Chicita skrev 2013-04-05 11:00:43 följande:
Något som kan vara bra att tänka på när man serverar skaldjur är att det finns vissa som är så allergiska mot skaldjur att dom inte kan vara i samma lokal som det serveras i.
Jag skulle hellre gjort matiga snittar till fördrinken så att man inte börjar dricka alkohol på en relativt tom mage.
Om det är varmt så är man ju törstig också och kanske dricker den där drinken lite fortare än man borde
När det gäller förrätt så kan ni helt enkelt göra något lite enklare på buffén som ställs i början av tag-ordningen.
Exempelvis inlagd sill (gärna lite mer exklusiva smaker och om ni orkar - hemgjord) och kokt potatis, eller en pastasallad.
Ställ små tallrikar i början av bordet och sen större tallrikar när "den riktiga maten" börjar om ni vill markera vad som är förätt och vad som är huvudrätt.
Annars kan man faktiskt blanda både förrätt och huvudrätt på samma tallrik om man vill (tänk julbord).
Jag är en sån som inte gillar lekar, tipspromenad kan väl kanske gå bra. Men det är bra besvärligt att gå på gräsmatta och grusgångar om man har högklackade skor som tjej. Så tänk på hur slingan går och gör den inte för lång.
Och jag tycker inte om att vara med på bild, så jag skulle inte ställt upp på röda mattan-fotografering.
Att få en bild på sig själv från bröllopet är säkert jättekul för dom som gillar att vara med på bild, men för oss som tycker att vi ser hemska ut på bild så kan det vara en ren plåga att veta att någon ska sitta och välja ut en bild på mig som den personen gillar och så få lov att vänta tills bilderna kommer innan jag vet om jag över huvudtaget hade godkänt att någon tittade på dom...
Jag tycker däremot att mingel är helt underskattat.
Jag är en vuxen människa och behöver inte bli sysselsatt och underhållen som en 5-åring. jag kan prata med folk, träffa nya människor och plocka upp tråden med gamla bekantingar/släktingar.
Tänk vad skönt att få lite tid till sånt.
Bara det finns något (vatten funkar) att dricka, någonstans att sitta, gå på toa och få skydd från sol/regn/blåst så är jag nöjd
Ja tipspromenaden hade vi tänkt ha först för att fördriva tiden innan vi kommer men har lagt ned att ha den innan iaf utan tänkt köra den mellan buffen och efterrätten som vi kommit på för att dem som serverar och plockar skall hinna med att få bort och på plats allt , lokalen är inte så himla stor tyvärr så lättast är att om alla kan lämna lokalen så det kan få jobba ifred en stund, sedan även för att röra på sig efter maten och vinet så dem inte blir sittande och fyllnar till för mycket dem som väljer vin :) Så vi kör på mingel bara med fördrinkar och ja nånting till, så folk får fyllt på magen lite. Och ja angåenden slingan till tipspromenad håller jag helt med, vi var på ett bröllop för ca 3 år sedan som hade satt den ut bland snår och buskar och min blivande fru fick ta av sig sina skor för det fanns inte en möjlihet att ta sig igenom med högklackat, så det hade dem nog inte tänkt igenom så noga och många avbröt den innan just p.g.a det ...
Sedan är det självklart valfritt om man vill ta en bild, inget tvång alls, men bara en kul grej vi känner vi vill ha med för dem som vill, dem andra får lov att gå in ändå ;)
Har du några tips på matiga snittar som är någorlunda lätt ätna när man är uppe på benen och springer, tar emot alla tips :D Håller med om att det är bra om dem får nåt i magen så inte alkoholen slår fel!