• fayefaye

Ingen svarar :(

Skickade för ett tag sen iväg inbjudningar till m2b's släktingar i finland. Sista osa-datumet var idag och inte EN ENDA har hört av sig :(

Känner mig lite ledsen att inte nån vill svara, hur ska man tolka detta? Vill de inte komma? Har bett min m2b att ringa dom och fråga men han har inte så bra kontakt med dem och tycker väl att "om de vill komma så hör de väl av sig" men det här pajar ju hela min planering eftersom det är ett begränsat antal platser i lokalen och det är ganska tight som det är. Om inte de kan/vill komma vill jag ju kunna bjuda andra som vi har fått stryka från listan för att de skulle få en inbjudan. Känner mig bara så besviken just nu... Kan inte folk respektera ett osa-datum? :(

• Svar på tråden Ingen svarar :(
  • TheD
    Fröken Finemang skrev 2013-03-01 22:41:32 följande:
    fast har man inte svarat så har man inte, å har inte din blivande make så bra kontakt med dem så är väl det svar i sig kanske?
    jag skulle aldrig ringa någon och säga, hörru, OSA har gått ut!
    Är man intresserad hör man av sig.
  • Chicita

Någon bör ju ta tag i det så att det inte droppar in massa folk som åkt ända från Finland och som inte kan vara med och fira sen.
    Om inte annat så borde dom meddelas om att eftersom ni inte fått svar så räknar ni inte med att dom kommer.

Det är ju en annan sak om det är någon från den stad där bröllopet hålls som inte meddelar. Då kan man ju liksom bara stoppa personen i dörren och säga att "du svarade ju aldrig, så vi har inte räknat med att du skulle komma. Tyvärr finns ingen plats och du får gå hem". Men det funkar ju liksom inte om dom kommer från ett annat land...

Sen blir ju min spontana känsla att dom inte kommer eftersom dom inte känner er så väl och inte vill åka så långt (speciellt om dom är gamla) för att fira några dom inte känner...
    Men det är ju ändå bra att få det svart på vitt.
    Din blivande make + blivande svärfar får väl hjälpas åt att kontakta dom 

• fayefaye
    Chicita skrev 2013-03-01 23:37:26 följande:
    Någon bör ju ta tag i det så att det inte droppar in massa folk som åkt ända från Finland och som inte kan vara med och fira sen.
    Om inte annat så borde dom meddelas om att eftersom ni inte fått svar så räknar ni inte med att dom kommer.

Det är ju en annan sak om det är någon från den stad där bröllopet hålls som inte meddelar. Då kan man ju liksom bara stoppa personen i dörren och säga att "du svarade ju aldrig, så vi har inte räknat med att du skulle komma. Tyvärr finns ingen plats och du får gå hem". Men det funkar ju liksom inte om dom kommer från ett annat land...

Sen blir ju min spontana känsla att dom inte kommer eftersom dom inte känner er så väl och inte vill åka så långt (speciellt om dom är gamla) för att fira några dom inte känner...
    Men det är ju ändå bra att få det svart på vitt.
    Din blivande make + blivande svärfar får väl hjälpas åt att kontakta dom 
    Han har ju känt dom när han var liten då han va en del i finland på semester men sen han blev vuxen har han typ aldrig pratat med dom. Det är hans pappas systrar och kusiner. Jag tror inte heller att dom kommer eftersom de har så långt att åka, möjligen nån av fastrarna men tycker ändå att man kan säga nej tack... Jaja, jag får ta tag i detta imorgon.

Tack för alla svar iaf, det är skönt att ha nån stans att skriva av sig när man blir frustrerad.
  • Chicita
    fayefaye skrev 2013-03-02 00:29:20 följande:
    Han har ju känt dom när han var liten då han va en del i finland på semester men sen han blev vuxen har han typ aldrig pratat med dom. Det är hans pappas systrar och kusiner. Jag tror inte heller att dom kommer eftersom de har så långt att åka, möjligen nån av fastrarna men tycker ändå att man kan säga nej tack... Jaja, jag får ta tag i detta imorgon.

Tack för alla svar iaf, det är skönt att ha nån stans att skriva av sig när man blir frustrerad.
    Jo jag håller med... ett nejtack borde dom klara av tycker man. Glad
    Sen vet inte jag vad dom har för kultur på sånt i Finland. Man kanske bara svarar om man kommer.

Jag har tappat kontakten med hela min släkt på mammas sida, så vi bjöd dom helt enkelt inte.
    Vi kände att vi hellre bjöd vänner som vi umgås med - än släkt som inte vill ha kontakt med mig (och brorsan, eller tja dom har haft sporadisk kontakt mest från brorsans håll).

Det borde vara enkelt för hans pappa att ringa upp dom och säga "har ni glömt att svara på inbjudan? Kommer ni eller inte?"
    Eller helt enkelt "dom behöver få svar på inbjudningen senast på (valfri)dag. Så kolla med resten och ring mig i morgon"
  • fayefaye
    Chicita skrev 2013-03-02 00:40:45 följande:
    Jo jag håller med... ett nejtack borde dom klara av tycker man. Glad
    Sen vet inte jag vad dom har för kultur på sånt i Finland. Man kanske bara svarar om man kommer.

Jag har tappat kontakten med hela min släkt på mammas sida, så vi bjöd dom helt enkelt inte.
    Vi kände att vi hellre bjöd vänner som vi umgås med - än släkt som inte vill ha kontakt med mig (och brorsan, eller tja dom har haft sporadisk kontakt mest från brorsans håll).

Det borde vara enkelt för hans pappa att ringa upp dom och säga "har ni glömt att svara på inbjudan? Kommer ni eller inte?"
    Eller helt enkelt "dom behöver få svar på inbjudningen senast på (valfri)dag. Så kolla med resten och ring mig i morgon"
    Nej jag vet faktiskt inte heller hur det är i Finland med inbjudningar, tror inte min sambo vet heller, haha :)

Vi hade egentligen inte tänkt bjuda dem från början (eftersom de har så lite kontakt nu för tiden och aldrig hade träffat mig) men eftersom jag träffar mina mostrar/fastrar och kusiner ofta är ju de bjudna och då tyckte hans pappa att vi måste bjuda hans kusiner och fastrar också...
  • knackamackadam

Om din sambos pappa tyckte att det var så viktigt att bjuda in personer som din sambo varken känner eller umgås med, bara för att det skulle vara rättvist, då borde ju han ringa dem. Det är ju han som känner dem!

• Grodprinsens brud

Är du säker på att inbjudningarna gått fram till Finland? För ett par år sedan fick jag en fråga på Facebook av flickvännen till min sambos bästa vän: "Hej! JAg bara undrar om ni kommer på bröllopet?"  Vi hade inte fått någon inbjudan, bröllopet var om tre veckor och den blivande makan hade tröttnat på sin blivande make som tyckte att allt löser sig väl =) Vilken tur att hon vågade fråga liksom! Det visade sig sedan att fler inte fått några kort...

Det finns ju flera orsaker till sådant. Bl.a.

Frimärkets lim kanske inte höll på just det papperet och har därför ramlat av Något kan ha hänt med brevtransoprten från just den sändning där korten postades Något kan ha hänt på vägen Kanske det är något vajsing med posthanteringen i Finland? 
    Jag håller med tidigare talare. Vill ni inte ringa själva så be t.ex era föräldrar att ringa åtminstone ett par stycken av gästerna för att kolla så att korten gått fram!

Lycka till! 
  • MariaochDaniel

Gud vad tråkigt! Och jag förstår att det är stressande för er.

Men som tidigare redan sagt, se till att ta reda på (på något sätt, via er eller via din m2b`s släkting) hur det ligger till. För jag tycker INTE ni ska anta att dem inte kommer. De kan osa lite senare och säga ja, och då ställer det till ännu mer problem. (jag har varit med om sånt, dock inte vad gäller svar på bröllopsinbjudan). Tystnad är inte alltid ett nej.
    Trist hur som helst att folk inte kan svara i tid, om de nu fått inbjudan.

Men kolla med någon av dem (för de har ju säkert haft kontakt med varann om bröllopet) och hör.

• PimPim83

Tråkigt att ingen av dem har svarat.

Jag håller med tidigare inlägg om att jag inte tycker att ni ska anta att de inte kommer. Det blir ju lite jobbigt om det dyker upp personer som det inte finns plats för på själva bröllopsdagen. Om nu din blivande inte vill ringa så kolla med hans pappa om han kan hjälpa er. Ni behöver bara fråga om inbjudan kommit fram och om de kommer eller inte.

Jag tycker inte heller att man kan anta att tystnad är ett nej. Det finns dom som tror att dom är självskrivna och inte svarar av den anledningen och sedan finns det alltid som som tänker att de ska svara, men glömmer av det. Det bästa man kan göra är att ta kontakt med dem man inte hört något från och fråga helt enkelt.

• FrökenMäkelä
    fayefaye skrev 2013-03-02 00:29:20 följande:

Trist att de ingen av de finska gästerna OSA:t. Vet inte hur ni skrivit om detta i inbjudan, de kanske har misstolkat det. Som du själv skriver att de inte har någon kontakt då förstår jag de finska gästerna att de inte vill komma långväga till ett bröllop där de inte känner brudparet.

Är själv finska och har bjudit in som du uttrycker det mina föräldrars syskon och några av mina kusiner. De som jag "växt upp med" vi har åkt till Finland 1-2ggr under min uppväxt. Men jag har fortsatt hållt kontakten med dem efter man flyttat hemifrån och även hälsat på dem med min familj utan att mina föräldrar varit med. Så vi har ca. 15gäster som kommer att komma långväga då vi bor i Skåne.

Men jag tycker det är riktigt trist att era inbjudna inte kunnat höra av sig och jag tycker din sambo och hans pappa ska ta och ringa till dem och kolla om det varit missförstånd med inbjudan eller om de helt enkelt inte vill komma.

Som någon annan skrev vet jag inte heller vad Finland har för kultur när det gäller att svara på inbjudan, eller hur ni uttryckt i inbjudan att ni vill ha besked. De kanske tolkar det som att de inte behöver svara om de vill komma. Bästa är helt enkelt att din sambo får ta det "pinsamma" och ringa dem och fråga. För bjuder ni in fler gäster och de finska skulle trilla in så känns det tokfel och neka dem inträde när de kommit så lång resväg.

Hoppas det löser sig för er.

• Kakbakaren

Jag är finlandssvensk och kan meddela att här tolkas tystnad ganska ofta som ett nej i sådana fall, men även finländare kan faktiskt glömma bort osa-datumet ifall det var ett tag sedan ni skickade ut inbjudan Flört eller så kan det ju vara som någon sa att inbjudan inte kommit fram, minns int riktigt men det var nog hundratals brev som tappades bort i posten årligen.
    Så jag säger som de föregående att det är bäst att ringa och fråga för det tror jag inte att någon tar illa upp av!

• karamell

Har de inte OSAt så tycker jag att du kan ge deras platser till någon annan, som förhoppningsvis vill komma och dela er dag med er istället. Jag tycker inte ens att man ska behöva bjuda avlägsen släkt som man knappt har kontakt med bara för att de är släkt.
    Jag tycker man ska ha de personerna där som finns med i era liv nu och som ni vill ha i era liv i framtiden!
    Vi har knappt någon släkt alls på vårat bröllop!

Hoppas ni får en underbar dag! 

• anne på grönkulla

Med facit i handen var ju pappans insisterande på att de skulle bjudas kanske inget man hade behövt bry sig om. MEN, nu är de bjudna och då får din blivande och inte minst hans pappa som velat att de skulle bjudas ta ansvar för att få svar från dem. Trist attityd av din blivande att inte vilja ta i frågan, men du kan ju alltid säga till honom att hans isåfall får ta ansvar för att avvisa sina släktingar när du dyker upp oanmälda på själva bröllopsdan. Skämt åsido, var det nu så viktigt att bjuda dem kan han ju åbäka sig att lyfta luren och fråga om den kommit fram, tycker man.

• fayefaye

Nu har han tillslut efter massa tjat skickat ett meddelande på facebook till en av kusinerna. Hoppas att vi reder ut detta snart *suck* Han menar fortfarande att vi kan väl vänta ett tag till och se om de hör av sig, annars får vi väl anta att de inte kommer. Åh, hur svårt är det att plocka upp telefonen och fråga..? Hade jag kunnat finska hade jag ringt dom själv och fått det överstökat.

• Mustikka

Förlåt men det låter som finsk mentalitet. Min M2b är likadan, tydligen är telefoner skrämmande speciellt om man ska ringa och fråga om sådant. Det är bara så, ni måste ringa och få svaret från dem direkt. Vi har tack o lov hitills inte fått några problem, men vår sista dag är i Maj och 20 har redan anmält sig, fräsmt nära familj, men jag vet att vi kommer behöva ringa till många!
    Kicka din m2b i rumpan lite, han vill ta den lättare vägen ut, ju längre du väntar dessto mer stressad kommer du att vara. Tror faktiskt inte dem kommer att ringa, antingen är dem på plats eller kommer inte alls. Så ring dem!! 

Svar på tråden Ingen svarar :(