• VI20130831

Mingelaktiviteter?

Vi ska inte ha fest utan mingel i tre timmar på restaurang vid havet. Bubbel och snittar kommer att serveras, vi har ännu inte bestämt om vi ska ha tårta eller ej. Ska man ha några aktiviteter eller ska allt bara flyta på? Vi vill ha en avslappnad tillställning men vi förstår att någon måste hälsa välkommen etc...Vad gör man sen? Förslag? Detta är på dagtid 13-16....

• Svar på tråden Mingelaktiviteter?
  • Nano

Känner alla varandra? Är det för att ni inte vill att folk ska stå i olika grupperingar som ni vill ha någon aktivitet. Min spontana tanka var att eftersom ni inte kommer att ha något festprogram (jag förutsatte det) så kan ni väl hänga upp/placera ut lite fina ramar med kort på er, lite berättelser om hur ni träffades och varför ni gifter er. Då blir det att folk går runt i lokalen. Kanke börjar komentera kort etc med den som står bredvid och som man inte alls känner.

• daniiel

Om ni ska ha aktiviteter kan ju bara ni bestämma. Vissa tycker det är kul, andra inte.

Ni kan ha samma lekar som vid en bröllopsmiddag/fest om ni skulle vilja, tex skoleken. Ni kan ha tipsrunda och allsånger om ni vill.

Det är dock inget måste och jag tror nog att det skulle gå lika bra utan några aktiviteter om det är så ni vill ha det :)

• amerika

Om ni gillar lekar och vill ha det, så ska ni självklart ha det!!! Be i så fall i förväg någon person i sällskapet att vara lekledare, så slipper ni själva vara de som ska lätta upp stämningen.

Jag tror som Nano skrivit ovan att något som gör att folk förflyttar sig i lokalen/omgivningen är bra, så att de inte står på samma ställe och pratar m exakt samma personer hela tiden. kanske en tipspromenad som handlar om er eller olika slags stationer där man gör olika saker; skriver i  gästboken, någon gissningstävling som handlar om er, något lätt pyssel etc.

Sen tänker jag att tre timmar är inte så fasligt lång tid. Det är väl ovanligt rastlösa gäster som inte klarar av att ha trevligt på egen hand och ta initiativet till att småprata och just mingla när det inte handlar om längre tid än så. Med det menar jag alltså att jag tycker inte ni behöver vara oroliga för att folk skulle ha tråkigt, jag tror det kommer lösa sig av sig själv.

Lycka till!!

PS Trevligt upplägg förresten!! Ungefär så som vi ville ha det men fick skrota då många av våra gäster kommer att åka lite för långt för att vara med på bara mingel... 

• TheD

En avslappnad tillställning är inte = lekar/aktiviteter för mig. Det skulle göra att jag gick på helspänn "ånej, vad ska man göra nu då som jag smita ifrån..." det är knappast avslappnat.

• PiaB

Jag är som TheD, skulle inte känna mig ett dugg avslappnad med lekar utan skulle nog göra en väldig massa toabesök Däremot skulle jag tycka det var väldigt trevligt med just mingel då jag får chans att prata med de jag vill. Och att det är mingel betyder inte att jag står still och pratar med samma människa i tre timmar. Men du vet ju hur din gäster är.

• Chicita

Jag instämmer med TheD och PiaB...
    Lekar och jag går inte ihop. Och även om alla brukar säga att man ju alltid kan tacka nej så känner man sig ju som en "partypooper" om man ska stå och säga "nej det där vill jag inte vara med på" och "nehepp inte det där heller"... Obestämd

Att göra något så att folk rör sig i lokalen är en bra idé dock.
    Det enklaste är dels som tipsats om - att ställa ut bilder på er eller kanske någon berättelse om er osv på olika ställen.
    Men om ni inte vill lämna ut er själva på så sätt så kan ni helt enkelt göra lite olika stationer med mingelmat...
    Snittar på ett eller flera bord, vatten/alkoholfritt på ett bord, vin/ öl / cider (om ni bjuder på sånt) på ett annat bord osv.
    Då får ni ett automatiskt flöde 

• VI20130831
    Tack! Jag är mest rädd att folk inte ska prata med varandra..alla känner definitivt inte varandra....men jag är egentligen inte en person som gillar lekar alls heller..kanske någon gästbok för folk att skriva i...är bara rädd att det ska bli långtråkigt..hehe.
  • Chicita

Känner du några som är lite extra sociala och har lätt att ta kontakt med folk?
    I så fall kanske du kan be dom lite diskret att försöka mingla runt och prata med så många som möjligt. Speciellt om dom ser någon som verkar lite utanför... 

• Wingtear

En liten trevlig "frågesport" är aldrig fel, tex där svaren finns land ästerna. Jag var på ett bröllop där det i ett häfte introducerades alla äster med en kort beskrivning, och någon kul fakta om dem därdet fanns. Tex att brudens mor varit medlem i hells angels , brudens far ått modevisning i klänning osv. Det var ett givet samtalsämne

• Chicita
    Wingtear skrev 2013-04-01 08:11:40 följande:
    En liten trevlig "frågesport" är aldrig fel, tex där svaren finns land ästerna. Jag var på ett bröllop där det i ett häfte introducerades alla äster med en kort beskrivning, och någon kul fakta om dem därdet fanns. Tex att brudens mor varit medlem i hells angels , brudens far ått modevisning i klänning osv. Det var ett givet samtalsämne
    Det kan vara en jättebra idé.
    Om man känner sina gäster bra, så man vet vad man får avslöja och inte.
    Vissa envisas också med att defeniera sina gäster med vad dom jobbar med (typ "brudens mor. Jobbar på ICA") ok det går väl bra så länge man har ett jobb som är intressant. Men för den som är långtidssjukskriven eller arbetslös så blir det så uppenbart när det står yrke på 99% av alla men inte på vissa.

På ett kortare mingel skulle jag nog inte skriva så mycket om gästerna dock. Jag vill ju att dom går runt och pratar med varandra. Inte att dom står med näsan i ett festhäfte och läser om dom andra gästerna.
    Det kan kanske vara en bättre idé i så fall med någon form av bröllopsbingo, men som går ut på att man måste prata med folk.

Vem jobbar med IT?
    Vem har varit på Hawaii ett halvår och jobbat?
    Vem bakade tårtan?
    Vilka två är inbitna Hammarby-fans?
    Osv...

Så kan man ha ett litet pris till den som först får alla rätt eller nåt... 
  • TheD
    VI20130831 skrev 2013-03-31 20:45:14 följande:
    Tack! Jag är mest rädd att folk inte ska prata med varandra..alla känner definitivt inte varandra....men jag är egentligen inte en person som gillar lekar alls heller..kanske någon gästbok för folk att skriva i...är bara rädd att det ska bli långtråkigt..hehe.
    Det är vuxna människor. Sånt rukar ordna sig och det är deras inställning som avgör om de har roligt eller tråkigt.
  • VI20130831
    TheD skrev 2013-04-01 13:23:23 följande:
    Det är vuxna människor. Sånt rukar ordna sig och det är deras inställning som avgör om de har roligt eller tråkigt.

Ja..du har förmodligen rätt i det!

• Nivi och Jesper

Vi kan ju inte riktigt veta hur gästerna på ert bröllop är. Ni känner ju av om det är lek-gäster, blygsamma-gäster som gärna annars kan hitta på något, eller kanske gäster som helst håller sig för sig själva och dom man känner. 

Men jag håller med ang. frågesport. Men det behöver ju inte handla om gästerna. Ni kan säkerligen ha roliga frågor om er, brudparet. För det är er alla har gemensamt. :) 

• VI20130831
    Nivi och Jesper skrev 2013-04-01 16:57:01 följande:
    Vi kan ju inte riktigt veta hur gästerna på ert bröllop är. Ni känner ju av om det är lek-gäster, blygsamma-gäster som gärna annars kan hitta på något, eller kanske gäster som helst håller sig för sig själva och dom man känner.

Men jag håller med ang. frågesport. Men det behöver ju inte handla om gästerna. Ni kan säkerligen ha roliga frågor om er, brudparet. För det är er alla har gemensamt. :)
    Det är nog ganska blandad kompott av både pratglada och mer blygsamma...Vi får fundera lite mer på det här..om det ska vara nåt eller ej..
Svar på tråden Mingelaktiviteter?