• weroniqqa

Hjälp!!! Vad ska man ta med i bröllopsprogrammet?

Behöver massor av tips och ideér om vad man kan ha med i bröllopsprogrammet=)
     Vad ska man skriva om varje gäst, tycker det e jättesvårt=/ ...hjälp tack. Läste i nån gammal tråd om en livslinje, och korsord om brudparet.

vore jätte tacksam för ALL hjälp jag kan få;)

• Svar på tråden Hjälp!!! Vad ska man ta med i bröllopsprogrammet?
  • MamaMia

Jag undrar oxå  :)

Jag ska ha med detta:
    Beskrivning av gästerna
    Livslinjen
    Menyn
    Tack till de som hjälper till 
    mer än så kommer ja inte på...

• daniiel

Ni kan ta med det ni vill, om ni vill ha festprogram/häften alls. Det är definitivt inget måste.

Vi valde bort att skriva om gästerna. Vi hade med menyn, lite info om oss brudparet, lite allsånger (för att vi och många av våra gäster tycker om det), barncitat om bröllop, tablå för dagen, något som kallades "Äktenskap - att mötas på halva vägen", ordningsregler och ett test "Vem är du mest lik, brud eller brudgum?".

• weroniqqa
    MamaMia skrev 2013-03-08 20:02:17 följande:
    Jag undrar oxå  :)

Jag ska ha med detta:
    Beskrivning av gästerna
    Livslinjen
    Menyn
    Tack till de som hjälper till 
    mer än så kommer ja inte på...

Hur beskriver du dina gäster? något roligt om varje gäst eller bara kort info om vem personen är? Fått olika tips om vad man kan skriva, men känne ju inte alla så pass väl för att skriva ngt roligt om dom. Livslinjen? Vad e det?=))
  • MamaMia
    weroniqqa skrev 2013-03-09 14:34:48 följande:
    Hur beskriver du dina gäster? något roligt om varje gäst eller bara kort info om vem personen är? Fått olika tips om vad man kan skriva, men känne ju inte alla så pass väl för att skriva ngt roligt om dom. Livslinjen? Vad e det?=))

En kompis skrev kul info om gästerna på sitt bröllop men jag kommer bara skriva vem alla är kort och om de har nån koppling till någon =)

Livslinjen är ert liv tillsammans, vad ni vart med om alla år ihop t.ex. Kul för folk att veta kanske =)

• Juni 2012

Något som jag som äter specialkost skulle uppskatta är att få veta vad man får att äta.
    I menyn står det oftast (t.ex.) Oxfilé med potatisgratäng. Vilken specialkost som ska serveras står det ingenting om.
    Så skriv t.ex. såhär: Oxfilé och potatisgratäng. Veg: Quornfilé och potatisgratäng. :)

• stormhelen
    Juni 2012 skrev 2013-03-10 08:40:29 följande:
    Något som jag som äter specialkost skulle uppskatta är att få veta vad man får att äta.
    I menyn står det oftast (t.ex.) Oxfilé med potatisgratäng. Vilken specialkost som ska serveras står det ingenting om.
    Så skriv t.ex. såhär: Oxfilé och potatisgratäng. Veg: Quornfilé och potatisgratäng. :)

Det var en bra synpunkt som nog vi ska tänka på. Det kan ju som sagt vara bra att veta för de som ska ha en annan rätt eller hel meny pga. allergier eller dieter.

Jag håller själv på att skissat upp vårt program.

Det vi har bestämt att vi ska ha med hitills är:

En välkomst text Lite kort info (typ våra namn, datumet, vart vigeln var, och vart festen är) Menyn precenteras Brudparet genom tiden (bilder på oss från nyfödda till idag) Blir typ 5 bilder på oss båda, alltså 10 bilder totalt Bordsplacering Kunskaps testet - Vad vet du om brudparet? (1, X, 2 frågor om brudparet) Litet äktenskapslexikon Tack (där vi tackar gästerna som har kommit och ger ett speciellt tack till dem som hjälpt till tex, brudtärnor, marsalk, solist osv. )

Vi funderar också på att ha bilder på de gästerna som tackat ja där vi skriver deras namn och  vår relation till dem. t.ex. Anna Bengtsson . Brudens moster. Gift med Lars Bengtsson . Mor till Sara Bengtsson och Partik Pengtsson.  (namnen är påhittade)     ;)

Min enda fundering över det är, blir det inte lite för många sidor i festhäftet om man ska ha med bild och text på alla gästerna?

Vi har bjudit 73 stycken. Men jag vet inte exakt hur många det blir då vårt OSA går ut sista april. Hittills så har 18 av 73 svarat.

• Chicita

Är det bröllopsprogram (alltså program för själva bröllopet / vigseln) som du vill ha inspiration till så är nog inte gästpresentationer och korsord det bästa om man vill att gästerna ska hänga med i vad som händer framme vid altaret Flört

Men i festhäften kan ni ha med precis vad ni vill.

Vi hade menyn, presentation av vad som händer under kvällen (inga tider, bara väldigt löst), "regler för en bra gäst", en ordfläta, en variant av bröllopsbingo och sen tack till alla som ställt upp och för att dom kom och firade med oss...

Jag kan ju säga att om det är för mycket text i ett festprogram så kan det vara lätt att man fastnar i det istället för att prata med bordsgrannarna.
    Och om vissa hade lagt ner hälften så mycket tid på bordsplaneringen som dom gör på festhäftet så hade det blivit en trevligare fest även utan själva häftet Tungan ute 

• stormhelen
    Chicita skrev 2013-03-10 12:31:46 följande:
    Är det bröllopsprogram (alltså program för själva bröllopet / vigseln) som du vill ha inspiration till så är nog inte gästpresentationer och korsord det bästa om man vill att gästerna ska hänga med i vad som händer framme vid altaret Flört

Men i festhäften kan ni ha med precis vad ni vill.

Vi hade menyn, presentation av vad som händer under kvällen (inga tider, bara väldigt löst), "regler för en bra gäst", en ordfläta, en variant av bröllopsbingo och sen tack till alla som ställt upp och för att dom kom och firade med oss...

Jag kan ju säga att om det är för mycket text i ett festprogram så kan det vara lätt att man fastnar i det istället för att prata med bordsgrannarna.
    Och om vissa hade lagt ner hälften så mycket tid på bordsplaneringen som dom gör på festhäftet så hade det blivit en trevligare fest även utan själva häftet Tungan ute 

Vi kommer att ha festhäften, men vi struntar helt i vigselprogramm.

Hur många sidor är lagom utan att det blir för mycket?

Och upprepar min fråga (till alla) är det nödvändigt att ha en bild och kort text om hur rellationen till gästen ser ut för brudparet (eller om man nu vill skriva lite kort OM gästen) i festhäftet eller blir det för "mycket", och därmed onödigt?

Jag tänkte att det skulle vara kul att se hur man är släkt med folk och till vem gästen är släkt eller vän med. (givetvis så blir man ju "släkt" med sinrespektives släkt, men ni fattar nog hur jag menar) Flört

Fast det kanske inte gästerna tycker är lika roligt?!

• daniiel
    stormhelen skrev 2013-03-10 14:05:11 följande:

Och upprepar min fråga (till alla) är det nödvändigt att ha en bild och kort text om hur rellationen till gästen ser ut för brudparet (eller om man nu vill skriva lite kort OM gästen) i festhäftet eller blir det för "mycket", och därmed onödigt?

Jag tänkte att det skulle vara kul att se hur man är släkt med folk och till vem gästen är släkt eller vän med. (givetvis så blir man ju "släkt" med sinrespektives släkt, men ni fattar nog hur jag menar) Flört

Vi struntade helt i det och det gick jättebra ändå. Dom som var nyfikna på vem som var vem, frågade oss eller någon annan eller personen själv istället för att läsa om det i häftet.

Först hade vi tänkt ha med det, men det kändes bara trist och tog upp mkt plats. Jag kände när jag själv läste igenom det att "Usch, om jag var gäst på bröllop hade jag inte orkat läsa igenom det här" och tog därför bort det. Där är ju alla olika, vissa tycker säkert det är jättekul.
  • Chicita
    stormhelen skrev 2013-03-10 14:05:11 följande:

Nej... jag tycker att sånt är totalt ointressant själv faktiskt Flört
    Dels kan jag få känslan över att jag förväntas veta vem alla är efter att ha fått läsa det, så då borde jag alltså veta att det är "Helen, brudens brors fru" som jag pratar med nu. Så om jag inte kommer ihåg hennes namn så får jag typ skämmas... Tja du förstår förhoppningsvis hur jag menar Tungan ute

Gör hellre två släktträd och sätt upp på väggen bakom er om ni vill presentera gästerna. Kanske göra en stor bild och låta era vänner vara "rötterna" på träden så det kanske syns lite hur dom binder er samman också när rötterna flätas ihop...
Svar på tråden Hjälp!!! Vad ska man ta med i bröllopsprogrammet?