• PiaB

Vi skjuter kanske på bröllopet

Och det har ingenting med våra känslor för varandra att göra. Tvärtom, vi älskar varandra obeskrivligt mycket, och kanske är det just därför vi orkar prata om en sådan sak.

Vi bor inte ihop än. Planen är såklart att vi ska bo ihop, men min dotter bor hos mig, och egentligen vill vi bo i hans lägenhet som är på annan ort. Dock på pendlingsavstånd, men långt för en tonåring att pendla mellan kompisar och hemmet. Och det är en tvåa, så vi får helt enkelt inte plats. Så det lutar mer och mer åt att vi väntar tills hon flyttar hemifrån, vilket kan ta många år. Och sedan flyttar till honom.

Då infinner sig tanken om varför vi vill gifta oss just nu. Om vi ändå inte bor ihop. Och visst, vi vill gifta oss för att fira vår kärlek med våra nära och kära. Men det är ju ingen brådska.Vi har köpt ringar, och de tänker jag att vi kan använda iallafall, som en sorts löftesringar. När vi sedan gifter oss kan vi köpa nya, de här kostade nästan ingenting.

Ibland känns det som att vi förhastat oss. Vi är så omtumlade av våra känslor och vill göra allt på en gång. "Vi måste bo ihop, vi måste förlova oss, vi måste gifta oss". Och vi har båda velat det lika mycket, men nu tror jag vi hamnat i ett stadium där vi tänker efter lite mer. Kanske har landat på jorden igen efter att ha fladdrat runt på rosa moln.

Jag vill hinna spara mer pengar. Han säger att han ska betala allt, men det känns inte okej för mig. Jag vill kunna bidra med så mycket som möjligt även om han inte tycker det behövs. Jag vill att min dotter inte ska känna att vi väntar på att hon ska flytta. Jag vill inte att han ska känna att han måste flytta hit för att vi sa kunna bo ihop, när han har en supermysig lägenhet som vi inte vill släppa. Jag säger jag, men menar vi. Vi har pratat om det här.

Jag vill också i lugn och ro kunna gå ner i vikt. Som det är nu känner jag mig panikslagen och är beredd att börja svälta mig för att komma i en mindre klänning. Jag vet, urlöjligt. Alla vet hur jag ser ut redan. Men det är en annan historia.

Just nu känner jag mig helt lugn i beslutet att vi kanske skjuter på bröllopet till nästa sommar eller längre. Det jag undrar är hur man gör med gästerna. Vi har skickat Spara datumet. Skickar man nya kort nu och bara ställer in? Typ Spara INTE datumet? Ska vi ringa alla och förklara? Ska vi skriva på hemsidan?

Ville egentligen bara sätta ord på det. Men om någon har tankar och åsikter får ni gärna kommentera

• Svar på tråden Vi skjuter kanske på bröllopet
  • pamjofre

Hej Pia. Om det är ett beslut ni båda tycker är bra, och ni är övverens om det, är det ju inget konstigt att flytta fram bröllopet. Förhoppningsvis så förlorar ni inte så mycket pengar på det.

Angående gästerna, kanske blir jobbigt att ringa runder och förklara samma historia om och om igen. Vet faktiskt inte alls vad "normen säger" men jag hade nog ringt de närmaste och förklarat, de andra hade nog fått ett kort. Lycka till!

• yavanna81

Eftersom folk börjar skicka spara datumet kort allt tidigare så tror jag att du är inne på nästa stora trend när du pratar om "spara inte datumet"-kort ;)

Skämt åsido, alltid tråkigt att ställa in, men det känns som ett bra och genomtänkt beslut som ni är överrens om. Om ni skickat "spara datumet"-kort till många gäster skulle jag prata med de närmsta och sen försöka maila så många av de andra gästerna som möjligt istället för att ringa alla. Ett mail funkar ju bra att förklara i och det blir lätt väldigt många telefonsamtal annars. Sen hade jag skrivit det på hemsidan. Att skicka ut nått med brev känns lite onödigt.

• PiaB

Tack. Nej vi förlorar ingenting mer än kostnaderna för korten. Jag har köpt skor, smycken och klänning och tärnklänningar. Men det köpte jag billigt på Ebay, och de kommer ju att användas senare.

• PiaB
    yavanna81 skrev 2013-03-13 14:29:56 följande:

Eftersom folk börjar skicka spara datumet kort allt tidigare så tror jag att du är inne på nästa stora trend när du pratar om "spara inte datumet"-kort ;)

Skämt åsido, alltid tråkigt att ställa in, men det känns som ett bra och genomtänkt beslut som ni är överrens om. Om ni skickat "spara datumet"-kort till många gäster skulle jag prata med de närmsta och sen försöka maila så många av de andra gästerna som möjligt istället för att ringa alla. Ett mail funkar ju bra att förklara i och det blir lätt väldigt många telefonsamtal annars. Sen hade jag skrivit det på hemsidan. Att skicka ut nått med brev känns lite onödigt.

När jag tänker efter blir det inte så många samtal eftersom gästerna består av familjer (olika stora men minst ett par). Och man behöver ju inte prata med varje person. Så det blir nog inte så knepigt om vi nu fattar det här beslutet. Hemsidan bloggar jag på, så där blir det nog en text, typ den jag skrivit här isåfall. Tack
  • Chicita

Är det verkligen vad ni vill, eller är det nerver?

Går boendefrågan att lösa på annat sätt?
    Kan han hyra ut sin lägenhet i andra hand ett halvår /ett år i taget kanske och bo med er för tillfället och sen flyttar ni hem till honom när dottern flyttar ut?
    Det är lätt att få panik när det börjar bli mer verkligt. Och du som redan har gått igenom det här en gång har väl ännu mer att oroa dig över då du sett medaljens baksida så att säga.
    Men om du fokuserar på nuet och ren logisk problemlösning. Kan ni fixa det?

Inte för att jag vill övertala dig att skynda skynda - gift er NU liksom... Det ska ju kännas rätt.
    Men det du radar upp känns som mer undanflykter för mig, än reella anledningar om du förstår hur jag menar, och det är inte illa menat. Det hoppas jag att du vet Glad 

• CoG

Inte låter det där så tokigt.
    "Vi ska gifta oss...men vi tar det lite senare än vi först planerat"

Självklart vill man göra ALLT då man träffat helt rätt.
    Och kanske var det än med brådis med att gifta er just för att ni inte kan flytta ihop just nu.
    Om ni flyttat ihop hade det kanske varit mer naturligt att vänta lite innan bröllopet, just för att ni redan tagit ett av de stora stegen.

Men nu vill jag bara fråga lite försiktigt.
    Den där lägenheten han bor i, vad är det som är så extra-extra med den som gör att ni är villiga att vänta ett par år med att flytta ihop?
    Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?
    Det går ju att hyta ut lägenheten för en tid och testa att bo ihop, kanske testa att leta efter en annan mysig lägenhet som har ett sovrum till.
    Rätt som det är dyker det upp en som passar bra att bo i tills din dotter flyttat hemifrån och ni kan bo i den stad som känns bäst för båda.

Även om lägenheten är sagolikt mysigt och helt fantastisk så borde väl inte den få avgöra om ni ska eller inte ska bo ihop redan nu snart?
    iaf på prov...

Allt det materiella går att ersätta på ena eller andra sättet.
    Även om inte kärleken behöver vänta för att ni inte lever ihop...
    Men är det inte lite onödigt att vara isär mer än nödvändigt bara pga hans lägenhet?

• PiaB

Chicita och CoG; anledningen till att vi vill behålla hans lägenhet är att det är en mysig gammal lägenhet i ett område där det sällan blir till salu. Visst går det att bo någon annanstans, men nu vill vi bo just där och i den lägenheten. Den har öppen spis och burspråk, och det går att få någon annanstans också, visst.

Att leta en större lägenhet känns onödigt då jag bor i en trea där vi får plats. Problemet är att han inte får hyra ut för föreningen.

Visst kan det vara nerver. Men det känns inte så. Det känns som att det verkligen inte gör något om vi gifter oss i sommar eller senare. Huvudsaken vi vet att vi vill gifta oss och leva med varandra.

Chicita, kanske slår du huvudet på spiken när du säger att jag varit med om det förut. Tänk om det inte funkar. Tänk om det blir en skilsmässa till. Jag känner absolut inte så, tvärtom, jag vet att jag klarar det isåfall. Men något undermedvetet kanske spökar. Jag är inte typen som tänker, tänk om... Eller?

• Allis

Det är väl sunt att tänka efter före tycker jag som inser att jag just låter som värsta tråkmånsen.

Jag har ett jobb där man måste vara blixtsnabb och impulsiv, fatta beslut utan att blinka och tänka på a-b-c-d-e lösningar samtidigt. Så emellanåt måste jag ta dagar där jag bara går hemma, flummar, funderar, spånar på lite långsiktiga lösningar och gör världens bästa plus och minuslistor för olika beslut. Som i dag. Om jag inte gör det snurrar det bara till slut så mitt absolut bästa råd är FLUMMA MER.

Kanske kommer du fram till att det bara är nerver som spökar, kanske kommer du fram till att ni gifter er nästa sommar eller nu - eller fortsätter som lyckliga särbos utan papper resten av livet. En lägenhet är förgänglig, ni kanske ändå kommer fram till att ni vill bo någon helt annanstans och köper en husbåt. Man vet aldrig :). Min sambo bodde mitt i centrala Stockholm och trodde aldrig att han skulle flytta därifrån för gud så bra han trivdes. Mitt i smeten, massor med vänner, ute jämt, nya intryck, nya människor. Och nu bor han med mig och min son i en skånsk by, ägnar kvällarna åt att tvätta, äta soppa å pankis på torsdagar och spela uno på kvällarna. Han säger ofta att han aldrig varit lyckligare än nu.

Vad jag menar är att man vet liksom inte hur saker utvecklas men det är verkligen väldigt bra att ta lite tid och fundera. Jag tror att det blir bra hur det än blir, så länge ni är överens :).

• PiaB
    Allis skrev 2013-03-13 15:21:57 följande:

Härliga tankar! Lite så känns det för oss också. Han är mycket hos mig så vi kan nästan säga att vi bor ihop redan. Och han säger ofta hur mysigt han tycker att familjelivet är. Han har ju fått en tonårsdotter på köpet, eller två, men min äldsta träffar vi inte lika mycket. Han har inga egna barn och tycker det är jätteroligt med min dotter.

Han har levt ungkarlsliv och "hängt på Stureplan", och nu sitter han hellre med oss i en förort och tittar på melodifestvalen Kanske är det därifrån tankarna kommer. Det funkar ju så bra, varför ska vi gifta oss just nu? Fasst åandrasidan, varför inte?

• Allis

Tja, varför egentligen? För vår del var det så att i år är det tjugo år sedan vi träffades första gången. Nu har vi ju inte hängt ihop så länge, sammanlagt är det väl elva (?). Kanske. Och det är verkligen så att det är femtioårskalas och begravningar numer så varför inte ha en annan anledning att ses och fira att vi känt varandra så hiiiiiiimla länge :).

Jag har ingen överjordiskt romantisk syn på bröllop och äktenskap som sådant, sambo, särbo, gifta spelar mig mindre roll så länge man älskar varandra men det blir ett fint tillfälle och något väldigt roligt minne vi har tillsammans. När vi var unga och hängde ihop ett par år var vi rörande överens om att aldrig gifta oss eftersom vi hade (och fortfarande har) rätt olika uppfattningar om bröllop. Numer är vi nog bättre på att kompromissa och resultatet är något helt annat än vad vi båda hade i åtanke som tjugofemåringar. Dessutom har ju min son tänkt sig att vara pepparkaksgubbe och hans kusin vill att jag ska sy någon helt galen lila prinsessklänning med paljetter så det blir väl en ganska brokig kompromiss av allas önskningar.......:)

• Chicita
    PiaB Ja det var ju just därför jag kände att ni kanske kunde hyra ut hans lägenhet i andra hand Glad
    Då behöver ni ju inte göra er av med den och lite av nerverna kanske försvinner.
    Funkar det inte så kan han ju alltid flytta hem igen då liksom Glad 
    Men om han inte får hyra ut så får han ju inte det... Kanske värt ändå att ta ett snack med hyresföreningen och fråga om bostadsrättsföreningen har rätt att hindra honom.
    Tror faktiskt inte det (egentligen)...
    Dom ska ha mycket goda skäl till att inte godkänna ett andrahandskontrakt faktiskt...

Hur det än går så är det ju ingen panik. Det löser sig Glad 
    Oavsett om ni gifter er nu, sen eller bara är särbos resten av livet...  
  • CarolinZ

Angående det här med andrahandsuthyrningen, enligt praxis så har man rätt att hyra ut i 2a-hand för att provbo som sambo, och styrelsen har alltså egentligen ingen rätt att neka detta. Däremot så brukar det i princip alltid vara så att en sådan andrahandsuthyrningen är tidsbestämd, och oftast blir tiden max ett år. Tyvärr är det så att många bostadsrättsföreningar sätter upp helt egna regler som kan strida mot både stadgar och bostadsrättslagen utan att styrelsen själva förstår det, men man ska u orka ta striden också, och riskera att göra sig ovän med grannarna t ex. I övrigt skulle jag läsa igenom stadgarna ordentligt (jag har uppfattat det som att det är en bostadsrätt), för beroende av vad som står där kanske de inte har rätt att neka andrahandsuthyrning alls...

• PiaB

Nu är det bestämt, vi ställer in för tillfället. Och det känns bara helt lugnt. Det finns annat som behöver ordnas innan vi gifter oss. Jag tror mest att vi drogs med i en virvelvind av lycka, och kände att det är klart vi ska gifta oss, och det NU.
    Vi vill fortfarande gifta oss. Men inte i sommar.
    Tack för era tankar. Och jag kommer hänga kvar här eftersom jag fortfarande planerar bröllop

• PimPim83
    PiaB skrev 2013-03-14 15:38:00 följande:
    Nu är det bestämt, vi ställer in för tillfället. Och det känns bara helt lugnt. Det finns annat som behöver ordnas innan vi gifter oss. Jag tror mest att vi drogs med i en virvelvind av lycka, och kände att det är klart vi ska gifta oss, och det NU.
    Vi vill fortfarande gifta oss. Men inte i sommar.
    Tack för era tankar. Och jag kommer hänga kvar här eftersom jag fortfarande planerar bröllop
    Va bra att ni har tagit ett beslut som känns rätt för er.

Klart du ska hänga kvar här! Det kommer jag säker också att göra lååångt efter att vi har gift oss. Flört
  • Chicita
    PiaB skrev 2013-03-14 15:38:00 följande:
    Ja inte får du försvinna heller... Du hör  ju nästan till veteranerna nu Flört
  • Allis

Ah, men då får ni ju så mycket mer tid att planera på också. Och fundera på husbåten :).

• PiaB

Och nu fick jag ett delikat problem Fästmannen talade ikväll om att han vill att vi åker på en resa för pengarna han sparat till bröllopet. Det enda jag behöver göra är att hitta en billig resa, vilket jag är bäst på. Och följa med och vara trevlig. Får se om jag lyckas :-P

• Chicita

Jamen vad trevligt PiaB Solig
    Det är klart att ni ska åka iväg och ha det lite mysigt 

Svar på tråden Vi skjuter kanske på bröllopet