Inlägg från: Kaffegrus |Visa alla inlägg
  • Kaffegrus

Vad är typiskt svensk/norsk?

Norsk: handle i Sverige (harrytur), ha hytte i Sverige, dra til "syden", to språk, massevis av merkeige dialekter, NAV:e, fisk- og oljeindustri, ha lillebrorskompleks , skrive alt som det låter (stasjon heller enn station), forkorte ord (også blir åsså), Sissel Kyrkjebø som var norske, svenske og danske Ariel, svenskevitser, gå på tur.. Det jeg kommer på nå.

Sverige: er enligt Christoffer Schau i "de syv dødssyndene" verdens mest misunnelige land, billig kjøtt og porr fra 70-talet, massevis av musikk, melodifestivalen, Skarsgårds, Spotify og Skype, jobbe i Norge (partysvensk), reise jorden rundt, norskevitser, ha merkelige oppfattninger om hvilke ord som finns på norsk (Jeg har flere ganger fårr jobbe hardt for å overbevise svensker om at banan ikke er guleböj på norsk)..

• Kaffegrus

Hehe, jo, man kan ha det gøy med svensker Jeg og venninnen min overbeviste et gjeng ute på byen i Umeå at vi var partynordmenn som hadde kommet til Sverige for å jobbe på restaurant og tjene penger før vi skal reise rundt i verden. Og at mens vi bor i Sverige ligger vi rundt og omgåes helst bare med andre nordmenn. 

Men jo, jeg har trodd på mye rart, jeg også  

Svar på tråden Vad är typiskt svensk/norsk?