Hantera sorg, mitt i all denna glädje
Jag beklagar din sorg.
Jag har inte varit i exakt samma situation som dig, men liknande. Min mamma gick bort hastigt 2010, på hennes 60-årsfest. Det var inget väntat, utan det var hjärtat som gav upp. Visst hade hon haft problem med hjärtat men hon hade bara ett år innan opererat sig och allt skulle bli bättre. Så nej, det kom som en chock. Mitt i all sorg över mamma så var jag gravid, var bara i v 13 när detta hände. Som tur var hade jag hunnit berätta för min mamma, så hon fick glädjas över det en stund iaf.
Det var väldigt svårt första tiden efter hennes bortgång, ena stunden var jag glad över bebisen i magen för att i nästa stund bara börja böla hejdlöst. Så var det dagligen. Men, det blev med tiden färre gråtattacker och fler stunder med skratt. Det är verkligen inte lätt att hantera dubbla känslor, men det går om man tillåter sig att sörja och gråta när man känner att det kommer men nästan ännu viktigare är det att tillåta sig själv att vara glad och lycklig över de saker man kan glädjas åt.
Det jobbiga för mig var att höra från ett av mina syskon att "Ja du har ju iaf något att vara glad över (syftade på att jag var gravid) så det är ju inte lika jobbigt för dig".. Det var inte alls lättare för det, utan det var ju såna stora kast mellan glädje och sorg men det kunde inte mitt syskon riktigt förstå. Men hur som, jag tog mig igenom det. Visst kan jag bli ledsen än idag, men det är inte på samma sätt som den första tiden. Första året var mest jobbigt då man skulle fira jul för första gången utan mamma, allas födelsedagar som skulle firas osv. Men man tar sig igenom det på något sätt.
Tycker Chicita gjorde det väldigt fint för hennes mamma på bröllopet med minneshörnan, det kanske vore något? Jag har tom tänkt att på något sätt att ha min mamma närvarande, även om det är då nästan tre år sedan som hon gick bort. Men det skulle ändå kännas fint för min mamma var så viktig för mig.
Skickar en stor kram till dig