Snålt, eller ett helt ok alternativ?
Jag håller med Aniara4 om att det förmodligen inte är många som vill stanna kvar och festa om dom inte ätit middag och om ni inte bjuder på mat, så vill nog gästerna hem för att äta. Men jag tycker inte heller att man måste bjuda på mat. Det finns absolut andra sätt att göra det på, tex bjuda på fika :)
Ni kan inte ha vigseln ännu tidigare? Och sedan bjuda på fika efteråt och ha en fest på kvällen, efter middagstid, för dom som vill. Tex vigsel kl.13, fika fram till ca kl.15 och sedan fest från ca kl.19-20 på kvällen för dom som vill.
Eller vigsel senare? Tex vigsel (på festplatsen?) kl.18.30-19 och sedan fest direkt efter för alla, så har dom redan hunnit äta middag före. Ni kan då bjuda på snacks, lite snittar och bröllopstårta.
Och skulle det vara så att ni vill bjuda på mat, så är det oftast ganska billigt att göra en egen buffé. Nu vet jag ju inte hur många gäster ni tänkt er eller sådär visserligen, men ni kanske hellre vill lägga pengarna på det än alkohol?
Och det där med att bjuda in fler till festen än till vigseln tycker jag att man bör sköta ganska snyggt, för det är ju trots allt vigseln som dom flesta brukar vilja vara med på. Det är ju som "den stora grejen". Ni kanske inte ska bjuda in familjer, släkt och vänner till vigsel + fest, men sedan även några extra bekanta till festen. Oftast om man väljer att göra så, så är det ju för att man vill ha en intim vigsel med tex bara föräldrar och syskon närvarande.