känns som all glädje försvann...
Har dom tidigare bröllopen (släkt och vänner) varit mindre tillställningar. Inga slott, några direkta finkläder osv?
För det kan hända att dom är lite rädda för miljön.
Att dom känner sig obekväma och att det känns som att dom kommer att göra bort sig och inte passa in. Så därför drar dom sig undan.
Nu vet jag inte hurdana släktingar och vänner ni har och jag vet inte vilken klädkod ni hade tänkt sätta.
Men "bröllop på slott" brukar sätta igång tankar om frack, långklänningar och typ Nobellmiddag. Och det skulle göra de flesta ickeakademiker lite skakis. Det skulle dessutom kännas som att jag skulle behöva lägga massa pengar på kläder mm...
Men vi gick igenom samma saker med vårt medeltidstema.
Folk vågade inte prata om det. Vi var jätteoroliga att ingen skulle komma med medeltidskläder (dom fick svara vid OSA om dom skulle ha det eller ej) och vi började tro att folk skulle känna sig obekväma. Men vi valde ändå att köra på.
I slutänden kom alla utom 3 par i medeltidskläder och vi fick höra bakvägarna att dom hade sett fram emot det sååå mycket. Och att dom som inte kunde komma var uppenbart ledsna över att dom missade det.
Men just grejen av att det var annorlunda - utanför deras bekvämlighetszoon gjorde att dom inte ville prata om det utan liksom smet undan.
Det ni kan göra är att försöka hitta sätt att göra era vänner bekväma.
Dels kan ni göra lite egna undersökningar. Leta efter ställen där man kan fynda kläder (om ni har någon speciell klädkod) eller lägg klädkoden lite lägre än ni tänkt så att dom har kvar någon trygghetsfaktor i alla fall exempel, om ni tänkt ha frack - välj mörk kostym (och skriv till att de som vill gärna får komma i frack istället) eller om ni tänkt mörk kostym så skriv kavaj som klädkod med tillägg om att dom gärna får klä sig finare om dom vill.
Försök håll maten enkel. Och med det menar jag inte potatisgratäng och fläskfilé. Men kanske inte foie gras eller maträtter som gästerna inte ens kan uttala...
Lägg hellre pengarna på att underlätta för gästerna (kanske sponsra boende eller transport) än på inredningsdetaljer och superexklusiv mat...
Tja jag tror du förstår hur jag tänker nu...
Och använd BT för att prata bröllop tills fingrarna blöder och låt släkt och vänners öron vila lite