• xMariax

Dålig hy

Jag har extremt dålig hy! Jag har jättetorr hy och får massor med svarta porer och finnar; precis som en 14-åring... Jag har ibland dessutom finnar på axlar/rygg.. Inte så kul att ha när man gifter sig..  Som tur är så har jag gott om tid att förändra det (ca 14 månader) så jag ber om hjälp redan nu. Vad ska jag göra för att bli av med finnarna och porerna!? Min hud blir normal med återfuktningskräm så det är inte så svårt.. Men finnarna.. :/

• Svar på tråden Dålig hy
  • Mustikka

Själv tycker jag peeling hjälper. Brukar basta så porerna öppnas och sedan skrubba skrubba. Man kan köpa skrubb eller göra eget. Se bara till att det inte är en massa parfymer i. Ju mer nagurliga desto bättrr gör hyn tycker jag. Du kan skrubba med kaffesump socker. :) En kompis till mig fick piller mot finnarna. Men hon hade ganska mycket( acne )

• xMariax
    Mustikka skrev 2013-03-03 11:07:42 följande:
    Själv tycker jag peeling hjälper. Brukar basta så porerna öppnas och sedan skrubba skrubba. Man kan köpa skrubb eller göra eget. Se bara till att det inte är en massa parfymer i. Ju mer nagurliga desto bättrr gör hyn tycker jag. Du kan skrubba med kaffesump socker. :) En kompis till mig fick piller mot finnarna. Men hon hade ganska mycket( acne )
    Har aldrig provat på det.. Skulle kunna vara något!
    Ja jag har inte extrem-mycket..
  • FrökenMäkelä

Har också problem med acne :((

Speciellt på ryggen och hur fint är det med bar axel klänning. Gifter mig i September. Har gjort två behandlingar med Tetratysal men det har inte hjälpt något avsevärt. Peeling hjälper inte mot mina, tvärtom de blossar upp mer för att sedan gå tillbaka till sitt vanliga utseende.

Ska till min husläkare på tisdag och ska ta upp att mina behandlingar med tetratysal inte hjälpt, ska dit egentligen för att kolla upp leverfläckar.

Har även beställt till till Gyn för att diskutera p-piller då jag inte har ätit det sen jag sluta för typ 10år sen. Har aldrig haft problem med acne i yngre dagar eller när jag ätit p-piller så jag hoppas de "hormoner" i dem kanske kan hjälpa mig.

Mitt råd är att uppsök din läkare som kan remittera dig till hudläkare som kan avgöra vad det är för sorts acne och som kan hjälpa dig med behandling.

• xMariax
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-03 11:21:27 följande:

Har också problem med acne :((

Speciellt på ryggen och hur fint är det med bar axel klänning. Gifter mig i September. Har gjort två behandlingar med Tetratysal men det har inte hjälpt något avsevärt. Peeling hjälper inte mot mina, tvärtom de blossar upp mer för att sedan gå tillbaka till sitt vanliga utseende.

Ska till min husläkare på tisdag och ska ta upp att mina behandlingar med tetratysal inte hjälpt, ska dit egentligen för att kolla upp leverfläckar.

Har även beställt till till Gyn för att diskutera p-piller då jag inte har ätit det sen jag sluta för typ 10år sen. Har aldrig haft problem med acne i yngre dagar eller när jag ätit p-piller så jag hoppas de "hormoner" i dem kanske kan hjälpa mig.

Mitt råd är att uppsök din läkare som kan remittera dig till hudläkare som kan avgöra vad det är för sorts acne och som kan hjälpa dig med behandling.

Vad tråkigt för dig!! :(

Jag har dock inte så allvarlig acne.. har kanske 5-10 finnar över hela ryggen/axlarna..
  • Mustikka
    xMariax skrev 2013-03-03 11:24:06 följande:
    Vad tråkigt för dig!! :(

Jag har dock inte så allvarlig acne.. har kanske 5-10 finnar över hela ryggen/axlarna..
    Då tror jag inte det skulle hjälpa att gå till läkaren, har du provat basiron? som finns på apoteket. Man stryker det på finnarna och den torkar ut dem helt. Jag använde det mycket när jag hade finnar. Och tee tree oil är också bra tycker jag.  Blev själv nyfiken då jag också kan få jobbiga finnar och hitta denna hemsida.
    Tycker hon har bra tipps som jag tänkte testa =)
    emmalou.myshowroom.se/category/skonhetsrecept/ansiktsmasker-skonhetsrecept/ 
  • MarieTherese05

Tips till dem flesta uppsök en bra hudteraput, hudläkare & gyn för att få de bästa tipsen när man har ACNE
    Har man lite problem med pormaskar så uppsöker man en bra hudterpaut.

Offtast är det hormonella påverkan när det gäller Acne & har man någon pormask & några enstakade finnar kan det handla om vilka produkter du använder?

Använder man profistionella produkter som en hudteraput bara får sälja...
    Utan mineralolja mm ???

Använder man Rengöring; tonic, Serum & Kräm varje dag morgon & kväll, en ögonkräm?
    Samt Scrub & mask 1ggr/V?

är alltid bra att gå på behandling mellan 6-8veckor för att få struktut i huden. 

Jag brukar säga så här går du till en personlig trännare lite då & då för att få insperation & råd om hur du ska träna så blir ditt resultat hemma mycket bättre.. sen när du kan det så vet du vad du bör göra för att din hud ska må bra.

Sedan mkycket kommer innefrån... stress, träning & MATEN framför allt... rökning mm

Så frågan man bör ställa sig vad vill jag uppnå med min hud & vad är jag villig att förbättra den så jag håller mig fräch & kan förebygga den inför min framtid?

Kram på er  

• xMariax
    Mustikka skrev 2013-03-03 11:58:51 följande:
    Då tror jag inte det skulle hjälpa att gå till läkaren, har du provat basiron? som finns på apoteket. Man stryker det på finnarna och den torkar ut dem helt. Jag använde det mycket när jag hade finnar. Och tee tree oil är också bra tycker jag.  Blev själv nyfiken då jag också kan få jobbiga finnar och hitta denna hemsida.
    Tycker hon har bra tipps som jag tänkte testa =)
    emmalou.myshowroom.se/category/skonhetsrecept... 
    Minns inte om jag provat just det medlet, men har provat 4-5 olika..
  • MarieTherese05

Sedan en sak till oftast änvönder man fel produkter för har man svarta pormsakr så är man "oftast" Torr i huden & då Bör du ej använda uttorkande produkter eftersom huden torrkar ut mer & lipiderna (fettet) i huden gör så att man producerar mer!!!

Så kan varmt rekommendera en Hudteraput som har gått en bra utbildning & har koll på allt i huden!

• xMariax
    MarieTherese05 skrev 2013-03-03 12:14:35 följande:
    Sedan en sak till oftast änvönder man fel produkter för har man svarta pormsakr så är man "oftast" Torr i huden & då Bör du ej använda uttorkande produkter eftersom huden torrkar ut mer & lipiderna (fettet) i huden gör så att man producerar mer!!!

Så kan varmt rekommendera en Hudteraput som har gått en bra utbildning & har koll på allt i huden!

Jag har sett att apoteket har ett erbjudande där de kan kolla ens hud.. Skulle det kunna vara något?
  • Mustikka
    xMariax skrev 2013-03-03 12:19:00 följande:
    Jag har sett att apoteket har ett erbjudande där de kan kolla ens hud.. Skulle det kunna vara något?
    ja visst om det inte är dyra pengar så skulle jag köra på det. Skrattande
Svar på tråden Dålig hy