Mamma kanske inte kommer ned
Jag blir helt paff...
Visst. Jag förstår att man inte vill ha folk hemma hos sig på sin bröllopsdag, varken natten före eller natten efter.
Men då får man ju försöka hjälpa personen att fixa något annat som passar dennes budget i så fall. Kan någon kompis upplåta sin soffa kanske? Eller finns det ett vandrarhem som kan ge lite rabatt mot att man rekommenderar det till andra som reser långt för att vara med på bröllopet...
Man kan inte bara lägga ansvaret på alla andra. Man har ett ansvar själv också om man lägger bröllopet på ett ställe dit flera får resa.
Vi fixade extrapriser på hotell för de gäster som behövde boende. Vi fick superbra avtal. Det skulle kostat lika mycket på vandrarhemmet som ligger i en rätt ruffig del av stan...
Saker går att lösa om man vill.
Jag har ju läst och svarat i andra trådar om dig och din mamma. Och även om jag tycker synd om dig för att din mamma sätter sig på tvären och inte stöttar dig, så tycker jag att attityden "Om inte hon kommer till mig, så tänker jag inte komma till henne något mer" är beklaglig minst sagt.
Du har rätt att vara besviken på henne ja, men att hota och köra med utpressning... Nej. Det är inte ett vuxet sätt att hantera situationen.
Du får nog fråga dig själv varför det är så viktigt att ha din mamma där.
Är det för att du älskar henne och vill att hon ska dela din dag med dig för att ni står varandra så nära?
Eller är det "för att det ska vara så, och hennes plikt som mamma att ställa upp på dig"?
Om det är sista alternativet så kan du lika gärna låta henne stanna hemma för hennes närvaro kommer inte att tillföra dig något ändå.
Om det är första alternativet och det "bara" är pengar som står ivägen så får du försöka hitta en möjlighet att hjälpa till ekonomiskt. Antingen med reda pengar eller med alternativ som gör att utgifterna minskar för henne.
Om hon inte klarar av att resa så långt ensam så kanske hon kan få ta med en vän? Eller någon annan släkting kanske kan möta upp henne på vägen och ta sällskap...
Problem är till för att lösas.
Men inga problem löses genom att man sätter sig på tvären själv.
Lycka till och hoppas att er dag blir som ni vill ha den och att ni får ha dom nära och kära med er som förgyller er dag.