Inlägg från: stormhelen |Visa alla inlägg
  • stormhelen

Hjälp!!! Vad ska man ta med i bröllopsprogrammet?

Juni 2012 skrev 2013-03-10 08:40:29 följande:
    Något som jag som äter specialkost skulle uppskatta är att få veta vad man får att äta.
    I menyn står det oftast (t.ex.) Oxfilé med potatisgratäng. Vilken specialkost som ska serveras står det ingenting om.
    Så skriv t.ex. såhär: Oxfilé och potatisgratäng. Veg: Quornfilé och potatisgratäng. :)

Det var en bra synpunkt som nog vi ska tänka på. Det kan ju som sagt vara bra att veta för de som ska ha en annan rätt eller hel meny pga. allergier eller dieter.

Jag håller själv på att skissat upp vårt program.

Det vi har bestämt att vi ska ha med hitills är:

En välkomst text Lite kort info (typ våra namn, datumet, vart vigeln var, och vart festen är) Menyn precenteras Brudparet genom tiden (bilder på oss från nyfödda till idag) Blir typ 5 bilder på oss båda, alltså 10 bilder totalt Bordsplacering Kunskaps testet - Vad vet du om brudparet? (1, X, 2 frågor om brudparet) Litet äktenskapslexikon Tack (där vi tackar gästerna som har kommit och ger ett speciellt tack till dem som hjälpt till tex, brudtärnor, marsalk, solist osv. )

Vi funderar också på att ha bilder på de gästerna som tackat ja där vi skriver deras namn och  vår relation till dem. t.ex. Anna Bengtsson . Brudens moster. Gift med Lars Bengtsson . Mor till Sara Bengtsson och Partik Pengtsson.  (namnen är påhittade)     ;)

Min enda fundering över det är, blir det inte lite för många sidor i festhäftet om man ska ha med bild och text på alla gästerna?

Vi har bjudit 73 stycken. Men jag vet inte exakt hur många det blir då vårt OSA går ut sista april. Hittills så har 18 av 73 svarat.

• stormhelen
    Chicita skrev 2013-03-10 12:31:46 följande:
    Är det bröllopsprogram (alltså program för själva bröllopet / vigseln) som du vill ha inspiration till så är nog inte gästpresentationer och korsord det bästa om man vill att gästerna ska hänga med i vad som händer framme vid altaret Flört

Men i festhäften kan ni ha med precis vad ni vill.

Vi hade menyn, presentation av vad som händer under kvällen (inga tider, bara väldigt löst), "regler för en bra gäst", en ordfläta, en variant av bröllopsbingo och sen tack till alla som ställt upp och för att dom kom och firade med oss...

Jag kan ju säga att om det är för mycket text i ett festprogram så kan det vara lätt att man fastnar i det istället för att prata med bordsgrannarna.
    Och om vissa hade lagt ner hälften så mycket tid på bordsplaneringen som dom gör på festhäftet så hade det blivit en trevligare fest även utan själva häftet Tungan ute 

Vi kommer att ha festhäften, men vi struntar helt i vigselprogramm.

Hur många sidor är lagom utan att det blir för mycket?

Och upprepar min fråga (till alla) är det nödvändigt att ha en bild och kort text om hur rellationen till gästen ser ut för brudparet (eller om man nu vill skriva lite kort OM gästen) i festhäftet eller blir det för "mycket", och därmed onödigt?

Jag tänkte att det skulle vara kul att se hur man är släkt med folk och till vem gästen är släkt eller vän med. (givetvis så blir man ju "släkt" med sinrespektives släkt, men ni fattar nog hur jag menar) Flört

Fast det kanske inte gästerna tycker är lika roligt?!

• stormhelen
    daniiel skrev 2013-03-10 14:10:27 följande:
    Chicita skrev 2013-03-10 14:23:21 följande:

Tack för era åsikter.

Vi kanske hoppar det. Det kanske inte är så intresant för de andra gästerna.

Man blir ju liksom så insnöad med sina skygglappar som man har på sig som skapar ett tunnelsende utan dess like. Haha.

Då är det bra att man kan fråga på BT så att man kan viddga sina vyer. Skrattande

• stormhelen
    Chicita skrev 2013-03-10 17:41:20 följande:
    Ja om man skulle följa alla "måsten" och råd här inne så skulle man nog bli galen... Och jag (som gäst) skulle nog fundera vart jag var om jag klev in i en superdupermatchad lokal med pompoms, ballonger, favours, matchande dukning till brudklänningen osv osv...
    För att inte tala om hur proppmätt jag skulle vara efter snittar till bubblet, förrätt, varmrätt, efterrätt, tårta, fika och nattvickning. Det skulle vara lekar för brudparet, för gästerna och även så skulle gästerna tilldelas saker att göra för brudparet som en extra hyllning utan gästens godkännande i förväg (för det är väl klart att alla tycker att det är roligt att putsa fönster, skotta snö, hugga vet eller bjuda på mat - åt andra utan att ha valt det själv?)
    Tja...
    Flört 

Man behöver sålla ibland.
    Jag kommer inte ihåg alla festprogram (om det inte var något extraordinärt med dom) eller lekar (om jag inte blev obekväm av dom) eller maten (om den inte var väldigt unik).
    Det jag minns är brudens och brudgummens strålande leenden. Deras kärlek som liksom låg som ett skimmer i luften runt dom och hur trevligt (eller otrevligt) jag hade det med bordsgrannarna...
    Det är viktigt att stressa av och hinna njuta av själva planeringen också. Det ska vara roligt att gifta sig.
    Inte en lång lista på massa onödiga "måsten" som man måste bocka av för att ha ett "lyckat och minnesvärt" bröllop Solig 
Svar på tråden Hjälp!!! Vad ska man ta med i bröllopsprogrammet?