• Dianna

vad är rimligt att betala för en möhippa?

Vad är rimligt att betala för en möhippa?

priset är nu uppe i ca  1000- 1500 kr per person , lutar mot 1500 kr  och det känns väldigt saftigt för min del =(. 

Hur ska man då göra? Hur avbokar man sin plats om man inte har råd? Tycker det är pinsamt och säga att så mycket vill man inte lägga.
    Dessutom är det mannens kompis blivande så det är ingen nära vän till mig själv =/

• Svar på tråden vad är rimligt att betala för en möhippa?
  • TheD

Det är klart att du kan hoppa av. Har man inte råd så har man inte. Vore det t.ex. din syster så skulle känslan vara annorlunda, gissar jag :) För min del skulle jag inte lägga de pengarna på någon som jag inte känner, inte känner så bra osv...

• blacksugar78

Min möhippa kommer bli billig, då de flesta inte har råd att lägga ut massa pengar. För mig är det viktigare att alla jag håller av finns med än att det ska vara ett dyrt förehavande för deltagarna.

• daniiel

Jag hade inte lagt mer än max 500kr! Då hade jag dessutom behövt veta om det någon månad i förväg, för vi har för tillfället inte så gott om pengar. Jag kanske skulle resonera annorlunda om vi hade haft mer pengar, jag vet inte.. jag tror dock inte det. En möhippa, jättekul, men jag tycker inte att man ska behöva lägga ut någon större summa på en sådan sak faktiskt. Oftast har man ju andra kostnader i samband med bröllopet också.

Har man inte råd, eller inte vill betala, så gör man helt enkelt inte det. Man behöver väl egentligen inte ge någon direkt förklaring/anledning om man inte vill, utan man kan bara säga "Tack för erbjudandet, men jag har tyvärr inte möjlighet att vara med.".

• FruForsmark

Det är mycket pengar och jag tycker definitivt du ska säga det till arrangörerna. Att droppa av utan förklaring drabbar endast den blivande bruden och är inte så schysst. Har själv varit med och anordnat möhippa och vi justerade den när en av deltagarna ärligt berättade att det blev för mycket för henne. Det g¨r valigtvis att lösa och kompromissa.

• Dianna

TheD,   men hur berättar man det utan att känna sig som " där är hon som inte vill betala"!!!

på min egen möhippa betalade mina vänner 400 kr och då var det till och med dem som klagade bara på det priset!!! 

Mannen kommer att gå på brudgummens svensexa men den skulle inte bli så dyr och det är ju hans vän så då är det mer "självkart"!..  

• TheD
    Dianna skrev 2013-03-19 18:35:35 följande:
    TheD, men hur berättar man det utan att känna sig som " där är hon som inte vill betala"!!!

på min egen möhippa betalade mina vänner 400 kr och då var det till och med dem som klagade bara på det priset!!!

Mannen kommer att gå på brudgummens svensexa men den skulle inte bli så dyr och det är ju hans vän så då är det mer "självkart"!..
    Jag tycker man kan säga som det är. Personen som arrangerar det hela tycker jag är den som har gjort fel. Man hör med alla om en vissa summa går att lägga innan man bestämmer sig för vad man ska göra. Säger man inte till så får man skylla sig själv :)
  • Dianna

vi har en grupp på facebook där vi har försökt alla att säga sitt men dem närmste vännerna har man sett att det är spa, egen kock och sådana dyrare saker de vill göra på eftermiddagen. redan på förmiddagen är det annan aktivetet för 500 kr. så det är inga små saker. jag har varit med och kommit med tips men dem lutar mer på dyrare saker. och det förstår jag om dem står nära och har pengarna.

Kanske ska tillägga att brudparet med har en bra ekonomi så då kanske det ska vara lite finare möhippa? .

Jag funderar på att dra mig ur, jag behöver bara en fin menning att skriva det på eftersom att allla ser det och jag vill inte att alla ska tycka att jag är snål.  

• tiger

Jag har arrangerat tre möhippor alla i Stockholm och dom har legat på, 1000 kr, 700 kr och 1000 kr, allt itifrån vad gruppen har sagt okej till och vad som har ingått.
    Men alla har haft några gemensamma saker, lunch/brunch, aktivitet, spa, middag. Mat har antingen varit hemma eller ut, hemma har alltid all dryck även alkohol ingått, samt på spa drink, ost och frukt.
    Det har funnits en del som tackat nej pga priset och då har jag frågat om de inte vill komma på middagen alla fall, eller spaet. mest för att alla ska träffas.
    Som arrangör, alla fall jag, så har mitt mål varit en dag som gör bruden glad med så många vänner som möjligt..

Kan du inte fråga om du kan komma senare, bara vara med på kvällen, du känner inte denna tjej riktigt och då kanske man inte behöver vara med på allt.

Fin mening är, jag har fått förhinder på dagen men skulle kunna medverka på kvällen om det går bra. Du behöver inte alls förklara varför utan förhinder räcker. 

• Dianna

det enda vi har bestämt är datumet och det kunde nästan alla. Priset har kommit upp nu eftersom jag frågade. Tror säkert där är fler som tycker det är för mycket men kanske inte vågar säga det. 

Men jag tror också att jag "avbokar" aktiviteterna och ser vad som sker på kvällen. Jag känner endast bruden så det gör det hela också lite motbjudande att betala så mycket. 

• Aniara4

I det här fallet tycker jag nog att man kan tala om att det är kostnaden som gör att man inte kan medverka. 1500:- är väldigt mycket pengar för de flesta, och det kan ju vara fler som inte har råd och antingen hoppar av (vilket brukar göra det ännu dyrare för de kvarvarande) eller håller god min och äter blodpudding i en månad.

Det vettiga sättet att planera en möhippa är ju att som allra första steg fråga alla inblandade hur mycket de kan tänka sig att lägga, så har man en budget att hålla sig till och får helt enkelt avstå från att planera aktiviteter som kostar mer än så. Jag skulle ha skämts om jag hade fått en väldigt exklusiv och uppenbart dyrbar möhippa, för jag är övertygad om att mina vänner har andra saker att lägga pengar på!

Exakt hur mycket som är rimligt beror ju lite på vilka deltagarna är. Är alla höginkomsttagare och det kanske är ett tjejgäng som är väldigt tajt kanske man kan fläska på lite, men annars får man ju anpassa sig och inte minst ta hänsyn till den/de deltagare som har lägst inkomster. Jag har faktiskt också varit med om att ett par personer betalat mer än övriga för att de väldigt gärna ville ha med en sak som resten tyckte blev för dyrt, då stod de för det själva.

Jag skulle säga att en "normal" kostnad verkar vara mellan 500:- och 1000:-. Personligen skulle jag nog dra en absolut gräns vid 1000: även om det var någon ganska närstående. Man har ju andra kostnader i samband med bröllop också, present, kanske nya kläder, transport osv.

Med lite fantasi går det att ha roligt utan att det kostar en massa pengar. Den mest lyckade möhippa jag varit på avslutades t.ex. i en sommarstuga vid vattnet, där vi grillade och badade (med eller utan baddräkt). Grillrestaurang och spa hade hamnat i en heeeeeeelt annan prisklass!

Svar på tråden vad är rimligt att betala för en möhippa?