• Aniara4

vad är rimligt att betala för en möhippa?

I det här fallet tycker jag nog att man kan tala om att det är kostnaden som gör att man inte kan medverka. 1500:- är väldigt mycket pengar för de flesta, och det kan ju vara fler som inte har råd och antingen hoppar av (vilket brukar göra det ännu dyrare för de kvarvarande) eller håller god min och äter blodpudding i en månad.

Det vettiga sättet att planera en möhippa är ju att som allra första steg fråga alla inblandade hur mycket de kan tänka sig att lägga, så har man en budget att hålla sig till och får helt enkelt avstå från att planera aktiviteter som kostar mer än så. Jag skulle ha skämts om jag hade fått en väldigt exklusiv och uppenbart dyrbar möhippa, för jag är övertygad om att mina vänner har andra saker att lägga pengar på!

Exakt hur mycket som är rimligt beror ju lite på vilka deltagarna är. Är alla höginkomsttagare och det kanske är ett tjejgäng som är väldigt tajt kanske man kan fläska på lite, men annars får man ju anpassa sig och inte minst ta hänsyn till den/de deltagare som har lägst inkomster. Jag har faktiskt också varit med om att ett par personer betalat mer än övriga för att de väldigt gärna ville ha med en sak som resten tyckte blev för dyrt, då stod de för det själva.

Jag skulle säga att en "normal" kostnad verkar vara mellan 500:- och 1000:-. Personligen skulle jag nog dra en absolut gräns vid 1000: även om det var någon ganska närstående. Man har ju andra kostnader i samband med bröllop också, present, kanske nya kläder, transport osv.

Med lite fantasi går det att ha roligt utan att det kostar en massa pengar. Den mest lyckade möhippa jag varit på avslutades t.ex. i en sommarstuga vid vattnet, där vi grillade och badade (med eller utan baddräkt). Grillrestaurang och spa hade hamnat i en heeeeeeelt annan prisklass!

Svar på tråden vad är rimligt att betala för en möhippa?