Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Känns pinsamt

Vad säger din blivande? Han lär ju veta hur hans föräldrar resonerar, jag kan tänka mig att de vill ge utan att det är villkorat till samma bidrag från dina föräldrar. Men vad är det du vill berätta för dina föräldrar resp svärföräldrar? Jag förstod inte riktigt.

• anne på grönkulla

TS, om dina svärföräldrar känner att det är orättvist så får de ju säga det, eller låta bli. Nu har de sagt att de vill betala fastän dina föräldrar inte kan, det är ju deras beslut. Dina föräldrar kan ju göra minst lika viktiga saker för er planering och ert bröllop ändå.

Jag tror det är ganska vanligt det där, i vårt fall får vi mer hjälp (i både tid och pengar) av min mamma är vi får av svärisarna, som dock är lite äldre. Så har det alltid varit och beror på skilda personligheter - ibland får de veta om varandras bidrag i våra liv, men inte alltid. Huvudsaken är ju vad de vill ställa upp med - och ibland kan jag känna att de gånger de får för sig att de måste matcha varann blir det bara krångligt (som när min mamma ville betala vår mycket lilla bröllopsmiddag och svärisarna då ville bjuda igen men det betydde att vi måste bjuda samma personer lika fint mindre än en vecka senare, det tillförde liksom inte så mycket just då).

Visst kan det bli orättvist när det en paret kan s a s köpa tid och lojalitet, men att bjuda på sin egen tid och specialkunskap kan ju vara minst lika mycket värt (själv uppskattar jag nästan mer den tid min mamma tillbringar med min dotter för att verkligen lära känna henne i vardagen fastän hon bor långt bort än de bidrag till barnvagn och ytterkläder och månadssparande för henne som vi också får).

Tror iofs att arven som en dag faller ut kan bli rätt generösa, men det vill vi ju ändå inte ha på länge än, så vem bryr sig om det nu, känner jag.

Svar på tråden Känns pinsamt