Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Gå tillsammans in eller själv

daniiel skrev 2013-03-21 10:30:21 följande:
    Vi gick in tillsammans och jag hade inte velat ha det på något annat sätt. Det är ju faktiskt vi som gifter oss, vi som valt detta och vi som gör det tillsammans. Då vill jag också att vi går in tillsammans och att vi ger varandra det stödet. Att stå utanför dörrarna tillsammans innan dom öppnades.. se varandra i ögonen och sedan ta steget in i kyrkan tillsammans.. underbart!
    Precis. Det var något vi gjorde tillsammans. Jag har faktiskt aldrig i mitt liv ens tänkt tanken att det skulle kunna vara på något annat sätt än att man går tillsammans sida vid sida in i kyrkan, och tillsammans därifrån ut i livet sida vid sida. Glad
  • Aniara4
    majjja skrev 2013-03-21 17:54:26 följande:
    Det som jag tycker är lite synd när killen står där framme och väntar är att det känns lite som att han inte är fokus alls, utan bara bruden. Det är hon som det ska ooh:as och aaah:as över medan han ska stå där framme och vänta nervöst medan hon gör sin stora entré.
    Och det är väl mest därför jag tycker att det är så fint med vår svenska sed där brudparet tillsammans går, att de gör detta ihop och att det är just deras dag, och inte brudens.
    +1 på det! Det är ingen modevisning. Det är två personer som under symboltyngda former lovar varandra att leva tillsammans resten av livet.

Det var faktiskt flera personer som sa till oss efteråt att när vi kom in i kyrkan så var vi så fina ihop. Dagen handlar ju om ett par, inte om en brud.
  • Aniara4

Förresten, det finns en variant till som jag tycker kan vara fin, om kyrkan/vigselplatsen tillåter det. Det är när brudparet kommer in från varsitt håll (t.ex. från varsin sidodörr), möts i mitten, och sen går ut tillsammans. Det är en fin symbolik.

Svar på tråden Gå tillsammans in eller själv