.

Har du provat den korta slöjan med klänningen?

Om inte så gör det. Kanske en tärna eller någon annan kan vara smakråd för att se vilken längd på slöjan som passar bäst både på dig och till klänningen.

Det är lite svårt att bedömma den korta slöjan du har om det inte finns någon bild på den, utan endast bilder på dig med långa slöjor. Flört

• lurigmumin

Tack för råd i min förvirring!
    Jag har bara en bild när jag har en kortare slöja och den är ändå längre än min egen. Ska ta och testa båda med klänningen men har lagt upp den långa i köp och sälj på fb. Hyser dock inga större förhoppningar om att kunn sälja den... kanske kör på bara kort då... Klänningen är ju som sagt rätt mkt i sig!

Jag kan lägga in bild med en kortare slöja. Min är som sagt till armbågen och hänger mer rakt i bak och inte ut över axlarna som dn på bilden. Tycker det är finare när den inte syns så mkt framifrån men gillar när den släpar. Stora problem här... hehe

• Chicita

Hur ser det ut där ni ska vara (i kyrkan eller annan vigselplats)?
    Är golvet slätt, är det en matta, är det trä, sten eller utomhus dvs gräs/grus?

En slöja som släpar efter dig behöver ett slätt golv. Alltså gärna sten. På trägolv kan den fastna i små flisor och även om den inte fastnar så hårt att det blir stopp så kan det bli ryckigt och besvärligt. På en matta så kan det bli lite kardborreeffekt så att du nästan måste ta i när du går (alltså beroende på typ av matta).
    Sen behöver det inte vara så. Det kan gå jättebra på ett trägolv eller på en matta och den kan fastna i murbruket mellan stenarna istället Flört 

Men det jag försöker plantera för tanke i huvudet på dig är - Är det en bra idé teoretiskt. Eller kommer den fungera i praktiken på den plats ni ska vara på?

Om ni ska vara i en kyrka så skulle jag åka dit en dag med en lång bit fin tyll eller liknande (rätt billigt på tygaffären) och typ släpa efter mig , kanske till och med fästa i håret och låta hänga efter när man provgår längs altargången för att se hur det känns Glad 

• kärlekensbrudpar

Måste bara äga oj vilken underbar klänning, tycker det låter bra med kort slöja :)

• lurigmumin
    kärlekensbrudpar skrev 2013-02-21 21:32:11 följande:
    Måste bara äga oj vilken underbar klänning, tycker det låter bra med kort slöja :)
    Tack! 
    Chicita skrev 2013-02-21 19:35:26 följande:
     Va tvungen att kolla på bilder jag har från kyrkan :) Det är matta på stengolv med stora stenar men jag gissar att mattan alltid ligger på. Kan tänka mig att det kan bli lite trögt iofs... får testa på en liknande matta. Det va ett bra tips! Då kanske jag kan få det ur skallen till slut och nöja mig ;)
    majjja skrev 2013-02-21 23:06:46 följande:
    Den första bilden med den långa utan spets tyckte jag var superfin
    Jag har hela tiden sagt att jag ska spets men när jag tittade på den bilden igen så kan jag hålla med och så blir jag ännu veligare!

• stormhelen
    majjja skrev 2013-02-21 23:06:46 följande:
    Den första bilden med den långa utan spets tyckte jag var superfin

Jag tyckte också att den slöjan var super fin.

Personligen gillar jag långa slöjor. =P

• daniiel

Jag lägger min röst på den första bilden här, den långa slöjan utan spets. Den långa med spets blev lite overkill, men den korta med spets tyckte jag faktiskt inte var så fin. Nej, den långa slöjan utan spets såg väldigt fin ut och kompletterar din klänning och dig bra tycker jag. Javisst, det blir pampigt och stort, men.. det är ju trots allt din bröllopsdag :)

• daniiel

Och med den korta, att den inte är fin, så menar jag att jag inte tycker det blev lika fint med den korta slöjan till klänningen. Nu tänker jag att på bilden är den kortare slöjan i två lager och du sa att din slöja når till armbågen ungefär, alltså som det kortare lagret på slöjan på bilden. Ta inte det här fel nu, för du ha säkert en jättefin rumpa, med skärningen på klänningen är ju sån att rumpestumpen framhävs och med en slöja som kapar precis ovanför dessutom.. så.. ja, blir din bakdel precis i rampljuset. Jag menar inte att det är fel, men jag tycker bara att du blir så uppdelad bakifrån med en så kort slöja.

Så, har du råd och kan tänka dig att ha en lång slöja, så skulle jag satsat på den första långa som sagt. Den utan spets. Vill du sedan efter vigseln ha slöja, så skulle du kunna byta till den kortare just för att slippa släpa på den långa resten av kvällen.

Jag hade själv en lång slöja, visserligen "bara" 2 meter lång, men det gick jättebra i kyrkan på mattan :) Den fastnade inte, det blev inte trögt osv. Nu kan det kanske bero på vilken typ av matta det är, men jag tror inte det är något du behöver oroa dig över faktiskt.

Svar på tråden Hur lång slöja....