Varför skilsmässa och hur undviker man det?
Jag tror att det finns lika många orsaker till skilsmässa som det finns skilda par. Jag skilde mig för tre år sedan efter att ha levt med samma man i 27 år. Vi var tillsammans i 7 år innan vi gifte oss och sedan var vi gifta i 20 år. Jag var 17 och han 19 när vi träffades och vi växte helt enkelt ifrån varandra. Och för vår del hade det inget med önskan om fjärilar i magen att göra, det vet de flesta att det inte känns så hela livet.
Men när jag gång på gång kom på mig med att tänka "tänk om man hade någon att dela den här mysiga stunden med" eller "tänk om jag hade någon att säga något gulligt till", när min man satt bredvid... Då började jag fundera på allvar hur vi hade det. Det hade gått så långt så jag inte ville vara gullig mot honom, vi tog inte i varandra, vi pratade knappt. Vi levde i samma hus men varsitt liv. Vi levde genom barnen, pratade genom barnen, tittade på tv med barnen och åkte på semestrar som barnen ville.
Vi var inte osams men vi var inget annat heller. Jag tänkte ofta att jag hade det trevligare med mina kompisar än med honom. Att jag lika gärna kunde bo ihop med en kompis. Men så tänkte jag att vi är ju inte osams och vi gör en del kul. Vi är som två kompisar. Men jag vill inte vara gift med en kompis. Inte bara en kompis. Och vad ska alla säga. Och barnen.
Tillslut gick det inte längre. När det känns som att man inte ens vill försöka fixa förhållandet längre för att man inte vill att det ska bli bra så har det gått för långt. Och att uttala de tre orden högt var vidrigt. Inget som jag tror någon gör lättvindigt.
Jag vill skiljas. Att veta att om tre sekunder kommer jag att krossa den människa jag levt hela mitt vuxna liv med. Varken hans eller mitt liv kommer aldrig mer att bli sig lika. Och han tyckte att vi hade det bra, det är ännu värre.
Det enda jag ångrar idag är att jag inte gjorde det tidigare. Jag tänkte på alla utom mig.
Det sägs att folk skiljer sig för lätt och inte kämpar. Kanske är det så för några. Men en skilsmässa är aldrig lätt. Inte för den som vill lämna heller. Jag blev deprimerad fast det var jag som ville. Det var oerhört jobbigt själsligt. Jag visste inte vem jag skulle vara utan honom. Jag hade aldrig levt utan honom och aldrig själv, flyttade hemifrån till honom. Vem är jag när jag bara har mig själv, och när jag är mamma på "halvtid".
Det tog tid att hitta mig själv och orka må bra. Jag kommer ihåg en gång när en kompis var hemma och jag bröt ihop och bara skrek "ge mig tillbaka mitt liv"! Jag ville ha mitt liv som jag hade levt, fast jag ville inte ha tillbaka honom. En jättejobbig och konstig känsla. Plötsligt blev man inte bjuden på parmiddagar. Kompisar valde sida. Släktingar som jag var van att träffa och tyckte om fattades mig. Halva jag var borta på något sätt.
Nu blev det ett långt inlägg om varför man kanske skiljer sig Men det är min historia. Och jag har svårt att tro att folk skiljer sig hur som helst. Jag hoppas inte det. För mig var tillslut inte äktenskapet viktigare än mitt och mina barns välmående. Ja, jag säger mina barns, för de såg ju hur vi mådde. Och vilka barn vill ha trasiga föräldrar.
Idag har jag träffat en man som är så mycket bättre för mig än min fd man. Jag har aldrig känt så starkt förut. Jag har aldrig älskat så intensivt och känt att det är besvarat med samma intensitet. Och vi pratar känslor och är intressead av den andres liv. Vi tar hand om varandra helt enkelt. Han gör mig till en bättre människa och så kände jag aldrig för min fd man.
Men vi var ju inte osams...