• Lina

Stål eller titanringar?

Hej!Vad är bäst? stål eller titanringar.Vi har hittat både fina stålringar och titanringar, men vilket är hållbarast?Min m2b skruvar mkt i bilar och lastbilar både på jobbet och fritiden och han vill ha en ring som inte blir repig fort.Har hört att titan är starkare och en mer hållbar metall.   Våra förlovningsringar är i silver men vi ska bara ha en vigselring som är bredare och med båda datumen i.Tacksam för alla svart              

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-05 10:17
    Svar ska det självklart stå :)

• Svar på tråden Stål eller titanringar?
  • Tiotiotio

Hej,

vi båda har titanringar.
    Vi var också inne på det här med att titan inte repas lika lätt osv..

Båda är händiga och håller en hel del med bygg, så visst håller ringarna bra för det.
    Dock blir titan också repig i form av att den blir mer matt.

Våra var från början blankpolerade, men såg matta ut redan efter 1 år. Men jag kan inte påstå att de har några extrema eller breda repor, utan endast det som ajg nämnde tidigare, avmattade.

Men en sak som kan vara bra att veta är att titan repar allt annat eftersom det är så förbaskat hårt.
    I vintras när jag skulle dra bort lite snö från bilrutan repade jag glaset med ringen. Rischt sa det och glaset fick sig en repa.

Samma sak är det med andra ytor så som lack eller dylikt, så som glashällar (spis) osv.

Men annars kan jag inte säga något ont om just titan. Inga allergier och ringen väger knappt något, vilket är jätteskönt!

Stål har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men det finns säkert andra som sitter på info om just stålringar :)

Kanske bör du kolla upp huruvida titan eller stål fungerar mot silver. Om vigselringen kommer att med tiden nöta "bort" lite av silverringen.
    Jag har pratat med guldsmeder som säger att min titanring kommer att nöta på en eventuell guldring, men det är så pass lite att det inte gör någon större skillnad.

Men hör med en guldsmed vettja :)

• Annica70

Vi har oxå valt titanringar. I butiken sa dom till oss att det var ett hårt material men att det mattas. Men vi köpte matta från början. Håller med föregående om allergier och att dom är lätta.

Dessutom är dom miljövänliga på det sätt att det går inte åt lika mycket energi att ta fram titan

Om man nu vill tänka på sådant i dessa stunder

• filibustern

vi har oxå titan. men inte för att vi är händiga eller så, vi tyckte bara det var ett annorlunda och fins material. :) rekommenderar titan!

• Lina

Tack för svaren :) Vi är mest inne på titanringar då jag tycker det är väldigt snyggt. Har hittat ringarna jag vill ha:) Vi kommer inte ha någon förlovningsring, utan bara en bred vigselring:) Kan man inte polera upp ringen eller vad man nu gör om den blir för matt? Fast matta ringar är ju inte så tokigt det heller:)

• amerika

Man ska kunna polera titanringar m särskild polerduk och puts, enl expediten i affären. De skulle skicka med polerduk men glömde visst bort det och sen har jag glömt att fråga efter det...
    Vi valde blanka titanringar, men jag tycker inte det gör nåt att ringar mattas.
    Förra gången jag var gift hade jag två guldringar i 14 år och jag kan säga att de blev oxå repiga och mattade.  

• jossan2013

Jag har alltid gillat vitguld men när min kille visade att det fanns titan som är hårdare än vitguld så kommer det nog att bli det. Han jobbar mycket med händerna och vill inte att vigselringen skall se ut som hans silverring (full med jack) Så det blir nog vitguld till mej och titan till honom. Hoppas det funkar med olika metaller <3

Vi har en kompis som jobbat med smycken men han vet inte så mycket om titan o säger att stål och titan är lika hårt.

Kolla på titanringar.com webb butik dom har en sida där dom testar olika metaller.

2013-Bästa året-Ever
  • sagani

Vi har också titan-ringar då vi bägge har hantverksyrken. Vi är jättenöjda! Vi fick, när vi köpte förlovningsringarna, med en lite annorlunda "putsduk" som gör att ringarna ser i princip nya ut - trots repor och avmattning!! Fråga där ni köper ringarna så kan de säkert hjälpa er :)

• Lina

Okej, men att ringarna mattas lite kan ju vara snyggt. Sen om man kan polera upp dom så tror jag att det blir titanringar för oss också. Min m2bs silverring är det väldigt mkt repor på och några av dom är ganska djupa. Så titan blir får det bli :) finns väldigt många fina titanringar som jag fastnat för, så nu måste jag bara välja bort några :)

• 20140222

Vi funderar på stål, titan, silver eller volfram ring. beslutångest.

• Tiila

Missa inte Volfram!
    Det är hårdare än titan och billigare men ser i övrigt liknande ut i färg mm.
    Vi har beställt våra på nätet och är fantastiskt nöjda. Har haft ringarna ett tag nu och de är lika blanka och fina som när vi fick dem Någon ovanför var inne på att ringarna repar annat, våra är helt släta och rundade så det har jag ingen erfarenhet av.

• Lina

Vi har nu bestämt att vi ska ha titanringar. har hittat dom vi har fastnat för och ska beställa hem dom i slutet på månaden :)

• Tiila

Hellkes ringar är fina, men de kunde tyvärr inte göra min storlek.

Denna har jag som förlovningring:

http://www.larsonjewelers.com/p-330-phoebe-domed-4mm-black-tungsten-carbide-wedding-band.aspx

Min fästman har en bredare ring som är attans snygg :)

Och denna är tänkt som vigselring:

http://www.larsonjewelers.com/p-240-domina-domed-tungsten-carbide-wedding-ring-4-mm.aspx

Jag ville inte ha med sten i men det finns så klart det med.

• Tiotiotio

Hej,

jag måste tyvärr skriva en tråkig kommentar om just titanringar.

Vi var inne hos en guldsmed som även tillhör en större smyckeskedja.
    Denne skulle polera upp min ring och sedan sambons ring inför vigseln.

Men när jag var och hämtade ringen hade de slipat upp den med än fler repor. Alltså små repor från själva slipanordningen. Det resluterade i att vi vart väldigt ledsna och upprörda.

Smeden tyckte att hen gjorde ett helt okej jobb, men vi anser att om hen inte kan jobba med titan bör den inte ens utföra ett "så enkelt jobb" som polering. För det är inte lätt att polera upp titan.

Tänk på vart ni lämnar i titanringar när ni ska polera upp de senare. Alla kan inte och många bör inte.

Vi fick tillbaka en opolerad ring och en halvt blank men fortfarande repig ring. Tråkigt!

Hursom, ett tips är att kolla upp om smeden kan jobba med titan och fråga om tidigare arbeten i butiken och om att få se smycket. Hjälper mycket!

Men annars är titan grymt snygg som ringmaterial och håller bra. :)

• tovemaja

Hej!
    Fick hem min titanring från titanringar.com idag och den är ännu vackrare i verkligheten än på bild! Beställde den här www.titanringar-web-butik.com/product.html/around-white med en briljant. Kommer att lägga på en för varje år vi är gifta i 9 år. Så köper vi en ny ring att matcha t.ex högerhanden på tioårsdagen.

Är så hlad för ringen! Har bara haft den ett dygn så kan inte säga något om kvalité, bara utseende.

Lycka till i ringdjungeln!

• 20140222

Tack "Tiotiotio" Och "Tiila" för era tips!  "Tovemaja" fin ring!

• 20140222
    Tiila skrev 2013-04-17 20:50:55 följande:
    Hellkes ringar är fina, men de kunde tyvärr inte göra min storlek.

Denna har jag som förlovningring:

www.larsonjewelers.com/p-330-phoebe-domed-4mm...

Min fästman har en bredare ring som är attans snygg :)

Och denna är tänkt som vigselring:

www.larsonjewelers.com/p-240-domina-domed-tun...

Jag ville inte ha med sten i men det finns så klart det med.
    Underbar affär du rekomendera! Glad

Svar på tråden Stål eller titanringar?