• MariaochDaniel

Avec- hjälp! =)

Vi hade tänkt välja bort avec till kaffet och tårtan. Men efter att ha läst lite på nätet och på olika forum börjar jag tveka.
    Kommer ni bjuda på avec?
    Vi kommer att ha sittande tvårättersmiddag på en herrgård och bjuda på vin till maten, tårta och kaffe, kanske avec är ett "måste"?

Och sedan, vad ska man bjuda på som avec? Dricker inget sånt själv så jag vet inte.
    Vad är godast, whisky? cognac? likör?
    om man bara ska välja två av sorterna, vilka?

Hur räknar man åtgången? 4 cl/person. Men jag antar att minst 10 st inte kommer att dricka det. Men vågar man chansa på det?
    Tur man kan lämna tillbaka det som inte går åt! =)

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Avec- hjälp! =)
  • lurigmumin

Vi kommer ha dessertvin till tårtan. Kanske inte helt vanligt men det är det bästa jag vet!

Jag har för mig att man ofta räknar 3cl för avec.  

• Saris

Vi kommer ha avex till tårta, whisky och Dooleys blir det. Köpt 2 liter av varje till våra80 gäster, tror knappast det kommer gå åt, kommer hälla upp innan oxå så håller man starksprit konsumtionen nere ( vill inte ha fylleslag! ) :)

räknat att de gå 3 cl per person men sen vet man ju inte vilken sort alla helst dricker, :)

• passionsblomman

Om du ska välja två sorter, så är konjak och en likör som baileys ganska vanliga klassiker. Det brukar vanligen vara serverat och bara att ta sitt glas.
    Jag uppskattar en avec till kaffet vid en middag

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • ThereseV

Något måste är det ju aldrig. Om det är något som ingen av er dricker så kan ni ju erbjuda något annat alternativ, tex dessertvin som lurigmumin skrev, men då får man ju vara beredd på att några säkert saknar avecen. 
    Vi kommer ha avec till tårtan, jag vill ha baileys och sambon får välja den andra (det blir antagligen någon whisky) 

• MeaJ

Vi kommer att ha 3 sorters avec till tårtan.
    Vi har räknat 4 cl/person.

Whiskey
    Drambuie (whiskeylikör)
    Baileys (kaffelikör)

Sommarbrud 2013
  • sommar2014

Vi kommer förmodligen inte ha avec. Dels för att vi själva inte dricker så mycket alkohol, dels för att vi vill hålla nere på alkoholkonsumtionen, dels för att vi vill hålla nere kostnaderna lite.

På de finare fester och restaurangmiddagar jag varit tycker jag det är sällan folk beställer in avec till kaffet. Jag tänker att vin till maten är viktigare då faktiskt. Om ni, precis som vi, är sådana som aldrig har avec till dessert eller tårta, varför ska man ha det på sitt bröllop då? Det blir nästan lite så som diskuterats i flera trådar - att man gör sig till med en "finare" stil som man egentligen inte är.

Om jag blev bjuden på ett bröllop där båda är vegetarianer skulle jag inte räkna med att de bjöd på kött, blev jag bjuden på ett bröllop där en eller båda i paret är jägare skulle jag inte räkna med att bli bjuden på något annat än kött. Ett bröllop där båda är nykterister skulle jag räkna med var alkoholfritt, på vinkonnäsörens bröllop skulle jag förvänta mig noggrant utvalda viner till varje rätt. Kort sagt, bröllop brukar avspegla de som gifter sig och det är bra tycker jag!

Ni gör precis som ni vill, avec till kaffet är inget "måste" tycker jag.

• Johanna78

Hej!

Vi kommer ha avec, två eller tre sorter och även wiskey, vet att det uppskattas av många av våra gäster.
    Vi kommer dock inte bjuda på några mängder, utan det ingår en valfri avec till den som så önskar.

Vi dricker inte avec själva men gärna ett gott vin eller öl till mat osv varför vi respekterar dem som tycker om avec och gärna vill ha det.

Ni ska självklart göra som ni vill, men tänk på att bara för att ni är nykterister så finns det kanske gäster som faktiskt verkligen uppskattar avecen för smaken, inte för alkoholen. Sedan är det ju givetvis en ekonomisk fråga, men jag tror inte det är så jättedyrt faktiskt.

Lycka till!

• MariaochDaniel

Tack för alla svar!

Vi dricker alkohol själva men inte avec, så det var nog därför vi glömde bort det hela.
    Det lutar åt att vi ändå serverar avec, till de som vill ha och två sorter för att gästerna skulle uppskatta det och det belastar inte ekonomin så mycket.

När jag tänker efter tycker jag att det nästan ingår avec till kaffet, speciellt om man har sittande middag men man gör förstås som man vill. =)

• dellelgarin

Jag upplever tvärtemot det någon skriver här , på finare resturanger och kalas tycker jag alltid att avec är standard, och vi kommer ha det, men ni skall ju göra som ni vill, kanske inte alla familjer , kretsar osv som har samma upplevelser, men en fest utan whiskey ...nej... :)

• Fjärilen

Bara för att man bjuder på avec så betyder inte det fylleslag. Jag uppskattar en god cognac för matsmältningens skull. Speciellt om man avlutar en stor middag med en mastig tårta.

Cognac, whisky och ev något mer tycker jag.

• sommar2014

Haha, oj vad okunnig jag känner mig nu, hade ingen aning om att avec var så självklart till kaffet! Förvånad Flört Tack för input, ska ta en ordentlig funderare på detta när vi ska börja detaljplanera vår mat och dryck. Om alla i tråden tycker att avecen är självklar finns ju en stor chans att många av våra gäster tycker samma. Solig

• Aniara4

Vi hade avec, i våra familjer är det ganska självklart på finare tillställningar (även om ingen direkt skulle reagera om någon inte hade det). Min man ville egentligen bara ha cognac, men då det var flera som jag vet verkligen inte gillar det kompromissade vi till slut så att det stod glas med cognac framme, sen kunde man be om whiskey eller Baileys i baren om man hellre ville ha det.

Det var f.ö. en regel under hela middagen, som vi informerade om, att om man ville ha en annan dryck än den som serverades var det bara att säga till personalen, i baren fanns alkoholfritt vin, öl, läsk och diverse annat som i första hand var till baren efter middagen, men som man förstås kunde få till maten om man ville.

Svar på tråden Avec- hjälp! =)