Går det att ha spädbarn och studera samtidigt?
Tillbaka på BT för en lite känslig fråga som vi dryftat en hel del här hemma...
Vi har nämligen börjat tänka på barn. Mycket. Både jag och maken studerar och skulle i sådana fall vara i slutet på termin 3 av 6 när barnet föds, om det nu skulle vara så att vi lyckades på första försöket. Det kan man ju inte garantera, men vi har en tidigare graviditet bakom oss (slutade i abort då situationen inte tillät fortsatt grav.) och vi tror inte att det kommer att ta oss flera år att bli gravida. Och skulle det ta det... ja, då har vi ju inte det här problemet.
Det vi tänker är nämligen att vi båda ska få chansen att slutföra våra utbildningar. Vi har mer eller mindre bestämt att maken ska ta föräldraledighet om det visar sig att det är helt omöjligt att samordna våra utbildningar (vi har alltså inte 40 timmars schemalagd tid). Men... är det möjligt att det skulle gå att ordna ändå?
Vi tänkte så här:
Om jag går vidare med min utbildning som vanligt (vilket jag lär göra p g a omständigheter som gör det svårt att ta ett uppehåll) lär jag i vanliga fall ha undervisning på plats max tre halvdagar i veckan. Övrig tid är jag hemma.
Maken läser föreläsningsanteckningar och går på sina obligatoriska laborationer. Han tar inte ut ngt CSN utan tar istället föräldrapeng för kanske 4 dgr i veckan (han har inte lägsta SGI) för att inte riskera problem om det skulle vara så att han inte klarar de poäng han måste klara. Får man göra så? Är det praktiskt möjligt?
Är det någon som har befunnit sig i liknande situation?
Vi vill självklart inte att vårt barn ska hamna på undantag för att vi är studenter - men samtidigt vill vi kunna ge vårt barn tid med oss båda, och det kan vi ju betydligt bättre nu när vi båda studerar.
Snälla, ge mig lite hopp!
(I värsta fall kan maken vara helt föräldraledig, men han vill gärna läsa också.)