Inlägg från: lurigmumin |Visa alla inlägg
  • lurigmumin

Hur lång slöja....

Jag har ett litet slöj-dilemma.... I dagsläget har jag både en kort(armbågen) och en lång(ca2,5m) slöja. Den korta är jag supernöjd med, den är verkligen superfin. Spansk modell i två lager med pärlor på spetsen. Den långa är också i spansk modell men spetsen är inet lika fin. Köpte den på blocket och blev lite besviken när jag fick hem den. Tyckte den såg fin ut på bilderna men spetsen levde liksom inte upp till förväntningarna. 

Ska man strunta i den långa slöjan helt eller försöka köpa en ny? Behöver nog lite råd från någon som inte säljer slöjor....

Lägger in några bilder. Inga av slöjorna är de jag har men jag funderar vad som passar bäst. Med eller utan spets? Ska man nöja sig med en kort eller ha en lång i kyrkan och en kort efter? Så många frågor ;D

Utan spets. Mjukt tyll, fullständigt underbar!
    Denna slöja kostade ca 4000kr.... Mjukt tyll och otroligt vacker spets.

Klänningen framifrån utan någon slöja. Släpet är långt i sig så min 2,5m långa slöja blir inte så mkt mer än släpet.

Hur lång kan man ha innan det blir löjligt?!

• Svar på tråden Hur lång slöja....
  • lurigmumin

Tack för råd i min förvirring!
    Jag har bara en bild när jag har en kortare slöja och den är ändå längre än min egen. Ska ta och testa båda med klänningen men har lagt upp den långa i köp och sälj på fb. Hyser dock inga större förhoppningar om att kunn sälja den... kanske kör på bara kort då... Klänningen är ju som sagt rätt mkt i sig!

Jag kan lägga in bild med en kortare slöja. Min är som sagt till armbågen och hänger mer rakt i bak och inte ut över axlarna som dn på bilden. Tycker det är finare när den inte syns så mkt framifrån men gillar när den släpar. Stora problem här... hehe

• lurigmumin
    kärlekensbrudpar skrev 2013-02-21 21:32:11 följande:
    Måste bara äga oj vilken underbar klänning, tycker det låter bra med kort slöja :)
    Tack! 
    Chicita skrev 2013-02-21 19:35:26 följande:
     Va tvungen att kolla på bilder jag har från kyrkan :) Det är matta på stengolv med stora stenar men jag gissar att mattan alltid ligger på. Kan tänka mig att det kan bli lite trögt iofs... får testa på en liknande matta. Det va ett bra tips! Då kanske jag kan få det ur skallen till slut och nöja mig ;)
    majjja skrev 2013-02-21 23:06:46 följande:
    Den första bilden med den långa utan spets tyckte jag var superfin
    Jag har hela tiden sagt att jag ska spets men när jag tittade på den bilden igen så kan jag hålla med och så blir jag ännu veligare!

• lurigmumin

Jag tar absolut inte illa upp. Mig stör det inte om den syns men för att vara ärlig så är den korta på bilden inte ens i närheten av den jag har. Jag skulle gärna köpa den långa utan spets men även den gick på sanslösa summor. Kan man kanske göra en själv? Hur får man tag på sidentyll? Jag har letat och letat utan lycka...

• lurigmumin
    daniiel skrev 2013-02-22 09:31:50 följande:
    Nej, jag tror inte någon skulle ha något emot om den syns, det var mer att det ser så uppdelat ut jag tänkte på :P Det är förmodligen ingen som skulle störa sig på det heller, bara min reflektion kring det hela.

Är det väldigt viktigt att det är sidentyll? Om du kan tänka dig polyester, så finns det ju många fina slöjor på tex Ebay för bara ett par hundralappar. Om inte annat, så skulle du kunna höra med tex www.landybridal.co om dom kan göra en slöja i sidentyll till dig. Den blir ju betydligt dyrare än en slöja i polyester, men du kommer förmodligen inte upp i samma summa som i butik ändå.
    Det viktigaste för mig är att den är mjuk :) Jag gillar när de hänger ganska rakt ner men det går kanske att få samma effekt med polyester. Jag ska kolla lite på ebay. Har hittat några jag gillar. 

En fråga återstår dock: hur lång kan man ha innan det blir löjligt! :D jag tänker mig ca 4 meter sen blir det lite väl kanske...
  • lurigmumin

Nu kan jag ju visa slutresultatet! 
    Jag köpte ingen slöja påebay utan en vän till min man(första gången!) som kommer från italien skickade sidenorganza. Hans mamma jobbar på en sidenfabrik. Jag lämnade sedan i tyget och fick det fållat och en kam ditsatt av en skräddare.  
    Så här lång blev den!

Svar på tråden Hur lång slöja....