Anonym (Kramen) skrev 2013-03-07 10:49:43 följande:
Vad vet du om vad jag har för relation till mina föräldrar?
Vad vet du om vad jag har gått igenom i mitt liv?
Ja det din mamma gör handlar om vad din mamma gör... Inte om dig.
Men ofta gör man det till något som handlar om sig själv.
I mitt fall har det varit min pappa i första hand. Men även jag och min mamma har haft en väldigt stormig relation.
Och jo det är många som har problem med sina föräldrar som ändå vill ha dom där "eftersom det ska vara så".
Det finns många som sitter här på BT och uttrycker att dom inte har någon relation med den ena eller båda av sina föräldrar men ändå bjuder dom bara för att det inte ska synas utåt att det är en trasig familj som dom kommer ifrån. I samma veva brukar dom sitta och säga att dom är oroliga för att dessa oönskade föräldrar ska förstöra deras dag...
Min halvbrors pappa är alkoholist.
Min egen pappa flyttade ihop med en tjej som misshandlade mig psykiskt och stängde in mig i källaren när han var på jobbet och inte släppte mig i närheten av min pappa de gånger han var hemma (jag var 3 år) för hon var avundsjuk på mig. Men pappa engagerade sig inte så mycket i mig att han såg det.
Min mamma ryckte upp mig från min trygga tillvaro med många vänner precis när jag börjat skolan, och flyttade 19 mil för att hon inte ville vara i närheten av min pappa och för att hon hade en kompis i den staden vi flyttade till.
Och när jag då blev så grymt mobbad att jag hade försökt ta mitt liv 3 ggr innan jag ens fyllt 11 så märkte hon inte det heller.
När jag var 19 så flyttade hon ifrån mig till en stad 46 mil bort och lämnade sin bostadsrätt i mitt förvar. Mitt ansvar att betala hyra och räkningar så att hon inte blev av med lägenheten...
Nej jag har inte haft en bra relation till mina föräldrar.
Men som vuxen så tog jag beslutet att ändå ha en relation med dom.
När pappa fick veta hur hans ex hade behandlat mig så bröt han ihop. Han hade inte förstått det alls. Han hade ju bara sett det hon ville att han skulle se (typ hämtat upp mig från källaren strax innan han kom hem och satte mig vid köksbordet med ett glas mjölk och bullar, vilken treåring är inte på bra humör när dom får massa godis?)
Mamma fick KOL och MS och flyttade tillbaka hem efter många år borta. Vilken tur att jag hade lyckats behålla lägenheten... Ibland med hjälp av henne för att rädda någon hyra som släpade efter...
Mammas sjukdom förde oss närmare varandra och jag hade gett vad som helst för att få ha henne med på min dag men hon dog 2 månader innan...
Mitt liv har varit ett helvete av sjukdomar, skador, hot och våld. Mina föräldrar har inte funnits där när jag behövt dom.
Men det har lärt mig att det är
mitt liv och det är mina val som betyder något.
Som jag skrev - man har all rätt att känna besvikelse mot sina föräldrar. Men det är ens eget val hur man hanterar situationen. Man kan inte lägga allt ansvar på sina föräldrar. Man har ett ansvar själv också.
Nå, är det tillräckligt synd om mig för att jag ska få yttra mig i den här tråden?
Jag trodde inte att det var nödvändig att berätta sitt livs historia varje gång man ger ett råd.