Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Gå tillsammans in eller själv

Vi hade så kallad överlämning (ok med prästen, vi frågade i god tid Flört ) 
    Men det var egentligen bara för att det kändes bäst när det gällde vårt tema. Vi skulle ju egentligen haft själva vigseldelen på kyrktrappen och sen gått in för gudstjänst-delen. Men det hade förvirrat våra gäster för mycket kände vi.
    Så vi kompromissade och körde en tidigare variant (vår tidsepok var 1300-talet på allt annat. Men vigseln blev nog mer 1200-tal, kanske till och med 1100-tal)
    Näbbarna gick först, sen mina tärnor och sist jag och pappa.

Maken stod framme med sina bröder och väntade.
    Det passade honom bra också då han inte ville stå i fokus där på altargången...

Om vi inte hade haft temabröllop så skulle vi antagligen gått in tillsammans. Eller gjort någon variant där han gick med sin mamma och jag med min pappa eller något om prästen sagt ok.
    Inte för att vi ville "överlämnas" och försöka få det till någon symbolik om att dom godkänner våra val och andra romantiska hollywoodinspirerade tankar Flört 
    Utan snarare att vi hade eskorterat dom genom kyrkan - till deras bänkrad och sen gått tillsammans sista biten. För att mer visa att vi lämnar föräldrarna bakom oss och nu gör den här resan tillsammans... Glad

• Chicita
    Fiifii skrev 2013-04-01 07:46:05 följande:
    Jag har bott i UK i många många år och flyttade hem först för ett år sen till Sverige, och alla bröllop jag har varit på har bruden letts in av sin far. Nu när det är min tur har jag bara sett det som ett alternativ, ett natruligt val, men vad jag förstår så är det inte alls vanligt i Sverige? Och att det är upp till prästen om man ens får göra så i just den församligen?? Någon som har erfarenhet, eller pratat med er präst än? Brukar man få göra som man vill, eller är det vanligt att dom säger nej när man har önskemål om att gå in med sin far?
    Om det är vanligt att prästen säger nej eller inte är omöjligt att svara på om man inte vet vilken präst och vilken församling ni ska vigas i och har erfarenheter av just dom.
    Men ja jag har sett flera här inne på BT som varit ledsna för att dom har fått avslag.
    Många präster verkar dock säga ja, bara för att dom inte vill bråka. Även om dom egentligen tycker att det är fel. 
  • Chicita

Jag tycker ju att den svenska traditionen där man går in tillsammans, hand i hand. Som en symbol att man vandrar vägen in i äktenskapet tillsammans.
    Ett gemensamt beslut där båda är jämnbördiga....

Tjaa... det är något vackert i symboliken där Solig 

Men frågan är fri och svaret blir därefter.
    Kontakta er präst (om ni fått någon tilldelad) eller församlingen och berätta om era önskemål. Så får ni ju se vad dom säger. Glad 

• Chicita

Det är alltid bra att få se flera sidor av samma mynt så att säga.
    Hur ska man annars kunna ta ett kvalificerat beslut Glad Flört

Och det är väl det som är så bra med BT.
    Man får råd och hjälp och kan prata med folk som varit med om saker redan eller andra som ligger i samma startgropar som en själv.
    Och 99% är positiva, trevliga och strävar efter ett bra forum. Glad 

Svar på tråden Gå tillsammans in eller själv