Inlägg från: Tiotiotio |Visa alla inlägg
  • Tiotiotio

Stål eller titanringar?

Hej,

vi båda har titanringar.
    Vi var också inne på det här med att titan inte repas lika lätt osv..

Båda är händiga och håller en hel del med bygg, så visst håller ringarna bra för det.
    Dock blir titan också repig i form av att den blir mer matt.

Våra var från början blankpolerade, men såg matta ut redan efter 1 år. Men jag kan inte påstå att de har några extrema eller breda repor, utan endast det som ajg nämnde tidigare, avmattade.

Men en sak som kan vara bra att veta är att titan repar allt annat eftersom det är så förbaskat hårt.
    I vintras när jag skulle dra bort lite snö från bilrutan repade jag glaset med ringen. Rischt sa det och glaset fick sig en repa.

Samma sak är det med andra ytor så som lack eller dylikt, så som glashällar (spis) osv.

Men annars kan jag inte säga något ont om just titan. Inga allergier och ringen väger knappt något, vilket är jätteskönt!

Stål har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men det finns säkert andra som sitter på info om just stålringar :)

Kanske bör du kolla upp huruvida titan eller stål fungerar mot silver. Om vigselringen kommer att med tiden nöta "bort" lite av silverringen.
    Jag har pratat med guldsmeder som säger att min titanring kommer att nöta på en eventuell guldring, men det är så pass lite att det inte gör någon större skillnad.

Men hör med en guldsmed vettja :)

• Tiotiotio

Hej,

jag måste tyvärr skriva en tråkig kommentar om just titanringar.

Vi var inne hos en guldsmed som även tillhör en större smyckeskedja.
    Denne skulle polera upp min ring och sedan sambons ring inför vigseln.

Men när jag var och hämtade ringen hade de slipat upp den med än fler repor. Alltså små repor från själva slipanordningen. Det resluterade i att vi vart väldigt ledsna och upprörda.

Smeden tyckte att hen gjorde ett helt okej jobb, men vi anser att om hen inte kan jobba med titan bör den inte ens utföra ett "så enkelt jobb" som polering. För det är inte lätt att polera upp titan.

Tänk på vart ni lämnar i titanringar när ni ska polera upp de senare. Alla kan inte och många bör inte.

Vi fick tillbaka en opolerad ring och en halvt blank men fortfarande repig ring. Tråkigt!

Hursom, ett tips är att kolla upp om smeden kan jobba med titan och fråga om tidigare arbeten i butiken och om att få se smycket. Hjälper mycket!

Men annars är titan grymt snygg som ringmaterial och håller bra. :)

Svar på tråden Stål eller titanringar?