• Cathelica

Vad är typiskt svensk/norsk?

Vi sitter o ska klura ihop nåt roligt till vårat festprogram..
    Vad är typisk norsk, och svensk?
    Vill gärna att det ska va lite lustigt och inte det vanliga; går på skidor o har lusekofte.. äter köttbullar och handlar på Ikea..

Hjälp? 

• Svar på tråden Vad är typiskt svensk/norsk?
  • Chicita

Något väldigt typiskt Svenskt är ju det här med att "Fika".
    Det ordet finns inte på något annat språk ens om jag minns rätt Glad 
    Men om det är så lustigt vet jag inte Flört 

• Alyllyra

Den norska lunsjlådan gillar jag. Ett helt folk uppväxta på mackor :) 

• Cathelica

Mackor är ju underbart ju ;) Hehe

• Cathelica

Tack så mycket förresten :D

• Kaffegrus

Norsk: handle i Sverige (harrytur), ha hytte i Sverige, dra til "syden", to språk, massevis av merkeige dialekter, NAV:e, fisk- og oljeindustri, ha lillebrorskompleks , skrive alt som det låter (stasjon heller enn station), forkorte ord (også blir åsså), Sissel Kyrkjebø som var norske, svenske og danske Ariel, svenskevitser, gå på tur.. Det jeg kommer på nå.

Sverige: er enligt Christoffer Schau i "de syv dødssyndene" verdens mest misunnelige land, billig kjøtt og porr fra 70-talet, massevis av musikk, melodifestivalen, Skarsgårds, Spotify og Skype, jobbe i Norge (partysvensk), reise jorden rundt, norskevitser, ha merkelige oppfattninger om hvilke ord som finns på norsk (Jeg har flere ganger fårr jobbe hardt for å overbevise svensker om at banan ikke er guleböj på norsk)..

• Augusti13

typisk svensk å tro at alle i Norge jobber med fisk :P Eller å prate om oiljepengene som om det er noe nordmenn har i lommeboken. Dette tenker jeg på sånn spontant, i tillegg til det over:

Norsk: 17. mai, bunader, patriotisme, syden, strikke-trenden, one piece, at man ikke får lunsj på skolen, påskeferie, 

Svensk: midsommar, samme mat til alle höytider,  åka kryssning, thailand, Ullared.

• Cathelica

Tack för underbara tips :D

Har forøvrig jobbet hardt for å få ett par iklassen till å tro på at hjerte IKKE heter blodpumpe..;)
    Fasinerende alt disse svenskene går på.. hihi.. (Kastar sten i glashus nu ;) ) 

• Kaffegrus

Hehe, jo, man kan ha det gøy med svensker Jeg og venninnen min overbeviste et gjeng ute på byen i Umeå at vi var partynordmenn som hadde kommet til Sverige for å jobbe på restaurant og tjene penger før vi skal reise rundt i verden. Og at mens vi bor i Sverige ligger vi rundt og omgåes helst bare med andre nordmenn. 

Men jo, jeg har trodd på mye rart, jeg også  

• TheD

Mackor äter jag hellre än mat till lunch, om jag nu ska äta lunch. klass 1 och upp till gymnasiet åt jag skolmaten under skoldagarna men under lov/helg så åt varken jag eller min syster mat till lunch. Om det ens fanns en viss tid för lunch.

Det enda som är svenskt är egentligen "Fika". Annars tycker inte jag det finns något som kan gå under typiskt svenskt.

• Cathelica

Det finnes ju helt klar grejer som är typisk svenskt också.
    Klart gäller det inte alla, det gör ju aldrig steriotyper

Men det är typisk svensk att säga att norsken INTE äter mat, vi äter mackort.
    Typisk svensk jobber på 7-11 o gardermoen, och är partysvensk.
    Typisk svensk o åka till nya ställer men fortfarande äta svenska köttbuller på Ikea.
    Melodi festivalen är heelt klart typisk svensk.. osv :) 

Svar på tråden Vad är typiskt svensk/norsk?