• lillapia

Känns pinsamt

Jag känner bara att jag vill skriva av mig, min svärföräldrar erbjuder att betala vår bröllop för 10.000 kr och det var snällt av dem men mina föräldrar har inte råd att ge oss 10.000 kr för det ska bli rättvist för våra föräldrar.
    Jag känner mig lite pinsamt och sade att mina föräldrar kommer inte kunna betalar det och min blivande man har sagt till sina föräldrar att mina föräldrar kommer inte betalar det.
    De vill ändå ge oss pengar men för mig känns det lite fel men är väldigt tacksam.

Jag vill gärna berätta för svärföräldrar hur jag känner mig inför mina föräldrar, ska jag göra så de kanske förstår bättre varför de har inte råd att betalar mig men kanske onödigt när de vill ändå ge oss pengar?

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Känns pinsamt
  • snowstars

Jag har en omvänd situation själv. Mina föräldrar har det bättre ställt än min blivandes. Nu har det inte märkts av så mycket än, men jag kan tänka mig att när vi börjar prata bröllop så kanske mina föräldrar kommer vilja ge oss en summa pengar som hans föräldrar inte kan ge.

Jag tyckte det var pinsamt i början, fast från andra hållet. Typ att mina föräldrar visade så tydligt att de hade pengar. Det märks så tydligt annars också att de har olika mycket pengar t.ex. när det gäller vilken bil de har etc. Men det är bara att låta bli att tänka så. Pengar är inte allt och vi får jättemycket annat fint från min blivandes föräldrar. Sånt som inte kostar så mycket som men som gör att man ändå känner att de tänker på en.

Dina föräldrar kanske kan ge något annat än pengar? Hjälpa till med något i planeringen, dekorera och duka eller bara finnas där som stöd? Pengar är verkligen inte allt och det måste inte vara rättvist jämt. Man kan inte mäta allt i kronor och ören.

• anne på grönkulla

Vad säger din blivande? Han lär ju veta hur hans föräldrar resonerar, jag kan tänka mig att de vill ge utan att det är villkorat till samma bidrag från dina föräldrar. Men vad är det du vill berätta för dina föräldrar resp svärföräldrar? Jag förstod inte riktigt.

• knackamackadam

Mina föräldrar betalar en hel del, men det vet min blivandes föräldrar ingenting om. Jag vet inte varför de skulle informeras om detta heller. Ingen tar illa vid sig och ingen behöver känna sig snål eller fattig

• Flixon

Mina föräldrar bidrar med en hel del till bröllopet, min sambos förälder har helt enkelt inte samma möjlighet. Visst hade svärmor velat bidra mer, men det är inget varken vi eller mina föräldrar på något sätt kräver. Jag förstår inte behovet av millimeter-rättvisa; för vems skull måste det vara rättvist?

• lillapia

Att jag känna mig så här, beror på att min blivande man vill att jag ska säga till mina föräldrar att de ska också betalar men jag förklarade deras situationen och det förstod han och sade inte mer nåt, sen sade min svärfar att mina föräldrar kan också betalar men då sade min sambo till dem att mina föräldrar kan inte det.
    De sade inte nåt om det utan de har bestämt att ge oss ändå pengar men ändå känner jag mig besvärad att de kanske känner sig orättvist att de betalar men inte mina föräldrar.

Jag har ju inte frågat dem hur de känner men ändå har jag känsla att de känner sig orättvist så därför känner jag mig skyldigt att förklarar dem varför mina föräldrar inte kan betalar, fast kanske ska man inte göra så.

Jag älskar min svärföräldrar, de är så underbart och jag ser dem som mina föräldrar för vi bor nära och träffas ganska ofta.
    När de tar upp om bröllop så känner jag mig lite besvärad när jag vet att de ska betalar men inte mina föräldrar, vet att man ska inte känna så men jag kunde inte låta bli känna så.

Snowstars: Tycker din idé låter jättebra att mina föräldrar kan hjälpa till mycket istället för att betalar, det skulle vara bra så mina svärföräldrar kan känna sig att de hjälper varandra. Som du sade (Man kan inte mäta allt i kronor och ören). :). 

• snowstars

Jag kan ju dock tycka att det är ganska oförskämt av andra att tycka att någon annan ska betala. Jag skulle aldrig kräva att mina föräldrar skulle ge mig pengar till mitt bröllop. Däremot skulle jag ta emot de om de själva erbjöd sig. Om mina föräldrar skulle tycka att min blivandes föräldrar också skulle vara med och betala skulle jag tacka nej till mina föräldrars pengar.

Men om du känner att det blir bra med att dina föräldar hjälper till praktiskt är ju det jättebra Lycka till!

• PimPim83
    snowstars skrev 2013-03-07 12:22:23 följande:

Jag kan ju dock tycka att det är ganska oförskämt av andra att tycka att någon annan ska betala.

Det här håller jag verkligen med om! Blev paff när TS skrev att hennes blivande och även hennes svärfar tyckte att hennes föräldrar skulle vara med och betala!

TS: Gör som snowstar föreslog och ta hjälp av dina föräldrar med praktiska saker istället. Det tycker jag är ett jättebra förslag! :)
  • daniiel
    Flixon skrev 2013-03-07 11:04:47 följande:
    Jag förstår inte behovet av millimeter-rättvisa; för vems skull måste det vara rättvist?
    Det kan vara skönt för alla inblandade om det är lite rättvisa. Nu har varken mina eller min makes föräldrar speciellt mkt pengar att överösa oss med, men jag vet hur det är för min syster och hennes sambo. Hennes sambos föräldrar har ganska gott om pengar och det visar dom gärna och skämmer gärna bort både sin son och hans sambo (min syster).

Dom ger dyra presenter till jul och på födelsedagar, dom bjuder på resor och ger pengar osv. Även om min syster inte redovisar vad dom får, hur mkt osv, så märker ju mina föräldrar av det. Och nog är det lite jobbigt för våra föräldrar att min systers "svärföräldrar" ger fler och dyrare presenter och bjuder henne på saker som våra föräldrar inte kan. Jag och min mamma har pratat mkt om det faktiskt och hon önskar att dom skulle hålla igen lite faktiskt. Att dom skämmer bort sin son är en sak, men att dom involverar henne så pass är en annan sak. Det är inte en tävling och man kan inte köpa kärlek, men för mina föräldrar känns det ändå lite så. På sätt och vis köper hans föräldrar tid med dom, eftersom dom ofta kan bjuda hem dom på middag, på resor, gå ut och äta osv osv.

Mina föräldrar är jätteorolig för om dom skulle få barn, min syster med sambo alltså, att hans föräldrar ska överösa barnet med presenter och "köpa" även barnbarnets tid. På barnets födelsedagar, när hans föräldrar ger en ny cykel, ett tv-spel och en mobiltelefon och mina föräldrar kanske ger en film, en bok och en tröja. Även om pengar inte ska spela så stor roll, så gör det faktiskt det.

Jag vet också att min syster kan tycka att det är lite jobbigt, att när dom har tex nya, fina och dyra glas, säga att "Vi fick dom av min sambos föräldrar". Även hon kan alltså tycka att det är lite jobbigt med sådant. Hennes sambos mamma shoppar åt dom när hon är borta och kommer hem med massor av saker, det är lite svårt att dölja sådant. Då är det ju på sätt och vis enklare att dölja pengagåvor, om man skulle vilja det.

Min syster och hennes sambo har själv inte speciellt gott om pengar, så om dom skulle gifta sig och hans föräldrar bidrog med en större summa pengar, så skulle det förmodligen märkas. Även om ingen talade om att dom hade gett pengar eller hur mkt.

Så ibland kan det vara bra med lite rättvisa för att hålla en balans och så ingen ska känna sig obekväm.
  • lillapia

De erbjöd att betalar om mina föräldrar gör det också men då sade jag att mina föräldrar kan tyvärr inte vara med och betalar och då sade de att de vill ändå betalar så jag kände mig lite besvärad men samtidigt det skulle hjälper oss mycket med ekonomiskt. 

Snowstar: Så din förslag är kanon bra idé.. =). 

• Eleya

Min mor kan heller inte bidra med samma summa som svärföräldrarna, men det hindrar inte mig från att tacka och buga. Herre gid, det händer bara en gång i livet. Låt dina föräldrar få andra ansvar i bröllopet, andra uppgifter som avlastar er och gör er dag bättre.

Va inte blygsam när de helhjärtat vill ge er summan i gåva, inget fel med att ta emot det!!!

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
Svar på tråden Känns pinsamt