fayefaye skrev 2013-03-02 00:29:20 följande:
Han har ju känt dom när han var liten då han va en del i finland på semester men sen han blev vuxen har han typ aldrig pratat med dom. Det är hans pappas systrar och kusiner. Jag tror inte heller att dom kommer eftersom de har så långt att åka, möjligen nån av fastrarna men tycker ändå att man kan säga nej tack... Jaja, jag får ta tag i detta imorgon.
Tack för alla svar iaf, det är skönt att ha nån stans att skriva av sig när man blir frustrerad.
Trist att de ingen av de finska gästerna OSA:t. Vet inte hur ni skrivit om detta i inbjudan, de kanske har misstolkat det. Som du själv skriver att de inte har någon kontakt då förstår jag de finska gästerna att de inte vill komma långväga till ett bröllop där de inte känner brudparet.
Är själv finska och har bjudit in som du uttrycker det mina föräldrars syskon och några av mina kusiner. De som jag "växt upp med" vi har åkt till Finland 1-2ggr under min uppväxt. Men jag har fortsatt hållt kontakten med dem efter man flyttat hemifrån och även hälsat på dem med min familj utan att mina föräldrar varit med. Så vi har ca. 15gäster som kommer att komma långväga då vi bor i Skåne.
Men jag tycker det är riktigt trist att era inbjudna inte kunnat höra av sig och jag tycker din sambo och hans pappa ska ta och ringa till dem och kolla om det varit missförstånd med inbjudan eller om de helt enkelt inte vill komma.
Som någon annan skrev vet jag inte heller vad Finland har för kultur när det gäller att svara på inbjudan, eller hur ni uttryckt i inbjudan att ni vill ha besked. De kanske tolkar det som att de inte behöver svara om de vill komma. Bästa är helt enkelt att din sambo får ta det "pinsamma" och ringa dem och fråga. För bjuder ni in fler gäster och de finska skulle trilla in så känns det tokfel och neka dem inträde när de kommit så lång resväg.
Hoppas det löser sig för er.