• Mrwallis

Lite hjälp med vår bröllops fest, förrätt eller inte och vad?

Vi behöver hjälp med vad ni alla tycker, jag och min blivande fru tänkte servera buffe på vår bröllopsfest, den kommer innehålla ugnsbakad lax samt oxfile, rostbiff och massa tillbehör till detta. Men vi funderar på om vi skall ha nån förrätt?

Vi hade tänkt ha en välkomstdrink och ev snittar när gästerna anländer så skall dem få gå en liten tipspromenad som handlar om oss tills vi kommer fram, men sedan funderade vi på en toast skagen som förrätt när dem kommer tillbaka, eller blir det för mycket? Eller skall vi hellre ta bort snittarna och bara servera välkomstdrinken och sedan toast skagen?

Bara snittar?
    Bara toast skagen?
    Eller båda?

Vi är väldigt kluvna, buffen kommer ju vara rejäl anser vi själva men känns lite "lyxigare" med något innan,och efter ha suttit i kyrkan och många har åkt långt kan det ju vara gott att få nåt i magen när man anländer då det brukar ta ett tag innan maten serveras?

Sedan hade vi även tänkt ha en "röda mattan" entre så alla gäster skall fotograferas på röda mattan tillsammans med dem de kommer med innan dem går in i lokalen, och sedan skicka med dessa bilder i våra tackkort, blir det för mycket med tipspromenaden också innan då? Skall man kanske skjuta på den och ta den mellan förrätt och buffen?

Vi har lite svårt att bestämma oss, så tar tacksamt emot era synpunkter om vad ni tycker :)

• Svar på tråden Lite hjälp med vår bröllops fest, förrätt eller inte och vad?
  • TheD
    Annica70 skrev 2013-04-05 11:09:43 följande:

Vi ska ha två olika "snittar".. en men gubbröra på eftersom det är midsommardagen vi gifter oss. Och sen en bruschetta.

Till förrätt har vi en variant av räkcoktail..den är jätte god..

Har med funderat på chokladfontän men vet inte hur det skulle funka. Är det någon som provat detta?

Hoppas på en solig och underbar sommar

Kladdigt deluxe speciellt om barn ska vara i närheten. Vi hade en på kvartersfest i USA - juli och 40 grader varmt... jag städade inte upp röran ;) MEn har ni tänkt bara om dekoration eller för att doppa frukt i? Visserligen gott - den första biten och sen vill man inte ha mer....
  • Mrwallis
    Chicita skrev 2013-04-05 11:00:43 följande:
    Något som kan vara bra att tänka på när man serverar skaldjur är att det finns vissa som är så allergiska mot skaldjur att dom inte kan vara i samma lokal som det serveras i.

Jag skulle hellre gjort matiga snittar till fördrinken så att man inte börjar dricka alkohol på en relativt tom mage.
    Om det är varmt så är man ju törstig också och kanske dricker den där drinken lite fortare än man borde Flört

När det gäller förrätt så kan ni helt enkelt göra något lite enklare på buffén som ställs i början av tag-ordningen.
    Exempelvis inlagd sill (gärna lite mer exklusiva smaker och om ni orkar - hemgjord) och kokt potatis, eller en pastasallad.
    Ställ små tallrikar i början av bordet och sen större tallrikar när "den riktiga maten" börjar om ni vill markera vad som är förätt och vad som är huvudrätt.
    Annars kan man faktiskt blanda både förrätt och huvudrätt på samma tallrik om man vill (tänk julbord).

Jag är en sån som inte gillar lekar, tipspromenad kan väl kanske gå bra. Men det är bra besvärligt att gå på gräsmatta och grusgångar om man har högklackade skor som tjej. Så tänk på hur slingan går och gör den inte för lång.
    Och jag tycker inte om att vara med på bild, så jag skulle inte ställt upp på röda mattan-fotografering.
    Att få en bild på sig själv från bröllopet är säkert jättekul för dom som gillar att vara med på bild, men för oss som tycker att vi ser hemska ut på bild så kan det vara en ren plåga att veta att någon ska sitta och välja ut en bild på mig som den personen gillar och så få lov att vänta tills bilderna kommer innan jag vet om jag över huvudtaget hade godkänt att någon tittade på dom...

Jag tycker däremot att mingel är helt underskattat.
    Jag är en vuxen människa och behöver inte bli sysselsatt och underhållen som en 5-åring. jag kan prata med folk, träffa nya människor och plocka upp tråden med gamla bekantingar/släktingar.
    Tänk vad skönt att få lite tid till sånt.
    Bara det finns något (vatten funkar) att dricka, någonstans att sitta, gå på toa och få skydd från sol/regn/blåst så är jag nöjd Flört

Ja tipspromenaden hade vi tänkt ha först för att fördriva tiden innan vi kommer men har lagt ned att ha den innan iaf utan tänkt köra den mellan buffen och efterrätten som vi kommit på för att dem som serverar och plockar skall hinna med att få bort och på plats allt , lokalen är inte så himla stor tyvärr så lättast är att om alla kan lämna lokalen så det kan få jobba ifred en stund, sedan även för att röra på sig efter maten och vinet så dem inte blir sittande och fyllnar till för mycket dem som väljer vin :) Så vi kör på mingel bara med fördrinkar och ja nånting till, så folk får fyllt på magen lite. Och ja angåenden slingan till tipspromenad håller jag helt med, vi var på ett bröllop för ca 3 år sedan som hade satt den ut bland snår och buskar och min blivande fru fick ta av sig sina skor för det fanns inte en möjlihet att ta sig igenom med högklackat, så det hade dem nog inte tänkt igenom så noga och många avbröt den innan just p.g.a det ...

Sedan är det självklart valfritt om man vill ta en bild, inget tvång alls, men bara en kul grej vi känner vi vill ha med för dem som vill, dem andra får lov att gå in ändå ;)

Har du några tips på matiga snittar som är någorlunda lätt ätna när man är uppe på benen och springer, tar emot alla tips :D Håller med om att det är bra om dem får nåt i magen så inte alkoholen slår fel!

• Mrwallis

Vi ska ha två olika "snittar".. en men gubbröra på eftersom det är midsommardagen vi gifter oss. Och sen en bruschetta.

Har med funderat på chokladfontän men vet inte hur det skulle funka. Är det någon som provat detta?

Ja det känns som det kan bli en aning söligt, dock har vi inga barn med på själva bröllopsfesten men synd om folk förstör sina kläder och liknande...
  • Mrwallis

Är ni klara med all er planering ? Hoppas ni får en riktigt fin dag!
  • Annica70

Känns som det kan bli kladdigt .. vilken tur man har BT så man kan få någon annan att tänka efter åt en . Ibland känns det som man inte tänker riktigt klart

Vi har heller inga barn med på festen men jag tror jag nöjer mig med att servera chokladdoppade jordgubbar istället. Ska doppa i både vit och mörk choklad tänkte jag. Vi ska även servera lite annan frukt.

• Annica70
    Mrwallis skrev 2013-04-05 13:25:26 följande:
    Är ni klara med all er planering ? Hoppas ni får en riktigt fin dag!

ja nästan.. mest småsaker kvar.Bla min sambos kläder.. men vi vet vad han ska ha. Vigselprogrammet ska bara "godkännas" av prästen sen ska jag skriva ut det oxå.

Men det är säkert något som man glömt. Får kolla igenom planeringen en gång till och se så jag fått med allt

Hur går det för dig då?

• Mrwallis
    Annica70 skrev 2013-04-05 13:28:45 följande:

ja nästan.. mest småsaker kvar.Bla min sambos kläder.. men vi vet vad han ska ha. Vigselprogrammet ska bara "godkännas" av prästen sen ska jag skriva ut det oxå.

Men det är säkert något som man glömt. Får kolla igenom planeringen en gång till och se så jag fått med allt

Hur går det för dig då?

haha ja det är minsann inte lätt att få ihop allt. tycker man kommer på nåt nytt hela tiden,men vi har som tur är ett par månader kvar. Vår utvalda värdinna har vi som tur är till enorm hjälp, hon och frugan har gjort i stort allt själva, sytt dukar, stolsöverdrag, alla inbjudningskort, festprogram, målat stenar som bordsplacering och liknande själva och det är ju enormt jobb, mycket mer än man kan tro. Men vi försöker hjälpas åt så gott det går : D
  • Chicita
    Mrwallis skrev 2013-04-05 13:21:10 följande:

Har du några tips på matiga snittar som är någorlunda lätt ätna när man är uppe på benen och springer, tar emot alla tips :D Håller med om att det är bra om dem får nåt i magen så inte alkoholen slår fel! 

Bra det låter som att ni har tänkt till lite Glad
    När man har varit här på BT ett tag (som jag) så ser man allt för många som har en bild av hur det ska se ut. 
    Vissa saker gör man av omtanke för gästerna. Men om man tänker efter lite så är kanske sakerna mer till besvär än nytta/nöje (som tipspromenaden ni råkade ut för).

Kocken på hotellet jag jobbade på förut gav mig ett grundrecept på olika röror man kan ha till snittar eller rullar.
    Jag föredrar tunnbrödsrullar för dom är inte så kladdiga att hantera då all fyllning är inuti dom.

Basen är så enkel som vispad creme fraishe.
    Det är viktigt att man vispar den då både smaken och konsistensen ändras.
    Mina favoritfyllningar är pepparrot och rökt lax (blanda med cremefraishen efter vispning och smaka av med salt och peppar) och grillad kyckling och curry (samma där).
    Men det är bara fantasin som sätter gränser... 
  • PimPim83

Jag har varit på en bröllopsfest där de hade chokladfontän. Kan säga att det var choklad överallt! Och då var det inte med några barn på den festen. Såg flera personer som hade fått choklad på kläderna. Jag hade valt något annat än chokladfontän. Vi ska inte ha det som ni kanske förstår. ;)

• Mrwallis
    Chicita skrev 2013-04-05 20:59:52 följande:
    Basen är så enkel som vispad creme fraishe.
    Det är viktigt att man vispar den då både smaken och konsistensen ändras.
    Mina favoritfyllningar är pepparrot och rökt lax (blanda med cremefraishen efter vispning och smaka av med salt och peppar) och grillad kyckling och curry (samma där).
    Men det är bara fantasin som sätter gränser...
    Tackar det lät riktigt gott :D Speciellt pepparot med rökt lax den blev helt klart ett tänkbart alternativ!
  • Mrwallis
    PimPim83 skrev 2013-04-06 04:55:38 följande:
    Jag har varit på en bröllopsfest där de hade chokladfontän. Kan säga att det var choklad överallt! Och då var det inte med några barn på den festen. Såg flera personer som hade fått choklad på kläderna. Jag hade valt något annat än chokladfontän. Vi ska inte ha det som ni kanske förstår. ;)

Ja kan nästan ana det, känns inte speciellt kul om det blir så söligt så det får nog

bli nåt annat roligt efteråt tillsammans med tårtan, då som sagt en hel del av våra gäster inte äter tårta.

• Pia88
    Mrwallis skrev 2013-04-05 07:37:09 följande:
    Nån som haft chokladfontän på sitt bröllop och nån erfarenhet av det?
    Sambon har en gång varit på en släkttillställning med en chokladfontän.. Ganska många struntade i att använda coktailpinnar till frukten och tog direkt med fingrarna.. Vad jag har förstått blev ganska många magsjuka efteråt..

Nåt att tänka på...
Svar på tråden Lite hjälp med vår bröllops fest, förrätt eller inte och vad?