• Mrwallis

Lite hjälp med vår bröllops fest, förrätt eller inte och vad?

Vi behöver hjälp med vad ni alla tycker, jag och min blivande fru tänkte servera buffe på vår bröllopsfest, den kommer innehålla ugnsbakad lax samt oxfile, rostbiff och massa tillbehör till detta. Men vi funderar på om vi skall ha nån förrätt?

Vi hade tänkt ha en välkomstdrink och ev snittar när gästerna anländer så skall dem få gå en liten tipspromenad som handlar om oss tills vi kommer fram, men sedan funderade vi på en toast skagen som förrätt när dem kommer tillbaka, eller blir det för mycket? Eller skall vi hellre ta bort snittarna och bara servera välkomstdrinken och sedan toast skagen?

Bara snittar?
    Bara toast skagen?
    Eller båda?

Vi är väldigt kluvna, buffen kommer ju vara rejäl anser vi själva men känns lite "lyxigare" med något innan,och efter ha suttit i kyrkan och många har åkt långt kan det ju vara gott att få nåt i magen när man anländer då det brukar ta ett tag innan maten serveras?

Sedan hade vi även tänkt ha en "röda mattan" entre så alla gäster skall fotograferas på röda mattan tillsammans med dem de kommer med innan dem går in i lokalen, och sedan skicka med dessa bilder i våra tackkort, blir det för mycket med tipspromenaden också innan då? Skall man kanske skjuta på den och ta den mellan förrätt och buffen?

Vi har lite svårt att bestämma oss, så tar tacksamt emot era synpunkter om vad ni tycker :)

• Svar på tråden Lite hjälp med vår bröllops fest, förrätt eller inte och vad?
  • Grodprinsens brud

Vi har vår fest på restaurang och vi tänker precis som ni ha buffé. Medelhavsinspirerad för vår del. Vi har fyra sorters snittar med bubbel före maten och detta fungerar som mingel/förrätt precis som du beskriver. Sedan har vi kaffe och dessert efteråt..

Kör på det ni känner att ni skulle orka om ni var gäster på en fest! 

• Mrwallis
    Grodprinsens brud skrev 2013-04-04 20:11:37 följande:
    Vi har vår fest på restaurang och vi tänker precis som ni ha buffé. Medelhavsinspirerad för vår del. Vi har fyra sorters snittar med bubbel före maten och detta fungerar som mingel/förrätt precis som du beskriver. Sedan har vi kaffe och dessert efteråt..

Kör på det ni känner att ni skulle orka om ni var gäster på en fest!
    Ja snittar känns som en perfekt mingelrätt, folk kan lära känna varandra lite innan och små prata istället för att bara gå och sätta sig vid sitt bord direkt, sitter gör man ju tillräckligt ändå känns det som, och kanske är lagom mängd att få i sig nån snitt innan buffen så dem inte blir allt för mätta. Vi vill ha bröllopstårta efteråt men även nåt mer då vi vet flera av våra gäster som inte gillar tårta men inte kommit på vad ännu. Vi pratade lite om en chokladfoundu (stavas?) med massor av olika exotiska frukter och bär men insåg nog att det blir lite för kladdigt och rörigt med ett 70 tal gäster..
  • Mrwallis
    Nån som haft chokladfontän på sitt bröllop och nån erfarenhet av det?
  • confuzed86

Vi ska också ha buffé och vi tänkte ha en skagentoast till förrätt. Dock kommer inte förrätten vara så stor då vi kommer dela ett bröd i 2 (trekanter). Till välkomstdrinken kommer vi endast ha ett fruktfat som gästerna kan smaska på i värmen (gifter oss i aug). Tyckte sj att det känns lite mkt med både snittar ock förrätt. Efterrätt blir enbart tårta med kaffe och likör. Har ej erfarenhet av chokladfontän men har sj tänkt tanken. Tror det skulle vara mycket uppskattat om man har barn på bröllopet ;)

• Mrwallis
    confuzed86 skrev 2013-04-05 08:13:45 följande:
    Vi ska också ha buffé och vi tänkte ha en skagentoast till förrätt. Dock kommer inte förrätten vara så stor då vi kommer dela ett bröd i 2 (trekanter). Till välkomstdrinken kommer vi endast ha ett fruktfat som gästerna kan smaska på i värmen (gifter oss i aug). Tyckte sj att det känns lite mkt med både snittar ock förrätt. Efterrätt blir enbart tårta med kaffe och likör. Har ej erfarenhet av chokladfontän men har sj tänkt tanken. Tror det skulle vara mycket uppskattat om man har barn på bröllopet ;)

Vi gifter oss också i Augusti, den 3:e:)

Det där med fruktfatet var smart, ja vi känner ju lite att vi vill ha nånting till välkomstdrinkarna i och med att vissa åker över 30 mil så kan dem ju vara lite hungriga när dem väl kommer fram till festlokalen och det brukar ju alltid ta ett tag innan man kan sitta och ta maten. Kändes ganska lagom att göra som ni göra att dela brödet i 2, buffe är ju ändå ganska mastigt och där kan ju ändå folk äta som dem vill sedan om dem är riktigt hungriga. Vi känner väl också att både snittar och toasten blir för mycket bröd på bröd..Haha inte lätt att komma att bestämma sig :)

Ja chokladfontän känns lockande samtidigt som man är rädd att det skall bli söligt och klibbigt och att man skall få en bra lösning på det till så många personer, så det inte bara blir ett enda stort virr varr runt bordet.

• Mrwallis
    Kanske kan man dela brödet i 4 och göra små toast skagen snittar , eller blir det för mini och för svårt att äta? Haha kanske inte går få på nåt när bitarna blir så små?
  • confuzed86

Jag tycker inte det blir för litet. Man kan ju alltid äta med fingrarna om ni vill ha det som tilltugg. Kanske får ha lite våtservetter till hands om folk blir lite kladdiga (och inte vill lukta räkor) hehe. Jag var inne på chokladfontän men valde att skippa det. Kör på hederligt snacks bord på kvällen istället samt korv m bröd som "nattamat"

• Mrwallis
    confuzed86 skrev 2013-04-05 09:52:27 följande:
    Jag tycker inte det blir för litet. Man kan ju alltid äta med fingrarna om ni vill ha det som tilltugg. Kanske får ha lite våtservetter till hands om folk blir lite kladdiga (och inte vill lukta räkor) hehe. Jag var inne på chokladfontän men valde att skippa det. Kör på hederligt snacks bord på kvällen istället samt korv m bröd som "nattamat"
    haha ja det kan vara en fördel den lukten är ju ingen höjdare :) Vi har också kikat på sådana här krustader att fylla, men dem skall väl serveras direkt när man fyllt dem även om man kan göra fyllningen innan, man kan ju ha en skagen röra i dem, undrar om det blir mer eller mindr söligt :D våtservetter tipset tackar vi för!
  • Chicita

Något som kan vara bra att tänka på när man serverar skaldjur är att det finns vissa som är så allergiska mot skaldjur att dom inte kan vara i samma lokal som det serveras i.

Jag skulle hellre gjort matiga snittar till fördrinken så att man inte börjar dricka alkohol på en relativt tom mage.
    Om det är varmt så är man ju törstig också och kanske dricker den där drinken lite fortare än man borde Flört 

När det gäller förrätt så kan ni helt enkelt göra något lite enklare på buffén som ställs i början av tag-ordningen.
    Exempelvis inlagd sill (gärna lite mer exklusiva smaker och om ni orkar - hemgjord) och kokt potatis, eller en pastasallad.
    Ställ små tallrikar i början av bordet och sen större tallrikar när "den riktiga maten" börjar om ni vill markera vad som är förätt och vad som är huvudrätt.
    Annars kan man faktiskt blanda både förrätt och huvudrätt på samma tallrik om man vill (tänk julbord).

Jag är en sån som inte gillar lekar, tipspromenad kan väl kanske gå bra. Men det är bra besvärligt att gå på gräsmatta och grusgångar om man har högklackade skor som tjej. Så tänk på hur slingan går och gör den inte för lång.
    Och jag tycker inte om att vara med på bild, så jag skulle inte ställt upp på röda mattan-fotografering.
    Att få en bild på sig själv från bröllopet är säkert jättekul för dom som gillar att vara med på bild, men för oss som tycker att vi ser hemska ut på bild så kan det vara en ren plåga att veta att någon ska sitta och välja ut en bild på mig som den personen gillar och så få lov att vänta tills bilderna kommer innan jag vet om jag över huvudtaget hade godkänt att någon tittade på dom...

Jag tycker däremot att mingel är helt underskattat.
    Jag är en vuxen människa och behöver inte bli sysselsatt och underhållen som en 5-åring. jag kan prata med folk, träffa nya människor och plocka upp tråden med gamla bekantingar/släktingar.
    Tänk vad skönt att få lite tid till sånt.
    Bara det finns något (vatten funkar) att dricka, någonstans att sitta, gå på toa och få skydd från sol/regn/blåst så är jag nöjd Flört 

• Annica70

Vi ska ha två olika "snittar".. en men gubbröra på eftersom det är midsommardagen vi gifter oss. Och sen en bruschetta.

Till förrätt har vi en variant av räkcoktail..den är jätte god..

Har med funderat på chokladfontän men vet inte hur det skulle funka. Är det någon som provat detta?

Hoppas på en solig och underbar sommar

Svar på tråden Lite hjälp med vår bröllops fest, förrätt eller inte och vad?